DHL advarer: Derfor er der mangel på kvalificeret arbejdskraft i logistikbranchen
Digitaliseringens påvirkning og fordomme om SCM-branchen har betydning, når det gælder den kritiske mangel på kvalificeret arbejdskraft til ledende stillinger i SCM-verdenen, konkluderer DHL i ny undersøgelse.
Der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i transport- og logistikbranchen verden over. Det advarer DHL nu om, og underbygger udmeldingen med rapporten The Supply Chain Talent Shortage: From Gap to Crisis, skriver Post and Parcels.
Førende virksomheder forstår godt, at deres forsyningskæder og de folk, der leder dem er helt essentielle for virksomhedens evne til at vækste. Problemet er, at det i stigende grad bliver sværere at finde kvalificerede folk til at varetage de komplekse opgaver især på mellemste og øverste ledelsesniveau, siger Lisa Harrington, chef for lharrington group, der har været med til at skrive rapporten, til Post and Parcel.
Læs også: To ud af tre virksomheder ignorer korruption i deres forsyningskæder
Rapporten bygger på en undersøgelse foretaget blandt flere end 350 branchefolk fra hele verden og konklusionerne går blandt andet på, hvorfor kvalificerede arbejdstagere ikke vælger SCM-branchen.
Årsagerne, der ligger helt i toppen, er skiftende krav til den ansattes evner, en aldrende arbejdsstyrke, virksomheders manglende indsats for at skabe eller udvikle deres fremtidige talentmasse samt en opfattelse af, at jobs i forsyningskædebranchen mangler spænding.
Nye teknologier og fundamentale områder i forsyningskæderne har ændret sig. Det betyder, at det nu kræver, at en person har nogle anderledes og mange flere forskellige evner, end da mange i den nuværende arbejdsstyrke begyndte deres karrierer, siger Lisa Harrington til Post and Parcel.
For at løse problematikkerne foreslår DHL i rapporten at virksomheder i højere grad skal tilbyde klare, faste karriererveje og samtidig være bedre til at fremhæve at evner som robotteknologisk management og AV-kontrol er vigtige hos fremtidens arbejdsstyrke inden for SCM.
Læs også: Unge fravælger en karriere i søfarten
Et godt eksempel på den nævnte digitale udvikling i branchen er DHLs egne såkaldte smart glasses, der ifølge logistikgiganten selv vil blive en ny standard inden for logistik. Smart glasses er briller der, som i en anden sci-fi-film, gør det muligt for brugeren at se et display med ordreinformation og samtidig bevæge sig frit og ikke mindst have hænderne frie til at håndtere papirer, tablets eller lignende.
-CHM