Shippingindustrien: COP21-deadline er urealistisk

De europæiske redere er bekymrede over EU-Parlamentets beslutning om, at industrien skal inddrages i en aftale ved COP21 til december. Dels er tiden der ikke, og desuden kan strategien give bagslag, mener man.

Den internationale skibsfart skal inddrages i COP21-forhandlingerne, mener EU. Branchen stritter dog imod. Foto: Flickr/Martin Pettitt.

21.10.2015

SCM.dk

Shippingindustrien skal være en del af en global klimaaftale, når hele verden til december mødes i Paris til det længe ventede COP21-topmøde, hvor håbet er, at klodens nationer kan blive enige om en række mål for bl.a. reduktion af CO2-udslip. Det mener man i hvert fald i EU.

Læs også: Containerbranchen går trange tider i møde

Skibsfarten tegner sig i dag for 2-3 procent af den samlede udledning af CO2 på verdensplan, men som tidligere omtalt her på CSR.dk, kan det tal stige til op mod 14 procent i 2050, hvis ikke den nuværende udvikling bliver vendt.

På den baggrund har Europa-Parlamentet altså besluttet, at shipping skal være en officiel del af decembers klimaaftale i Paris med heftige reduktionskrav til følge.

Den beslutning møder imidlertid modstand fra sammenslutningen af europæiske redere, ECSA, der kalder tidshorisonten urealistisk, skriver Shippingwatch.

"2016 er lige rundt om hjørnet, og det er ganske urealistisk at forvente, at IMO kan komme med en løsning i løbet af måneder. Et ensidigt europæisk pres for en hård deadline kan virke mod hensigten," siger generalsekretær for ECSA, Patrick Verhoeven, i en pressemeddelelse.

”EU vil modarbejde sig selv”
Hvis shippingindustrien officielt bliver en del af klimaforhandlingerne i den franske hovedstad, skal FN-organet International Maritime Organisations (IMO), der regulerer skibsfarten på verdensplan, inden udgangen af 2016 have orkestreret en CO2-reduktion på 40 procent, en forbedring af energieffektiviteten på ligeledes 40 procent, og en andel af energi fra vedvarende kilder på 30 procent.

Det mener ESCA altså ikke er inden for det muliges grænser, og organisationens direktør for sikkerhed og miljø, Benoit Loicq, påpeger desuden, at COP21-ambitonen strider mod EU's egne udmeldinger.

”2016-deadlinen stemmer ikke overens med de skridt, EU allerede har taget. Ved at skubbe på for en ekstremt kort deadline vil EU essentielt underminerer IMOs procedure. Hvis EU så efterfølgende fokuserer på regionale foranstaltninger, vil unionen modarbejde sin egen politik,” siger han.

Læs også: Mærsk vil nedsætte CO2-udledningen markant

Fra ESCA’s side peger man i stedet på de forbedringer industrien opnåede fra 2007 til 2012, hvor udledningen af CO2 faldt med 10 procent. Faldet skyldtes dog primært slow steaming, dvs. at skibene sejlede langsommere for at spare brændstof, hvilket får kritikere til at kalde det en kortvarig effekt af finanskrisen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle