Ny digital platform løfter Wavins leverandør- og kunderelationer

En ny cloud platform giver Wavin kæmpefordele for virksomhedens samarbejde med leverandører og kunder. Den skaber fokus, kvalificerer dialog, bryder siloer ned, leverer transparens i fakta og giver alt i alt et markant løft til relationerne.

”Jeg håber, jeg kan finde ligesindede i andre virksomheder, der vil være med til at etablere en erfa-gruppe om LeanLinking. Interesserede er velkommen til at kontakte mig”, fortæller Heidi H. Berthelsen, supply chain-direktør i Wavin, der her ses sammen med senior indkøber Carsten Christensen og indkøber Christer Eilenberger (tv). Foto: Wavin..

26.05.2014

SCM.dk

Man siger, at det er de stærke relationer, der skaber de store resultater i business. Hvis det er sandt, så er leverandøren af plastrørsystemer Wavin på rette kurs.

Læs også: Få en mere sikker færden i skyen

”Vi har selvfølgelig haft systemer til både dialog og målinger med leverandører og kunder tidligere. Men vores nye værktøj LeanLinking fungerer helt anderledes. Det er bygget op som et socialt medie i stil med Facebook og Linkedin, og jeg har altid de seneste og vigtigste data om en given relation ved hånden på skærmen på min iPad i løbet af sekunder eller minutter”, fortæller supply chain direktør med ansvar for det nordeuropæiske marked Heidi H. Berthelsen. Hun tilføjer:

”Det er meget simpelt, det bliver brugt, det er sjovt, og alle parter har altid de relevante data lige ved hånden. Det skaber en masse store fordele, og jeg må indrømme, at jeg har meget store forventninger til værktøjet både for vores egne vegne, men også for alle mulige andre virksomheder”.

Nyt værktøj til SRM
Supplier Relationship Management eller SRM og Customer Relationship Management eller CRM er hæderkronede betegnelser for velkendte discipliner, der skal håndtere virksomheders relationer i værdkæden og skabe værdi for begge parter.

”Det er i praksis bare ikke altid så nemt, og vi kan i hvert fald se, at for vores vedkommende giver LeanLinking et markant løft til i første omgang vores leverandørrelationer, og jeg forventer det samme vil ske for vores kunderelationer. Det er svært at sige præcis, hvorfor LeanLinking gør den store forskel. Men én forklaring kan være, at her har vi én snitflade, der samler alle relevante data og giver os alle et faktuelt grundlag at forholde os til. Det betyder, at når vi holder møder, så kan vi fokusere på det væsentlige, fordi der ikke er tvivlsspørgsmål om, hvordan landet ligger. Fakta er tilgængelig, og alle mødedeltagere kender dem”, fortæller Heidi H. Berthelsen, der ikke lægger skjul på sin begejstring.

<p>”LeanLinking giver et markant løft til i første omgang vores leverandørrelationer, og jeg forventer det samme vil ske for vores kunderelationer”. </p>

Heidi H. Berthelsen, supply chain direktør, Wavin

Skybaseret platform
LeanLinking er skybaseret og er udviklet af iværksætteren Lars Kuch Pedersen sammen med udviklingschef Klaus Bjørnestad, der i dag har samlet et team på ni medarbejdere i Århus, som udvikler og markedsfører platformen. Som indkøbsdirektør i Wolsey, verdens største distributør af VVS-artikler og ejer af blandt andet Silvan og Stark i Danmark, erfarede Lars Kuch Pedersen, hvor svært det er for direktørniveauet i store organisationer at have indsigt i, hvordan samarbejdet mellem kunder og leverandører fungerer. Det betyder, at virksomhedernes vækstpotentiale slet ikke bliver udnyttet.

”Man mødes med direktøren hos sin handelspartner hvert halve eller hele år og gennemgår salgstal og priser, og man taler meget overfladisk om samarbejdet. Men ingen af parterne har fuldstændig indsigt i, hvad der egentlig foregår længere nede i organisationen, og hvordan samarbejdet kan optimeres”, siger Lars Kuch Pedersen.

Det var det, der gav Lars Kuch Pedersen idéen til cloud-platformen LeanLinking, og fik ham til at forlade sit attraktive job i en international koncern til fordel for en tilværelse som iværksætter.

Strammere fokus
Heidi H. Berthelsen har foreløbig taget platformen i brug sammen med otte leverandører og forventer snart at udvide med flere leverandører og også udvalgte kunder.

”Vi kan mærke en tydelig effekt i relationerne til de otte leverandører. Vi har større opmærksomhed på de rette KPI’er, og der er en klar tendens til en forbedring af præstationerne. Inden for et minut har vi alle data om præstationerne for en given leverandør to år tilbage i tiden. Det gør, at vi slipper for spildtid med at grave efter data og spildtid med at have fokus rettet på det forkerte”.

Hun fortæller også, at det går fint med at sælge platformen til hendes kollegaer i Wavins salgsafdeling, der godt kan se værdien i platformen.

”Vi samarbejder tæt med LeanLinking om at justere detaljer i platformen, så det bliver endnu bedre. Vi arbejder for eksempel lige nu på at udvikle et cockpit, hvor vi kan samle de bedste og de dårligste leverandører. Tidligere reagerede vi på ”støj” i relationerne, men det er ikke altid støjen, der er den rette indikator på problemer. Der kan sagtens være leverandører, som ikke støjer men faktisk i det skjulte præsterer dårligt. LeanLinking hjælper os til at gennemskue støjen og trække virkeligheden frem i lyset”.

”Jeg har altid de seneste og vigtigste data om en given relation ved hånden på skærmen på min iPad i løbet af sekunder eller minutter”, fortæller Heidi H. Berthelsen, supply chain direktør, Wavin. Foto: Wavin..

Hurtig oplæring
LeanLinking kan for eksempel kaste lys på, at nu passer topfolien på en given vare fra en given leverandør igen ikke, eller pallerne står igen skæv ved varemodtagelsen, eller chaufføren kan igen ikke kommunikere på engelsk. Den slags små ting vil normalt flyve under radaren og ikke blive genstand for evaluering sammen med leverandøren, men det kan Leanlinking ændre på.

Læs også: Nordisk it-værktøj smidiggjorde Carlsberg-automatisering

”Platformen er utrolig brugervenlig. Efter en times træning og to dages brug er vores medarbejdere flyvende og bruger med begejstring platformen. Jeg håber, jeg kan finde ligesindede i andre virksomheder, der vil være med til at etablere en erfa-gruppe om LeanLinking, så vi i fællesskab kan optimere brugen af platformen. Interesserede er velkommen til at kontakte mig”, fortæller Heidi H. Berthelsen. LeanLinking arrangerer efter sommerferien to mini-konferencer i Århus og København, se mere her.  

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

10.07.2024SCM.dk

Motorola opruster for at tage livtag med Norden

05.07.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Nyt kursus i jernbaneteknologi tilbyder dybdegående indsigt

04.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

5 gode råd til at kortlægge dine emballagedata

02.07.2024Descartes

Sponseret

Descartes bliver stærkere inden for fragthåndtering med opkøbet af BoxTop Technologies

02.07.2024SCM.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

02.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

22 af verdens største virksomheder er enige: Farvel stregkode – og velkommen QR-kode fra GS1

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup