03.02.2016  |  Strategi & ledelse

Sådan går det med SCM i 2016 - del 2

Indhold fra partner Hvad er dette?

Topledere erkender, at ledelse af forsyningskæden har fået stor indflydelse på en virksomheds succes. Det placerer supply chain-lederen i en ny rolle. Vi har spurgt 16 eksperter om, hvilke udfordringer du vil møde i det nye år, og hvordan du som supply chain-leder kan gøre en forskel. Læs de sidste otte eksperters svar herunder.

I går bragte vi her på SCM.dk de første otte ekspertbud på de største supply chain-udfordringer i 2016. Her følger de sidste otte.

Styr på stamdata bliver endnu vigtigere

Udfordringer:
Cirka 50 procent af de produktinformationer, der er til rådighed for forbrugerne og udveksles mellem parterne i forsyningskæden, er mangelfulde. Det er en stor udfordring, eftersom fokus på datakvalitet stadig skærpes. Ikke kun på produktinfo og billeder, som forbrugerne efterspørger, men også på logistikdata såsom mål og vægt. Begrebet stamdata vokser simpelthen: Både mængden og karakteren af data.

Virkemidler:
Et grundlæggende element er internt fokus og en organisering, der sikrer korrekte stamdata. Heldigvis definerer flere nu opgaven med at styre stamdata som en separat opgave med dedikerede medarbejderressourcer, hvor det før tit blev behandlet med venstre hånd. Flere bruger nu også en ekstern service til at tjekke, at data er i orden. Endelig skal man sikre processen for at vedligeholde data – de bliver lynhurtigt forældede.

____________________________________________________________________________________________

Operational excellence er stadig en grunddyd

Udfordringer:
Mange topledere argumenterer for, at VUCA-verdenen (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) er den største udfordring i 2016. Oversættelsen til supply chain lederen er fortsat at levere omkostningsreduktioner i en VUCA-verden med lav vækst.

Virkemidler:
De traditionelle værktøjer til omkostningsreduktioner som operational excellence etc. vil fortsat være de vigtigste. Men big data og digitalisering åbner op for overraskende mange muligheder. Koncepter som omnichain, løsninger til den sidste kilometer eller collaborative sourcing vil blive mainstream i de kommende år.

____________________________________________________________________________________________

Omnichannel kræver endnu bedre styr på stamdata

Udfordring:
Kunderne er channel agnostic. De vil i hele salgsprocessen glide ind og ud af den virtuelle og fysiske verden og muligvis skifte mønster fra gang til gang. Dette kræver, at vi fokuserer og mestrer nye forsyningskæde-discipliner, hvor masterdata kontrol, handlingsorienteret dataindsigt og det at omfavne kompleksitet bliver altafgørende.

Virkemidler:
ET sæt produkt-, kunde- og lager masterdata tillader handlingsorienteret indsigt, hvor man går fra at reagere til at forudsige, giver muligheder for at influere og går fra gennemsnit til dyb transaktionsindsigt – hvad koster den enkelte ordre? Målet er en kundecentreret OG rentabel forsyningskæde, der omfavner kompleksitet gennem åbne teknologi- og netværksstrukturer samt kundeværdifokuserede forsyningskædestrategier. 

____________________________________________________________________________________________

S&OP er nøglen til bedre styring

Udfordring:
Volatilt marked og mere præcist at priserne i jernmarkedet er faldet dramatisk hen over efteråret. Det har en væsentlig indflydelse på markedsvolumen og den pris, vi betaler for vores råvarer (skrot). Dette flytter i mange tilfælde fokus fra bæredygtighed til pris.

Virkemidler:
Vi arbejder med endnu bedre styring af vores flow via forbedret S&OP proces, samt på yderligere at øge genvindingsprocenterne til fordel for vores kunder, os selv og ikke mindst miljøet.

____________________________________________________________________________________________

Den kundecentrerede forsyningskæde

Udfordringer:
At skabe en Customer Driven Supply Chain. Products Driven Supply Chain vil blive mindre vigtig fremover, fordi det er kunden, der mere og mere styrer virksomhedens supply chain. Derfor vil man fremover se mere og mere handel lokalt (eks Europa). En anden udfordring for virksomheden er, at indkøbsmulighederne ændres på grund af f.eks. uroligheder i verden, ændrede omkostningsniveauer i de enkelte lande eller valutaudsving. Virksomhederne skal fremover vurdere flere supply chain-strategier for at sikre leveringssikkerhed til markedet, mindre risici og bedst mulig bundlin

Virkemidler:

  • Optimering af lagre
  • Automatisering af processer på lagre
  • Vidensdeling med leverandører og modtagere
  • Elektroniske overførsler for at minimere manuelle operationer
  • Miljøprofil
  • Fleksibilitet

____________________________________________________________________________________________

Kunder kræver mere fleksibilitet

Udfordringer:
Vores største udfordring i 2016 er krav fra kunder om mere fleksibilitet i supply chain. Flere kunder er begyndt at optimere deres indgående vareflow. Det betyder, at vi som leverandører skal imødekomme krav til specialmærkning af gods, meget kort leveringshorisont og ofte i et meget kort vindue, udveksling af stamdata osv. Vi skal samtidig imødekomme internt krav om løbende effektivisering.

Virkemidler:
Supply chain-ledelsen skal i højere grad på banen, når de kommercielle aftaler i salg indgås. Vi skal involvere medarbejdere på tværs af organisationen, og vi skal stille større krav til samarbejdspartnere som f. eks. transportører, der skal kunne levere til tiden hver gang.

____________________________________________________________________________________________

Gør helhedssyn til en tydelig norm i organisationen

Udfordringer:
Få etableret nye og udbygget eksisterende kerneprocesser, der griber på tværs af SC-funktioner og øvrig organisation. Målet er at gøre helhedssyn til en tydelig norm i organisationen. 2) Få skabt organisatorisk forståelse for hvordan usund kompleksitet driver skjulte omkostninger og dermed truer den samlede lønsomhed.

Virkemidler:

  1. SC-udvikling: Styrk procesanalyse, procesteknik og engineering
  2. KPI-struktur: Øg effektiviteten gennem indsigt og dialog
  3. Complexity management: Forstå sund og usund kompleksitet
  4. S&OP: Forbedre arbejdskapital, løneffektivitet og kundetilfredshed
  5. Kultur og samarbejde: Vær tydelig på ramme og retning, slip potentialet løs og brug den erfaring, der er overalt i virksomheden

____________________________________________________________________________________________

Markedsfør supply chain internt

Udfordringer:
At sikre konkurrencedygtige tværgående forretningsprocesser enten med supply chain som driver eller som vigtig bidragsyder. Dette kan finde sted gennem effektive Sales & Operations Planning processer. Supply chain lederen skal synliggøre supply chains rolle i at skabe konkurrencekraft gennem eksekvering af supply chain strategi, der er linket til corporate strategi.

Virkemidler:

  • Fokus på pålidelige stamdata
  • Målstyring på relevante punkter i.f.t. corporate strategy og supply chain strategy
  • ABC-klassificering af varer
  • Intern salg/markedsføring af supply chain (supply chains rolle og funktion samt bidrag til konkurrencekraft)
  • Procesorientering – skub til organisationens opfattelse af procesorientering

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere