Outsourcing giver dårlig service
Halvdelen af de globale virksomheder mener, at deres outsourcing-partnere leverer dårlig service, viser Deloitte-rapport.
Om analysen
Analysen omfatter 157 virksomheder fordelt på 22 sektorer, der repræsenterer alle større industrier, både nationale og multinationale.
Gennemsnitsrespondenten omsætter for mellem 1 milliard til 15 milliarder US dollars og har mellem 1.000 til 25.000 ansatte.
Syv ud af ti respondenter har hovedkontor i Nordamerika eller Europa.
Kilde: Deloittes 2014 Global Outsourcing and Insourcing Survey
Noget tyder på, at tømmermændene har meldt deres ankomst til den globale outsourcing-fest.
Læs også: Virksomheder taber penge på outsourcing
En Deloitte-analyse af erfaringerne med outsourcing fra 157 af verdens største virksomheder viser, at halvdelen synes, at deres outsourcing-leverandører leverer dårlig service og er mere reaktive end proaktive.
Godt en tredjedel mener, at deres outsourcing-leverandører udviser mangel på innovation, er ineffektive og i det hele taget er langsomme til at svare. En fjerdedel vurderer, at deres leverandør er for dyr.
Fordele opvejer ulemper
Selv om undersøgelsen i høj grad problematiserer gevinsterne ved outsourcing, er der alligevel meget at hente ved udflage dele af forretningen, mener partner Per Lund Pedersen fra Deloitte.
Fordelene opvejer stadig ulemperne ved outsourcing. Resultaterne peger på, at leverandører af serviceopgaver har et stort uudnyttet potentiale, men det skal aktiveres hurtigt, siger Per Lund Pedersen i en pressemeddelelse.
De fleste globale virksomheder regner da også med, at stadig flere opgaver vil blive outsourcet. I mange år har it og rutineopgaver trukket læsset, og den tendens vil fortsætte, lyder vurderingen.
Læs også: Outsourcing til Asien kan ikke betale sig
Samtidig forventer virksomhederne, at de vil outsource en række andre administrative opgaver, såsom ejendomsservice, human ressource management og juridiske funktioner.
Nogle globale virksomheder beholder kun de funktioner, der handler om strategi og markedsføring, hvor de har design-autoriteten over deres brand. Alt andet kan outsources , siger Per Lund Pedersen.
- JKK