Mærsk tester dronelevering til skibe

Levering af små pakker til skibe er en forholdsvis bekostelig affære. Derfor er Mærsk begyndt at teste droner til formålet. På sigt kan teknologien bruges til flere forskellige formål.

Mærsk er begyndt at teste droner til pakkelevering til sine skibe. Foto: Mærsk Tankers.

06.04.2016

SCM.dk

Droner til levering af pakker er noget store detailvirksomheder som Amazon og postselskaber som finske Posti har eksperimentet med gennem efterhånden nogle år, og teknologien – og dermed mulighederne i de små ubemandede enheder – udvikler sig hastigt.

Læs også: Så går den vilde dronejagt

Det har man på det seneste også fået øjnene op for i et af verdens største containerrederier, danske Mærsk, der er begyndt at teste dronelevering af små pakker til selskabets skibe i Tanker-divisionen.

Det er nemlig en forholdsvis dyr og tidskrævende affære at få en lille pakke med eksempelvis små reservedele eller post ombord på et stort tankskib. Traditionelt kræver det, at man lejer en mindre båd i en lokal havn, for at undgå at tankskibet skal selv skal lægge til kaj, hvilket ifølge Mærsk kan koste alt fra 1.000 og op til 5.000 dollars (godt 35.000 kr).

På den baggrund testede man i sidste måned en franskbygget drone fra virksomheden Xamen, der fik til opgave at levere en mindre pakke med en dåse småkager til tankskibet Mærsk Edgar ud for Kalundborg. Egentlig skulle dronen, der er sikkerhedsgodkendt til at operere i ’potentielt eksplosive miljøer’ være fløjet af sted fra land og ca. en kilometer ud til skibet, men grundet tæt tåge på testdagen valgte man at gennemføre flyvningen fra en pram omkring 250 meter fra tankeren.

Både økonomiske og praktiske gevinster
Som det kan ses i videoen nedenfor, så gik testen glimrende og var med til at overbevise Mærsk om potentialet i droneteknologien, både til pakkelevering og eksempelvis inspektioner af materiel eller til videoovervågning i farlige farvande, og de økonomiske gevinster, der kan realiseres.

”Droner kan spare både tid og penge. Der er høje omkostninger forbundet med levering af små pakker med vigtige reservedele eller post til skibe på grund af behovet for en pram”, forklarer supply chain manager for Maersk Tankers, Markus Kuhn.

Mærsk Tankers estimerer således, at dronelevering at små pakker (dronen i testen kan bære op til to kilo, men større modeller med en kapacitet på 10 kilo er allerede på markedet) kan spare selskabet for mellem $3.000 og 9.000 (op til knap 60.000 kr.) per skib per år. Og så er det noget, folkene på skibene også kan se store praktiske fordele i.

”Det er totalt nyt skridt i levering til fartøjer. I dag er det småkager, men en anden gang kan det måske være vigtig medicin, vi skal bruge til at behandle nogen om bord”, sagde kaptajn Peder Georg Kastrup Christensen fra Mærsk Edgar i forbindelse med testen.

Læs også: Amazon på vej i luften

Droner bliver også afprøvet andre steder i Mærsk Gruppen, bl.a. til installationer for Mærsk Oil i Nordsøen og tilsvarende for APM Terminals’ havnekraner på land.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online