EU vil bane vejen for ren, sikker og automatiseret mobilitet

Trafikken i Europa skal være sikrere, forurene mindre og hænge endnu bedre sammen, i høj grad understøttet af ny teknologi. For at sørge for det, præsenterede Europa-Kommissionen i går et nyt sæt målsætninger, bl.a. med unionens første CO2-standarder for tunge køretøjer.

Den europæiske transport skal være renere i fremtiden, mener EU..

18.05.2018

SCM.dk

Blandt de centrale elementer i gårsdagens pakke af foranstaltninger er den første standard for CO2-udslip fra tunge køretøjer, en strategisk handlingsplan for udvikling og bæredygtig produktion af batterier i Europa, og en fremsynet plan for forbundet og automatiseret mobilitet.

Det overordnede mål med den samlede dagsorden er at give alle europæere en mere sikker trafik, mindre forurenende køretøjer og mere avancerede teknologiske løsninger og samtidig støtte det europæiske erhvervslivs konkurrenceevne. Det kræver en bred indsats, lyder det fra Bruxelles.

"Alle sektorer skal bidrage til at opfylde vores klimaforpligtelser i henhold til Parisaftalen. Derfor fremsætter vi for første gang nogensinde forslag om EU-normer, der skal øge brændstofeffektiviteten og nedbringe emissionerne fra nye tunge køretøjer. Disse normer giver det europæiske erhvervsliv en mulighed for at styrke sin nuværende førerposition, når det kommer til innovative teknologier", siger EU’s klima- og energikommissær, Miguel Arias Cañete.

Kommissionen har fremlagt sine mobilitetsforslag i tre pakker siden maj 2017. Illustration: Europa-Kommisionen.

Virksomheder tilfredse med målsætninger
Konkret går CO2-normerne på, at de gennemsnitlige CO2-emissioner fra nye lastbiler i 2025 skal være 15 procent lavere end i 2019, og frem mod 2030 foreslår man et vejledende reduktionsmål på mindst 30 procent, igen med 2019 som udgangspunkt.

Målene stemmer ifølge Kommissionen overens med EU's forpligtelser i henhold til Parisaftalen. Derudover har man regnet sig frem til, at de vil spare de europæiske transportvirksomheder, hovedsageligt SMV’erne, for 25.000 euro (godt 186.000 kr.) over fem år.

For at fremme yderligere CO2-reduktioner vil Kommissionen også gøre det lettere at designe mere aerodynamiske lastbiler, ligesom man er i færd med at skabe forbedringer inden for mærkning af dæk. 

Målsætningerne bliver taget vel imod blandt nogle af kontinentets største transportkøbere, beretter interesseorganisationen Transport and Environment.

”Vi mener at klimaforandringerne er en af de største udfordringer, menneskeheden står over for. Vores ambition er at reducere drivhusgasudledningerne fra vores transport- og forsyningskæde markant. Vi har brug for en bred palet af løsninger for at tackle klimaforandringerne. Høje og ambitiøse brændstofeffektivitetsnormer er en vigtig del af puslespillet for at sætte skub i de nødvendige forandringer”, siger Sustainability Manager, Global Transport & Logistics Services for IKEA Supply, Elisabeth Munck af Rosenschöld, til T&E.

Den udmelding bliver bakket op af bl.a. forbrugsvaregiganten Unilever.

”Vi sikrer os, at vores transport- og distributionssystemer er så grønne, som muligt. Ambitiøse udledningsmål for lastbiler er essentielle for at skabe innovation og sætte fart på udbredelsen af nye, nulemissionsteknologier – det er godt for erhvervslivet, borgerne og planeten”, siger koncernens europæiske topchef, Hanneke Faber.

Regnskabstrick trækker ned
Transport and Environment er dog ikke udelt tilfredse med Kommissionens udspil. De såkaldte supercredits, som er en del af forslaget, kan nemlig give bagslag, vurderer organisationen. Kort fortalt handler det om, at elektriske lastbiler og busser, der bliver solgt før 2025, kan tælles flere gange i CO2-regnskabet, hvilket ifølge T&E kan reducere ambitionen for 2025 med omkring en femtedel.

”Supercredits-regnskabstricket vil underminere lastbilernes CO2-mål, snyde virksomheder for større besparelser på brændstof, og reducere, ikke øge, antallet af elektriske lastbiler, der bliver solgt. Parlamentet burde afskaffe supercredits og introducere et salgsmål for nulemissionskøretøjer i stedet”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis.

Læs også: Store virksomheder sparer over 80 mia. kr. på mindre CO2 i forsyningskæderne

Hele listen over de forskellige initiativer i de tre mobilitetspakker kan ses her. De bliver desuden understøttet med en indkaldelse af forslag under Connecting Europe-faciliteten, hvor man har afsat 450 mio. euro (ca. 3,35 mia. kr.) til støtte for projekter i medlemsstaterne, der skal bidrage til vejsikkerheden, digitaliseringen og samspillet mellem forskellige transportformer. Indkaldelsen løber frem til den 24. oktober 2018.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online