Nye EU-regler for lastbilers CO2 truer forsyningskædestabilitet

Branchegrupper inden for vejtransport, afskibere og energikoncerner i Europa opfordrer på linje med DI Transport til, at vejen mod klimaneutral godstransport bliver teknologiuafhængig. De er enige i målet om klimaneutralitet i de nye regler EU netop har fremsat - men advarer om, at EU’s forslag kan skabe forsyningskaos.

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor. Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt. Foto: 123rf.com..

21.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IRU opfordrer i et brev stilet til EU's ledende næstformand Frans Timmermans til fuld og lige anerkendelse af flydende kulstofneutrale brændstoffer til forbrændingsmotorer sammen med elektriske og brintholdige brændselsceller i de foreslåede EU-regler for tunge køretøjer (HDV).

Det gør IRU i et fælles brev sammen med European Shippers' Council og FuelsEurope – der repræsenterer vejtransportoperatører, afskibere og energileverandører.

Målet er at sikre en velfungerende og stabil logistiksektor i EU. IRU og de to andre aktører fremhæver, at vejtransportoperatører og afskibere skal kunne beslutte hvilken teknologi, der er bedst egnet til forskellige former for operationer for at nå det fælles mål: kulstofneutralitet senest i 2050.

Opfyldelsen af dette mål afhænger imidlertid af de teknologiske muligheder, som den kommende lovgivning giver mulighed for, og som påvirker både køretøjer og infrastruktur.

Usikkert spring ud i mørket
IRU EU Advocacy Director Raluca Marian fortæller: "De vitale logistikkæder, der forsyner EU-borgerne med fødevarer, medicin og andre væsentlige ting, bør ikke udsættes for et usikkert spring ud i mørket, som kan bringe deres stabilitet i fare".

"Et forslag til CO₂-standarder for Europas logistiksektor bør skubbe på for alle muligheder for at opnå kulstofneutralitet. En fuldstændig bevægelse væk fra forbrænding, på trods af at dette også kan opnå det samme mål, afhængigt af hvad der brændes, kan kun beskrives som et unødvendigt og risikabelt eksperiment", tilføjede hun.

Læs også: Mangel på chauffører er kritisk

Kulstofneutrale brændstoffer er også den mest realistiske mulighed for at dekarbonisere luftfarten, størstedelen af søtransporten og den eksisterende flåde af vejkøretøjer. Tilgængeligheden af bæredygtig biomasse er mere end tilstrækkelig til at dække efterspørgslen efter avancerede biobrændstoffer til de tre transportformer.

EU-Kommissionens forslag

De nye udledningsmål for nye tunge køretøjer, som EU-Kommissionen har lagt frem, vil betyde, at der vil være:
• nul-udledning fra bybusser i 2030 og
• 90 procent lavere udledning fra lastbiler i 2040.

Der er flere veje til målet
I DI Transport understreger man nødvendigheden af fælles EU-regler og støtter op om klimamålsætningerne bag forslaget men påpeger, at lastbilerne er afgørende for forsyningssikkerheden og fortsat skal kunne levere de varer, der skal ud til kunderne.

”Vi er enige i målet om CO2-neutral lastbilstransport og mener, det er realistisk med CO2-neutrale bybusser allerede fra 2030. Men der er flere veje til målet, og vi får brug for både el, brint og grønne flydende drivmidler til de tunge transporter. Derfor er det vigtigt med en teknologineutral tilgang i EU-reglerne”, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Forslaget vil kræve store investeringer i grøn energi og ladeinfrastruktur, hvis lastbiler og busser skal være CO2-neutrale.

”El-lastbiler stiller meget større krav til opladning end personbiler, så uanset hvordan man vender og drejer det, så skal medlemslandene i gang med at investere i blandt andet ladestandere og elnettet for at kunne håndtere et stærkt stigende antal el-lastbiler i EU”, lyder det fra Rune Noack.

DI Transport er positive over for et mål om 90 procent reduktion fra lastbilerne i 2040, men advarer mod at Europa-Parlamentet og medlemslandene strammer skruen for hårdt.

Biogas med mere kan også bidrage
”Man kan ikke uden videre kopiere reglerne for personbiler over på lastbiler, da de skal løse flere og meget forskellige opgaver. En lastbil transporter med andre ord alt fra tunge vindmølletårne, byggeelementer til almindelige dagligvarer”, siger Rune Noack.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org.

Det er derfor vigtigt, at forslaget er teknologineutralt og taget mere hensyn til mulighederne for at benytte grønne CO2-neutrale drivmidler, som for eksempel biogas, biodiesel eller e-diesel lavet på vindmøllestrøm.

”De grønne drivmidler kan bidrage til store CO2-reduktioner her og nu, og samtidigt være løsningen fremadrettet der, hvor der ikke er en el- eller en brintlastbil, der kan løse opgaven”, siger Rune Noack.

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor. Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt.

I den gældende lovgivning på området er det et krav, at lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2.

Det mål foreslår EU-Kommissionen nu at hæve til 45 procent. I 2035 vil målet lyde på 65 procent, inden det i 2040 vil være 90 procent.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den modstandsdygtige forsyningskæde 2023

Relateret indhold

18.05.2024SCM.dk

Flere kommuner arbejder med CO2-reduktion i indkøb

17.05.2024SCM.dk

Det skal være lettere at få godkendt store solcelleanlæg

02.05.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup