TNT kører hurtigere ud med lean
Takket være lean sender transportvirksomheden TNT sine chauffører op mod 50 minutter tidligere af sted hver morgen.
Lean-forbedringer på transportvirksomheden TNTs depot i Kolding betyder, at chaufførerne nu kører 40-50 minutter tidligere ud om morgenen.
Det er i pakkehåndteringen, at TNT har hentet omkring tre kvarter, og at der var så megen tid at hente, overrasker branch operations manager Frank Høj.
Vi troede ærligt talt ikke, at der var noget at hente på vores morgen-lager. Vi arbejder jo konstant med at forbedre vores arbejdsgange omkring losning, sortering og videredistribution. Derfor var det
en stor overraskelse, da lean-analysen af vores processer fandt helt op til 50 minutters forbedringer hver morgen, siger han.
Hvem tørrer af?
Frank Høj fortæller, at analysen af arbejdsprocesserne på lageret viste, at det gik tjept med at losse de biler, der kommer med forsendelser fra TNTs hubs i Tyskland og Holland.
Til gengæld flød lagergulvet efterfølgende over med paller og bure. Det satte en unødig prop i sorteringen af godset, og det svarede lidt til, at vi vaskede op med tre mand, men kun havde en til at tørre af, siger han.
I tørre tal betyder lean-forbedringen, at chaufførerne nu har pakkerne til rådighed 30 minutter tidligere og kan begynde arbejdet med at sortere, scanne og læsse deres biler.
Desuden har en lean-gennemgang af chaufførernes arbejdsprocesser givet en 40 procent effektivitetsgevinst, der svarer til 17 minutter i gennemsnit.
Ved at gå mere systematisk til værks ved losning af bilerne, sortering og viderehåndtering, skaber vi et langt bedre flow, siger Frank Høj.
TNT har siden 2010 arbejdet med lean i den nordiske organisation for at eliminere spild, rydde op og undgå omveje.
- JKK