Ny kampagne skal give transportbranchen et bedre ry
Dansk Industri vil gøre op med transportbranchens negative image med ny kampagne. Initiativet glæder Danske Fragtmænd, der håber, at flere unge vil vælge transportvejen i fremtiden.
Transport-, logistik- og servicebranchens ry skal blive bedre, hvis flere skal vælge de fag som levevej. Og det skal de, hvis der ikke inden for få år skal mangle både chauffører, lagermedarbejdere og rengøringsassistenter.
Læs også: DHL advarer: Derfor er der mangel på kvalificeret arbejdskraft i logistikbranchen
Derfor er DI Handel, DI Transport og DI Service nu gået sammen om en kampagne, hvor formålet er at vise de positive sider og mange forskellige jobmuligheder, der er med et job i f.eks. transportindustrien.
Kampagnen har fået navnet 'Godt Job', og den glæder brancheforeningen Danske Fragtmænd, der selv har fået sværere ved at rekruttere kvalificerede lærlinge grundet en faldende interesse:
Vi tager imod DIs kampagne med meget åbne arme. Jeg håber, at den kan få folks øjne op for, hvor vigtige disse fag er. Det er de for os allesammen, og uden os og vores fag ville samfundet ikke fungere, siger adm. direktør i Danske Fragtmænd, Jørn P. Skov.
En undersøgelse i forbindelse med DIs kampagne viser, at kun 25 procent af de danskere, der ikke arbejder i handels-, transport- eller servicebranchen, mener, at man finder gode job her. Og det er dét image, kampagnen skal rette op på.
Et godt job er mange ting, og det skal vi have fokus på. Branchen har brug for gode og sunde medarbejdere, der kan tage over efter den store, aldrende gruppe, vi har lige nu, siger Jørn P. Skov.
Vognmændene skal selv gøre noget
Ansvaret for den dalende interesse fra de nye generationer ligger især hos branchen selv, mener Peter Flensted, der er direktør i vognmandsvirksomheden Viggo Petersen Eftf:
Som branche har vi ikke været gode nok til at tage folk ind, så vi har et koncept om, at vi skal have fem nye under 24 år ind hvert halve år. Vi har også en partneraftale med Høje Taastrup Kommune om at opkvalificere ledige, så de får lyst til at blive i branchen, siger Peter Flensted.
For at tiltrække og holde på de unge er det især vigtigt, at man som arbejdsplads kan være fleksibel, mener Peter Flensted. Han forklarer, at de unge medarbejdere i dag bliver mødt med krav fra omverdenen om delagtighed, så fleksibilitet i forhold til blandt andet arbejdstiderne er alfa og omega, mener han.
Læs også: DB Schenker effektiviserer transporten gennem Europa
Godt Job-kampagnen kører fra denne uge og resten af september, samt hele oktober og november. Kampagnen foregår på flere platforme og omfatter blandt andet videoen herunder.
-CHM