Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent
En Q8-udviklet biodiesel baseret på slagteaffald kan nu blive nøglen til, at PostNord når deres mål om at blive en fossilfri transportør i 2030. To tredjedele af virksomhedens lastbiler skal nu prøve at køre på den fossilfrie biodiesel, hvilket kan skære hver bils C02-udledning med op til 90 procent.
Siden 2009 har PostNord i Danmark reduceret CO2-udledningen med 67 procent, og den omfattende grønne omstilling fortsætter med fuld kraft på landevejene. To tredjedele af virksomhedens lastbiler i Danmark skal nu køre på fossilfri biodiesel. Det vil sænke bilernes CO2-udledning med op til 90 procent og dermed bidrage massivt til PostNords grønne omstilling.
”Med en målsætning om at være fossilfri transportør i 2030, sætter PostNord retningen for fremtidens logistik. Allerede i 2020 forventer vi at reducere CO2-udledningen med omkring 2.200 ton alene på grund af skiftet til biodiesel, og hvis det går, som vi forventer, bliver det i 2021 til en besparelse på hele 6.600 ton”, siger Jakob Manori, direktør i PostNord Logistics.
6.600 ton CO2 svarer nogenlunde til udledningen fra én lastbil, der kører 217 gange rundt om jorden.
Omstillingen kan ske fra dag til dag
Biodieselen leveres af Q8, der står bag udviklingen af Q8 Biodiesel HVO100, og som også leverer de tekniske løsninger. HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel, og derfor er det muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO og diesel.
”For at vi skal nå vores mål om at være klimaneutrale i 2045, så kræver det, at vores kunder er med. Derfor er samarbejdet med PostNord omkring deres omstilling fra diesel til vores HVO100 endnu et vigtigt skridt for begge parter”, siger Q8’s Retail Direktør Helle Dahlgren Skov og fortsætter:
Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København https://scm.dk/arla-tester-biogaslastbiler-i-k%C3%B8benhavn
”Vores ambition er at udvikle produkter og services, der hjælper vores kunder med omstillingen til mere bæredygtig transport. HVO100 er lige nu et interessant produkt i markedet, fordi det er fossilfrit og ret massivt kan reducere CO2-udledningen i transportsektoren, men også fordi det kan tankes på de fleste virksomheders eksisterende bilflåde, så omstillingen kan ske fra dag til dag”.
De over 120 lastbiler, der nu tankes op med Q8 Biodiesel HVO100, kører ud fra PostNords godsterminaler i Fredericia, Aarhus, Aalborg og Køge, og de vil være udsmykket med mærkater med teksten ’Omtanke for en grøn fremtid’.
- KCP