Shippingindustrien: COP21-deadline er urealistisk

De europæiske redere er bekymrede over EU-Parlamentets beslutning om, at industrien skal inddrages i en aftale ved COP21 til december. Dels er tiden der ikke, og desuden kan strategien give bagslag, mener man.

Den internationale skibsfart skal inddrages i COP21-forhandlingerne, mener EU. Branchen stritter dog imod. Foto: Flickr/Martin Pettitt.

21.10.2015

SCM.dk

Shippingindustrien skal være en del af en global klimaaftale, når hele verden til december mødes i Paris til det længe ventede COP21-topmøde, hvor håbet er, at klodens nationer kan blive enige om en række mål for bl.a. reduktion af CO2-udslip. Det mener man i hvert fald i EU.

Læs også: Containerbranchen går trange tider i møde

Skibsfarten tegner sig i dag for 2-3 procent af den samlede udledning af CO2 på verdensplan, men som tidligere omtalt her på CSR.dk, kan det tal stige til op mod 14 procent i 2050, hvis ikke den nuværende udvikling bliver vendt.

På den baggrund har Europa-Parlamentet altså besluttet, at shipping skal være en officiel del af decembers klimaaftale i Paris med heftige reduktionskrav til følge.

Den beslutning møder imidlertid modstand fra sammenslutningen af europæiske redere, ECSA, der kalder tidshorisonten urealistisk, skriver Shippingwatch.

"2016 er lige rundt om hjørnet, og det er ganske urealistisk at forvente, at IMO kan komme med en løsning i løbet af måneder. Et ensidigt europæisk pres for en hård deadline kan virke mod hensigten," siger generalsekretær for ECSA, Patrick Verhoeven, i en pressemeddelelse.

”EU vil modarbejde sig selv”
Hvis shippingindustrien officielt bliver en del af klimaforhandlingerne i den franske hovedstad, skal FN-organet International Maritime Organisations (IMO), der regulerer skibsfarten på verdensplan, inden udgangen af 2016 have orkestreret en CO2-reduktion på 40 procent, en forbedring af energieffektiviteten på ligeledes 40 procent, og en andel af energi fra vedvarende kilder på 30 procent.

Det mener ESCA altså ikke er inden for det muliges grænser, og organisationens direktør for sikkerhed og miljø, Benoit Loicq, påpeger desuden, at COP21-ambitonen strider mod EU's egne udmeldinger.

”2016-deadlinen stemmer ikke overens med de skridt, EU allerede har taget. Ved at skubbe på for en ekstremt kort deadline vil EU essentielt underminerer IMOs procedure. Hvis EU så efterfølgende fokuserer på regionale foranstaltninger, vil unionen modarbejde sin egen politik,” siger han.

Læs også: Mærsk vil nedsætte CO2-udledningen markant

Fra ESCA’s side peger man i stedet på de forbedringer industrien opnåede fra 2007 til 2012, hvor udledningen af CO2 faldt med 10 procent. Faldet skyldtes dog primært slow steaming, dvs. at skibene sejlede langsommere for at spare brændstof, hvilket får kritikere til at kalde det en kortvarig effekt af finanskrisen.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup