Mærsk deler supply chain-analyser og værktøjer

Mærsk har gjort en del af deres analyser og værktøjer til håndtering af ansvarlighed i leverandørkæden åbent tilgængelige på deres website.

En af de udfordrende varekategorier for Mærsk er brug af lastbilsservices i forbindelse med fragt til at fra deres terminaler. Foto: APM Terminals.

01.06.2018

SCM.dk

Når man har 78.000 leverandører og en målsætning om at drive ansvarlig forretning, så forestiller mange sig nok, at man har tænkt over, hvordan man håndterer sin leverandørkæde.

Læs også: Maersk udvider på Atlanten

Det mærker de hos Mærsk, som med sine 78.000 leverandører – før udskillelsen af energiselskaberne havde de 100.000 – i løbet af de senere år har oplevet flere og flere forespørgsler på vejledning i, hvordan man kan designe sit arbejde med ansvarlige indkøb.

”Virksomheder fra både Danmark og udlandet vil gerne høre, hvordan vi griber arbejdet med vores supply chain an, hvilke metoder vi benytter os af og hvilke processer vi har. Typisk spørger de os efterfølgende om vi kunne have lyst til at dele indholdet af nogle af de analyser vi laver,” fortæller Renata Frolova-Hammer, som er chef for det, som man i Mærsk kalder Responsible Procurement, en afdeling i den store, centrale indkøbsafdeling.

Arbejdet kommer flere til gode
Analyserne dækker de to faktorer, som indgår i virksomhedens risikomatrice for indkøb: lande og varekategorier. Analyserne identificerer de lande og de varekategorier, som kan være særligt udsatte på et eller flere af de områder, der indgår i FN’s Global Compact: miljø, arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder og anti-corruption. Der er i øjeblikket 15 varekategorier på listen, f.eks. indkøb af stål, lastbilstransport, skibsværfter, vagtservices, formidlere af arbejdskraft og toldagenter.

”Vi er nået frem til, at vi gerne vil dele vores risikoanalyser af varekategorier og skabeloner til vurdering af leverandører. Vi forestiller os, at virksomheder, der enten ikke har vores rækkevidde og ressourcer eller helt enkelt ikke ved, hvor de skal begynde for at opbygge den nødvendige viden, kan få glæde af det arbejde, vi allerede har gjort. Og så bidrager vi også til verdensmål nummer 12, ansvarligt forbrug og produktion,” siger Renata Frolova-Hammer.

Læs også: EU vil bane vejen for ren, sikker og automatiseret mobilitet

Så nu ligger analyserne, som opdateres årligt,  frit tilgængelige på www.maersk.com, sammen med spørgeskemaer og vejledninger til f.eks. audit, interview eller selv-evaluering for hver af de varekategorier, Mærsk har defineret som havende høj risiko og bruger i deres due diligence-arbejde.

-EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle