Virksomheder taber penge på outsourcing
Flere virksomheder taber penge på at flytte dele af forretningen til lande med lave lønninger, fordi de ikke har en strategi, før de begynder at outsource.
Det er ikke kun mangel på lokale arbejdspladser, der er et problem, når virksomheder vælger at flytte dele af virksomheden til udlandet, skriver videnskab.dk.
Selvom virksomheder flytter dele af deres forretning til lavtlønslande i håb om en økonomisk gevinst, er der virksomheder, der intet vinder ved udflytningen. Mange virksomheder taber endda penge på outsourcing, fordi de mangler erfaring og er for naive i forhold til virksomhedens udfordringer. Det viser en global undersøgelse af virksomheders erfaringer med udflytning af virksomhedsaktiviteter.
Dyrere end forventet at outsource
Det har overrasket mig, i hvilket omfang virksomhederne praktiserer udflytninger, hvor man ikke helt har tænkt over, hvad det er, man har gang i, siger adjunkt og ph.d. ved CBS Marcus Møller Larsen til videnskab.dk og fortsætter:
Rigtig mange virksomheder fejler, når de tager til udlandet. De klarer ikke at estimere, hvor stor en indflydelse det har på en organisation, at man flytter dele til et helt andet land, og hvor store omkostninger det kan have. Derfor bliver de ofte overraskede over, at det er meget dyrere end forventet, og mange bliver nødt til at trække aktiviteterne tilbage igen.
Udfordringer forbundet med outsourcing
Ifølge Marcus Møller Larsen kan der være en række udfordringer forbundet med at flytte dele af virksomheden til at lavtlønnede lande. Alligevel er der mange virksomheder, der ikke har en strategi, før de begynder at outsource.
Jeg har lavet interviews med virksomheder, hvor de fortæller, at de ikke rigtig ved, hvordan man bedst udfører sådan en proces. Derfor føler de sig tvunget til bare at kaste sig ud i det, og tage udfordringerne som de kommer. Min tese er, at denne næsten naive tilgang kan have seriøse konsekvenser for fremtidige operationer og resultater, siger Marcus Møller Larsen til videnskab.dk.
Læs også: Menneskelige relationer gør outsourcing til succes
Succes kræver strategi
Ifølge Marcus Møller Larsens forskning er der størst chance for, at en virksomhed får succes med udflytningen, hvis virksomheden før har flyttet dele af forretningen til et andet land, eller hvis virksomheden udarbejder en strategi for, hvordan den kan få viden om, hvilke konsekvenser det vil have at outsource dele af virksomheden.
- SSM