Ny kampagne skal give transportbranchen et bedre ry

Dansk Industri vil gøre op med transportbranchens negative image med ny kampagne. Initiativet glæder Danske Fragtmænd, der håber, at flere unge vil vælge transportvejen i fremtiden.

DI’s kampagne ’Godt Job’ skal tiltrække flere medarbejdere til blandt andre transportbranchen. Foto: godtjob.nu.

12.09.2017

SCM.dk

Derfor er DI Handel, DI Transport og DI Service nu gået sammen om en kampagne, hvor formålet er at vise de positive sider og mange forskellige jobmuligheder, der er med et job i f.eks. transportindustrien.  

Kampagnen har fået navnet 'Godt Job', og den glæder brancheforeningen Danske Fragtmænd, der selv har fået sværere ved at rekruttere kvalificerede lærlinge grundet en faldende interesse:

”Vi tager imod DI’s kampagne med meget åbne arme. Jeg håber, at den kan få folks øjne op for, hvor vigtige disse fag er. Det er de for os allesammen, og uden os og vores fag ville samfundet ikke fungere”, siger adm. direktør i Danske Fragtmænd, Jørn P. Skov.

En undersøgelse i forbindelse med DI’s kampagne viser, at kun 25 procent af de danskere, der ikke arbejder i handels-, transport- eller servicebranchen, mener, at man finder gode job her. Og det er dét image, kampagnen skal rette op på.

”Et godt job er mange ting, og det skal vi have fokus på. Branchen har brug for gode og sunde medarbejdere, der kan tage over efter den store, aldrende gruppe, vi har lige nu”, siger Jørn P. Skov.

Vognmændene skal selv gøre noget
Ansvaret for den dalende interesse fra de nye generationer ligger især hos branchen selv, mener Peter Flensted, der er direktør i vognmandsvirksomheden Viggo Petersen Eftf:

”Som branche har vi ikke været gode nok til at tage folk ind, så vi har et koncept om, at vi skal have fem nye under 24 år ind hvert halve år. Vi har også en partneraftale med Høje Taastrup Kommune om at opkvalificere ledige, så de får lyst til at blive i branchen”, siger Peter Flensted.

For at tiltrække og holde på de unge er det især vigtigt, at man som arbejdsplads kan være fleksibel, mener Peter Flensted. Han forklarer, at de unge medarbejdere i dag bliver mødt med krav fra omverdenen om delagtighed, så fleksibilitet i forhold til blandt andet arbejdstiderne er alfa og omega, mener han.

Læs også: DB Schenker effektiviserer transporten gennem Europa

’Godt Job’-kampagnen kører fra denne uge og resten af september, samt hele oktober og november. Kampagnen foregår på flere platforme og omfatter blandt andet videoen herunder.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle