06.03.2018  |  Strategi & ledelse

Sorte tal hos Norden efter fem års underskud

For første gang i fem år har Dampskibsselskabet Norden præsteret positivt resultat med et overskud på 2017-regnskabet på 170 mio. kr. Forventningerne til 2018 er også gode.

Fem års nedgang er vent for Dampskibsselskabet Norden, der igen har fået sorte tal på bundlinjen, skriver selskabet i en udmelding i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for 2017. Regnskabet viser således et justeret årsresultat for året på 28 mio. dollars (knap 170 mio. kr.).

Læs også: Voksende Nordsøhandel giver solidt DFDS-regnskab

Det tilsvarende tal for 2016 lød på et minus på over 210 mio. kr., og det er især Nordens tørlast-forretning, der har drevet fremgangen. Et underskud på næsten 315 mio. forrige år blev således vendt til et plus på knap 85 mio. kr. i 2017. Tankerdelen er gået en smule tilbage, fra et resultat på lige over 100 mio. i 2016 til 85 mio. kr. sidste år.

Forventningerne til det kommende år er positive fra Nordens side på baggrund af en fortsat gradvis bedring i tørlastmarkedet og et tankmarked, der efter en svag start på året ventes at bedres en smule, som selskabet skriver. Konkret venter man et resultat på mellem 10 og 50 mio. dollars (50-300 mio. kr.).

”Med udgangspunkt i en stærk performance i fjerde kvartal leverede Norden sit første positive resultat i fem år. Med en nyoprettet agil forretningsenhed i form af Dry Operator, betydelig cyklisk eksponering i både Dry Owner og Tank og en dygtig organisation med vindermentalitet er Norden godt positioneret til 2018. På den baggrund forventer vi et justeret årsresultat på USD 10 til 50 mio”, siger adm. direktør Jan Rindbo.

Mere digitalisering
Norden brugte bl.a. 2017 på at opsplitte sin tørlastdivision i to forretningsenheder, Dry Operator og Dry Owner, hvilket ifølge regnskabet har skabt en ”stærk platform for øget værdigenerering”, ligesom man med manøvren vil opnå øget transparens i koncernens værdiskabelse.

I tankerdelen har Norden udvidet sin flåde ganske markant ved at ’udnytte et svagt marked og høste fordelene i sine tætte forbindelser til japanske rederier og skibsværfter’. Sammenlagt har Norden føjet hvad der svarer til over 71 fartøjsår til sin tankerflåde.

Læs også: Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’

Endelig melder selskabet også, at man – i stil med storebror Maersk – vil ’forfølge yderligere digitale muligheder’, ikke kun når det kommer til processer og systemer, men også det generelle mindset i organisationen.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere