Mærsk tester dronelevering til skibe
Levering af små pakker til skibe er en forholdsvis bekostelig affære. Derfor er Mærsk begyndt at teste droner til formålet. På sigt kan teknologien bruges til flere forskellige formål.
Droner til levering af pakker er noget store detailvirksomheder som Amazon og postselskaber som finske Posti har eksperimentet med gennem efterhånden nogle år, og teknologien og dermed mulighederne i de små ubemandede enheder udvikler sig hastigt.
Læs også: Så går den vilde dronejagt
Det har man på det seneste også fået øjnene op for i et af verdens største containerrederier, danske Mærsk, der er begyndt at teste dronelevering af små pakker til selskabets skibe i Tanker-divisionen.
Det er nemlig en forholdsvis dyr og tidskrævende affære at få en lille pakke med eksempelvis små reservedele eller post ombord på et stort tankskib. Traditionelt kræver det, at man lejer en mindre båd i en lokal havn, for at undgå at tankskibet skal selv skal lægge til kaj, hvilket ifølge Mærsk kan koste alt fra 1.000 og op til 5.000 dollars (godt 35.000 kr).
På den baggrund testede man i sidste måned en franskbygget drone fra virksomheden Xamen, der fik til opgave at levere en mindre pakke med en dåse småkager til tankskibet Mærsk Edgar ud for Kalundborg. Egentlig skulle dronen, der er sikkerhedsgodkendt til at operere i potentielt eksplosive miljøer være fløjet af sted fra land og ca. en kilometer ud til skibet, men grundet tæt tåge på testdagen valgte man at gennemføre flyvningen fra en pram omkring 250 meter fra tankeren.
Både økonomiske og praktiske gevinster
Som det kan ses i videoen nedenfor, så gik testen glimrende og var med til at overbevise Mærsk om potentialet i droneteknologien, både til pakkelevering og eksempelvis inspektioner af materiel eller til videoovervågning i farlige farvande, og de økonomiske gevinster, der kan realiseres.
Droner kan spare både tid og penge. Der er høje omkostninger forbundet med levering af små pakker med vigtige reservedele eller post til skibe på grund af behovet for en pram, forklarer supply chain manager for Maersk Tankers, Markus Kuhn.
Mærsk Tankers estimerer således, at dronelevering at små pakker (dronen i testen kan bære op til to kilo, men større modeller med en kapacitet på 10 kilo er allerede på markedet) kan spare selskabet for mellem $3.000 og 9.000 (op til knap 60.000 kr.) per skib per år. Og så er det noget, folkene på skibene også kan se store praktiske fordele i.
Det er totalt nyt skridt i levering til fartøjer. I dag er det småkager, men en anden gang kan det måske være vigtig medicin, vi skal bruge til at behandle nogen om bord, sagde kaptajn Peder Georg Kastrup Christensen fra Mærsk Edgar i forbindelse med testen.
Læs også: Amazon på vej i luften
Droner bliver også afprøvet andre steder i Mærsk Gruppen, bl.a. til installationer for Mærsk Oil i Nordsøen og tilsvarende for APM Terminals havnekraner på land.
-AK