Novozymes gør livet lettere for kunderne

Den danske enzymproducent tilbyder de store kunder en avanceret it-baseret integrationsløsning, der frigiver tid og reducerer omkostninger hos kunderne.

Novozymes vandt i 2013 den årlige ”supplier award” af en af virksomhedens største kunder. De GUSI-baserede integrationsløsninger har også bidraget til denne anerkendelse. Foto: Novozymes..

03.01.2014

SCM.dk

Novozymes oplever en stigende global konkurrence på enzymmarkedet og er derfor altid på udkig efter måder, hvorpå virksomheden kan adskille sig fra konkurrenterne og tilbyde kunderne mere værdi.

Læs også: Automatisk varebestilling løfter Matas

”Vi gennemfører mange såkaldt joint value chain-projects med vores kunder, og siden 2002 har vi tilbudt vores største kunder system integrationsløsninger, hvor vi fuldautomatiserer flowet af informationer mellem Novozymes og vores kunder”, fortæller Helle Skøtt, der er Global Customer Integration Manager.

Motorvej til de store kunder
Virksomheden har flere tusinde kunder, som dækker over en stor mangfoldighed både i form af størrelse, type og branche. Novozymes arbejder med en overordnet segmenteringsmodel, der segmenterer kunder efter en række vigtige faktorer. Det sikrer, at Novozymes kan tilbyde integrationsløsninger, der passer kundernes processer og teknisk parathed samt samhandelsrelationens karakter.

Kundeintegrationsløsningerne er blandt andet relevante for Novozymes’ store strategiske kunder i CPG-sektoren (consumer packaged goods), der er kendetegnet ved stor volumen og mange leveringer, transaktioner og ordrer.

”Her giver det rigtig god mening at automatisere flowet af informationer mellem kunderne og os. Vi anvender GUSI-standarden i disse integrationer, og det giver både os og kunderne den store fordel, at vi derved taler samme sprog, at vi reducerer implementeringstiden og undgår ”spaghetti-integration” i form af mange forskellige integrationsløsninger, som kræver mange kræfter at vedligeholde. En implementering bliver dog aldrig 100 procent plug-and-play, fordi kunders ERP-systemer og processer som udgangspunkt er forskellige”, fortæller Helle Skøtt og tilføjer:

”Det handler om at skabe værdi for kunderne. Vi skal løbende arbejde med at gøre os attraktive for kunderne”. I dag kører en betragtelig del af omsætningen via GUSI integrationsløsningerne, og Novozymes vurderer selv, at det fulde potentiale er cirka det dobbelte.

”Rent personligt giver det en stor tilfredsstillelse professionelt at kunne rådgive og arbejde tæt sammen med så store og dygtige virksomheder, der på mange områder anses for at være frontløbere”, fortæller Helle Skøtt, Novozymes. Foto: Novozymes..

It og standarder baner vejen
Novozymes’ GUSI-baserede kundeintegrationsløsninger dækker både over traditionel ordrehåndtering og over mere avancerede VMI-løsninger (vendor managed inventory), hvor Novozymes modtager forbrugs- og prognosedata fra kunden, som danner basis for, at Novozymes selv styrer kundens lager af enzymer fra Novozymes.

”Ved VMI-løsningerne overtager vi ansvaret for kundens råvarelager af enzymer og har altså ansvaret for, at kunden altid har en lagerbeholdning inden for et aftalt minimums- og maksimumsspænd. Det er en lettelse for kunderne, fordi behovet for ressourcer til lager- og indkøbsstyring reduceres, og de så i stedet kan fokusere deres ressourcer på deres kerneforretning”, fortæller Helle Skøtt.

Hun peger dog også på, at når GUSI-løsningerne er implementeret og kører i drift, er det aldrig 100 procent problemfrit. I praksis opstår der altid behov for en anden type support, idet det sker, at data ikke bliver overført korrekt, at kunden ændrer i sin eksisterende brugergrænseflade, opgraderer brugergrænsefladen eller andre ændringer, der kan skabe forstyrrelser.

En anden udfordring ved overgangen fra en traditionel kunde-leverandørrelation til VMI er, at det kræver en del træning og forandringsledelse. De berørte medarbejdere hos både kunden og leverandøren skal vænne sig til en ny rolle, nye processer og en ny it-brugergrænseflade.

”Det vigtigste instrument til denne forandringsproces er involvering af de berørte medarbejdere så tidligt som muligt. Jo mere indflydelse og inddragelse de oplever, jo nemmere forløber overgangsfasen”, fortæller Helle Skøtt.

Kunderne søger råd
I dag ved Novozymes’ største kunder, at virksomheden har kompetencerne og erfaringen til effektivt at implementere GUSI-løsninger, og virksomheden oplever regelmæssigt, at de henvender sig for at søge råd og vejledning i forbindelse med implementeringer. Virksomheden oplever også, at de største globale kunder vælger Novozymes som pilotleverandør, når de udvikler nye samarbejds- og integrationsprojekter, fordi de ved, at Novozymes både har kompetencerne og prioriterer den slags højt.

Læs også: Fremtidens ERP skal støtte mennesker

”Rent personligt giver det en stor tilfredsstillelse professionelt at kunne rådgive og arbejde tæt sammen med så store og dygtige virksomheder, der på mange områder anses for at være frontløbere”, fortæller Helle Skøtt og tilføjer:

”Det giver os også gode muligheder for at udbrede GUSI-konceptet og lede kunden i en retning, der matcher vores integrationsstrategi”.

Hvad er GUSI?
Novozymes var i 2003 med til sammen med en række store aktører fra CPG-industrien som Nestlé, Procter & Gamble, Unilever etc. at stifte GUSI-samarbejdet (Global Upstream Supply Initiative). Formålet var at udvikle en standard for integration mellem producenter og leverandører, som både beskriver den tekniske og den procesrelaterede del af samarbejdet. Fra en teknisk vinkel er løsningerne fuldautomatiserede, således at partner kun arbejder i deres eget ERP-system, når standarden er implementeret. Data udveksles elektronisk mellem kundens og leverandørens ERP-systemer.

Standarden er beskrevet i UIM (Upstream Integration Model) og dækker blandt andet VMI (Vendor Managed Inventory) og TOM (Traditional Order Management). GUSI-standarden bruges i dag af et hav af virksomheder i forskellige industrier og bliver i dag drevet af GS1. Se mere på http://gusi.mycgforum.com/ og http://www.gs1.org/upstream/gusi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup