Sådan går det med SCM i 2016 - del 1
Topledere erkender, at ledelse af forsyningskæden har fået stor indflydelse på en virksomheds succes. Det placerer supply chain-lederen i en ny rolle. Vi har spurgt 16 eksperter om, hvilke udfordringer du vil møde i det nye år, og hvordan du som supply chain-leder kan gøre en forskel. Læs de første otte eksperters svar herunder - resten kan du glæde dig til i morgen.
-
Tingenes internet og forretningsudvikling
Udfordringer:
Danske virksomheder skal øge anvendelsen af Internet of Things for at opfylde kundernes forventninger til innovative og grønne smarte-løsninger. Samtidig skal virksomhederne øge deres produktivitet og skabe skalerbar værditilvækst for at fastholde deres konkurrenceevne.
Virkemidler:
Ledelses- og medarbejderkompetencer skal styrkes for at kunne håndtere fremtidens konkurrencevilkår, som Internet of Things driver frem i form af smarte-løsninger. Strategisk forretningsudvikling vil mere end noget andet få betydning for om virksomhederne kan gennemføre teknologiskifte og skabe smarte-løsninger samt vinde både kundernes og aktionærenes gunst og anderkendelsen.
____________________________________________________________________________________________
Største udfordring bliver vækst og rotation
Udfordringer:
Efter syv magre år kommer der som bekendt syv fede - og det er som om, de allerede er startet. I kølvandet på vækst bliver der plads til rotation - de ambitiøse finder nye jobs, og der bliver både plads og behov for nye talenter og ledere.
Virkemidler:
Denne transformation kalder på ledelse samt solide styringsmodeller og - koncepter.
Ledelsen skal fastholde og udvikle talent for at imødekomme udefra kommende fristelser, og samtidig skal der udvikles koncepter for at understøtte væksten. Den gode nyhed er, at de dygtigste ledere vil være i stand til at håndtere denne dobbelte udfordring ved at spænde egen organisation for vognen og sikre sammenhæng i organisations- og markedsudvikling.
________________________________________________________________________________________________
Tingenes internet både udfordrer og hjælper SCM
Udfordringer:
Nye teknologier og deres accelererede tempo vil være en af de mest forstyrrende faktorer for forsyningskæden og de logistiske økosystemer. Sammensmeltningen af cloud, smartphones og internettet vil kræve forsyningskæder, der er mere adrætte, tilpasningsdygtige og robuste overfor hastige forandringer i den globaliserede økonomi.
Virkemidler:
Supply chain ledere vil i stigende grad gøre brug af værktøjer, der leverer automatiseret assistance eller hjælpeværktøjer, der forbinder mennesker, ting samt netværk med hinanden. Tingenes internet gør netværkslogistik og samarbejdsmodeller mulige.
____________________________________________________________________________________________________
Fuld fokus på forecasts
Udfordringer:
Vi skal forstå vores kunder bedre og sikre den rette balance mellem on time delivery (OTD)/ lead-time versus Service Level Agreements. Ofte ved vi ikke hvilket forecast, der er det rigtige, og vi rammer ikke tallene. Konsekvensen er, at lagerne stiger og servicegraden lider. Vi opfatter, at vi overholder leveringen til tiden, fordi vi strækker os, men det aflejrer sig blot i, at vi påfører os en masse omkostninger.
Virkemidler:
Målet er at have det samme grundlag for alle forecasts. Det vil understøtte sammenhængskraften i virksomheden og bane vejen for at træffe hurtigere og mere kvalificerede beslutninger. Det vigtigste er fokus på en sammenhængende forecast proces.
____________________________________________________________________________________________________
Omsæt data til viden og handling
Udfordringer:
Markant stigende konkurrence lokalt, regionalt og internationalt også på trods af landes protektionistiske tendenser og stigende besvær med at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft (sektor med færre 8-16 jobs). Det kræver konstant fokus på at udvikle organisationen samt at udnytte digitaliseringen og den accelererende teknologiske udvikling til at effektivisere og til at udvikle nye og smartere services, som markedet vil betale for.
Virkemidler:
- Profilere virksomheden som attraktiv arbejdsplads.
- ?It-systemer til datafangst og omsætning af data til relevant ledelsesinformation.
- Søge relevant inspiration og holde sig opdateret om ny viden og nye teknologiske / digitale muligheder (fx fra ILT).
- Tæt kundedialog - kundeorientere services og platforme.
________________________________________________________________________________________________________________________
Omnichannel presser detailhandel
Udfordringer:
En af de største udfordringer i detailhandlen er at geare forsyningskæden til at understøtte de hurtigt voksende omnichannel krav. Det handler om at balancere kundeservice og forsyningsfleksibilitet med de ønskede omkostningseffektiviseringer for at sikre fremtidig indtjening for både on- og offline forretningen.
Virkemidler:
Omnichannel kompetenceopbygningen skal ske gennem optimering af processer, systemer og mennesker både internt i virksomhederne men også på tværs af virksomheder via etablering af forretningsrelationer (fx i distributionsnetværket). Målet er at skabe transparens og effektivitet gennem hele forsyningskæden. Den fremtidige online omsætnings- og indtjeningssucces skal findes i samspillet mellem disse tre faktorer.
________________________________________________________________________________________________________________________
Tænk ud af boksen
Udfordringer:
Dilemmaet mellem krav til individuelle leverancer som følge af stigende internethandel og krav til miljømæssigt bæredygtige logistikløsninger. Amazon har sat innovative, teknologibaserede distributionsformer på dagsordenen, nemlig droner og såkaldte deleøkonomi-løsninger, hvor naboen tager pakken med, når hun alligevel skal køre vejen. Hvornår og i hvilken form kommer disse til Danmark?
Virkemidler:
Kombination af innovativ og ud-af-boksen-tænkning og fokus på den tredobbelte bundlinje i forsyningskæder. I særdeleshed skal distribution i byerne nytænkes på grund af potentielt stigende trængsel, støj og udledninger fra varebiler. Samarbejde med offentlige myndigheder om udvikling af nye løsninger, der også tager højde for effektiv godstransport i byerne.
___________________________________________________________________________________________________________________________
Medarbejdere før processer og systemer
Udfordringer:
Absolut største udfordring er forbrugere, som altid er online med deres smartphone og derfor kan pristjekke med det samme. Vækst i detailhandlen er passé, hvis man ikke er online, man skal kunne ekspedere kundeordrer fra butik, lager eller direkte fra leverandør, og kundeoplevelsen skal være den samme.
Virkemidler:
People, processes & systems - i den rækkefølge. Man skal have de rette medarbejdere og kompetencer, etablere sunde processer og understøtte disse med gode it-systemer.