Omni-channel presser detailhandlen på profitabiliteten

Mere salg, større loyalitet og bedre differentiering – detailbranchen ser store muligheder i omni-channel, men få er i stand til at gøre det profitabelt. Virksomhedernes supply chain er bygget til ”den gamle verden”, og der skal en større omstilling til for at høste fordelene, viser EY-undersøgelse.

06.03.2015

SCM.dk

Blandt topledere i detailhandlen forventer 88 procent, at de traditionelle salgskanaler ikke længere kan drive væksten. Væksten i fysiske butikker forventes at stige med fem procent mellem 2014 og 2019, mens væksten online ventes at stige med 15 procent.

Men de største muligheder ligger ikke i den ene eller den anden kanal – fremtiden går på tværs. Omni-channel handler om at tilbyde kunderne en indkøbsproces på tværs af forskellige platforme, inklusive online og fysiske lokationer.

Omni-channel er stærkt i fokus i detailbranchen og bliver set som en nøglefaktor i forhold til at drive vækst og udvikling.

Det viser undersøgelsen ”Re-engineering the supply chain for the omni-channel of tomorrow”, der er gennemført af revisionsfirmaet EY i samarbejde med The Consumer Goods Forum og baseret på svar fra 42 topledere fra nogle af verdens største detailvirksomheder og producenter af forbrugsvarer. Af rapporten fremgår det, at:

  • 97 procent af respondenterne mener, at det er vigtigt at have en omni-channel strategi
  • 95 procent forventer at omni-channel kan skabe øget kundeloyalitet
  • 90 procent mener at omni-channel skaber øget differentiering
  • 84 procent siger, at omni-channel giver bedre kundeindsigt
  • 79 procent forventer at omni-channel betyder øget salg

Men i skærende kontrast siger kun 38 procent, at omni-channel resulterer i bedre profitabilitet og 81 procent peger på, at deres nuværende supply chain ikke er klar til omni-channel.

”Alle i detailbranchen er klar over, at indkøbsmønstre vil forandre sig. Fremtiden rummer integration mellem online og offline, indkøbsprocesser, der krydser mellem kanaler, brug af alternative betalingsløsninger, fleksibel levering eller afhentning, større brug af data om forbrugerpræferencer til personaliserede anbefalinger og tilbud. Spørgsmålet er blot, hvor hurtigt omstillingen vil komme, og det største problem er at få kan gøre det profitabelt med den traditionelle supply chain”, siger Henrik Lau, executive director i EY.

Supply chain i ”den gamle verden”
For at møde nye behov har mange bygget forskellige systemer oven på de eksisterende fysiske forretninger, for eksempel et website, en underliggende e-handelsplatform og måske nye systemer til lager og distribution.

”Den traditionelle supply chain er indrettet efter at levere varer til de fysiske butikker. I et omni-channel-perspektiv er hele virksomhedens supply chain udstillet for kunderne. Så mens de fleste har prioriteret løbende forbedringer og tilpasninger, så kræver det fulde potentiale i omni-channel en samlet, integreret løsning og dermed en markant omstilling for mange. De små skridt giver konkurrencemæssige fordele, men undersøgelsen peger på, at det for de fleste også tager en stor bid af bundlinjen, forklarer Jens Indahl, partner i EY.

Omstillingen og overblik
Rapporten anbefaler, at detailvirksomhederne skaber et bedre overblik over forsynings- og værdikæden og analyserer, hvordan omni-channel kan møde kundernes nuværende og fremtidige behov og forventninger. Ifølge rapporten er det vigtigt at finde den rette balance mellem fleksibilitet og effektivitet:

”Mange kan for eksempel nemt tilbyde kunderne næste-dags-levering, men oplever kunderne det som værdifuldt eller ufleksibelt, øger det salget, reducerer det omkostninger i butikker eller varelagre? Man kan se omni-channel som en reminder om, at det er vigtigt at agere effektivt i hele værdikæden og se det hele i sammenhæng, siger Jens Indahl.

Henrik Lau påpeger, at også kunderne på mange måder er afventende, så der er muligheder for detailhandlen:

”I nogle tilfælde kan teknologien forekomme lysår foran virkeligheden. På den ene side stiller kunderne helt nye krav, på den anden side er der rigtig mange, der tager en kuglepen, skriver en indkøbsseddel og tager i supermarkedet for at handle. Detailhandlen kan enten se tiden lidt an, indtil til vi ser mere markante skift i forbrugeradfærd og -præferencer, eller de kan forsøge at drive omstillingen på forkant”.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup