Shippingindustrien: COP21-deadline er urealistisk

De europæiske redere er bekymrede over EU-Parlamentets beslutning om, at industrien skal inddrages i en aftale ved COP21 til december. Dels er tiden der ikke, og desuden kan strategien give bagslag, mener man.

Den internationale skibsfart skal inddrages i COP21-forhandlingerne, mener EU. Branchen stritter dog imod. Foto: Flickr/Martin Pettitt.

21.10.2015

SCM.dk

Shippingindustrien skal være en del af en global klimaaftale, når hele verden til december mødes i Paris til det længe ventede COP21-topmøde, hvor håbet er, at klodens nationer kan blive enige om en række mål for bl.a. reduktion af CO2-udslip. Det mener man i hvert fald i EU.

Læs også: Containerbranchen går trange tider i møde

Skibsfarten tegner sig i dag for 2-3 procent af den samlede udledning af CO2 på verdensplan, men som tidligere omtalt her på CSR.dk, kan det tal stige til op mod 14 procent i 2050, hvis ikke den nuværende udvikling bliver vendt.

På den baggrund har Europa-Parlamentet altså besluttet, at shipping skal være en officiel del af decembers klimaaftale i Paris med heftige reduktionskrav til følge.

Den beslutning møder imidlertid modstand fra sammenslutningen af europæiske redere, ECSA, der kalder tidshorisonten urealistisk, skriver Shippingwatch.

"2016 er lige rundt om hjørnet, og det er ganske urealistisk at forvente, at IMO kan komme med en løsning i løbet af måneder. Et ensidigt europæisk pres for en hård deadline kan virke mod hensigten," siger generalsekretær for ECSA, Patrick Verhoeven, i en pressemeddelelse.

”EU vil modarbejde sig selv”
Hvis shippingindustrien officielt bliver en del af klimaforhandlingerne i den franske hovedstad, skal FN-organet International Maritime Organisations (IMO), der regulerer skibsfarten på verdensplan, inden udgangen af 2016 have orkestreret en CO2-reduktion på 40 procent, en forbedring af energieffektiviteten på ligeledes 40 procent, og en andel af energi fra vedvarende kilder på 30 procent.

Det mener ESCA altså ikke er inden for det muliges grænser, og organisationens direktør for sikkerhed og miljø, Benoit Loicq, påpeger desuden, at COP21-ambitonen strider mod EU's egne udmeldinger.

”2016-deadlinen stemmer ikke overens med de skridt, EU allerede har taget. Ved at skubbe på for en ekstremt kort deadline vil EU essentielt underminerer IMOs procedure. Hvis EU så efterfølgende fokuserer på regionale foranstaltninger, vil unionen modarbejde sin egen politik,” siger han.

Læs også: Mærsk vil nedsætte CO2-udledningen markant

Fra ESCA’s side peger man i stedet på de forbedringer industrien opnåede fra 2007 til 2012, hvor udledningen af CO2 faldt med 10 procent. Faldet skyldtes dog primært slow steaming, dvs. at skibene sejlede langsommere for at spare brændstof, hvilket får kritikere til at kalde det en kortvarig effekt af finanskrisen.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

02.05.2025SCM.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025SCM.dk

Dataoverflod stikker en kæp i logistikhjulet på sygehuset

01.05.2025DTU Learn for Life

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025SCM.dk

Bredt flertal udskyder EU-krav til bæredygtighedsrapportering

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bredana Axcite A/S
Webinar
Verdens måske stærkeste WMS løsning

I dette webinar får du en grundig demo af WMS-løsningen i Dynamics 365 Supply Chain Management. Løsningen er rost for effektiv styring af både simple og komplekse lager- og distributionsprocesser.

Dato

13.05.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus