Klimavenlig godstransport afhænger også af køberen
Klimavenlig godstransport kræver effektiviseringer i hele godstransportkæden samtidigt med at køretøjerne effektiviseres og skifter til andre brændstoffer, viser Concito-rapport.
Mange transportkøbere viser ikke interesse i for at begrænse energiforbruget til godstransport. Til gengæld kunne netop en indsats fra transportkøberne bidrage effektivt til at mindske sektorens klimabelastning.
Læs også: Transportfremtiden ser lysegrøn ud
Omvendt er der en stigende interesse for at begrænse energiforbruget hos mange transportører, fordi energiomkostningen betyder meget for vognmandserhvervet, men indsatsen her er langt fra tilstrækkelig.
Det viser en ny rapport Energibesparelse i godstransportkæder fra den grønne tænketank Concito.
Ved at efterspørge et CO2-regnskab for den enkelte transport kan professionelle transportkøbere være med til at begrænse energiforbruget og dermed CO2-udledningen i hele kæden, siger chefkonsulent i Concito, Susanne Krawack.
Hun anbefaler samtidig at stille krav om reduktion af CO2-udledningen i længerevarende kontrakter mellem transportkøbere, speditører og transportører.
Læs også: Tre trin til mere grøn transport
Ved at stille krav, når man som transportkøber indgår længerevarende aftaler med speditører og transportør, kan man bidrage til at finde nye energibesparelser i hele transportkæden, siger Susanne Krawack.
Undgå hasteordrer
Concito-rapporten bygger på erfaringer fra en række store transportkøbere, speditører og transportvirksomheder og peger på flere praktiske tiltag, der har givet gode resultater, herunder:
- At pakke bilerne effektivt: Flere virksomheder har arbejdet aktivt med at oplære personale i bedre pakning og har fået effekt af det - både i form af mindre energiforbrug og mindre omkostninger.
- At undgå omladning af godset: God planlægning af turene og arbejde på at fylde bilerne helt op. Det vil ofte indebære, at man går i dialog med kunderne og får dem til at optimere leverancerne.
- At undgå hasteordrer: Igen er samarbejdet med kunderne vigtigt. Der er erfaringer med at differentiere priserne på transporter, så det er billigere at få leveret på de tidspunkter, der er mindst pressede, og der er erfaringer med at dele besparelsen med kunden, når man får optimeret planlægningen i et samarbejde.
Der er gode erfaringer, men situationen er desværre også, at kun få transportkøbere indgår aktivt i arbejdet med at reducere energiforbruget i godstransportkæden. En del stiller krav, når der skal forhandles aftaler, men når det kommer til stykket efterspørger man sjældent konkrete initiativer og resultater, når aftalen er underskrevet, og det kniber stærkt med opfølgning, forklarer Susanne Krawack.
Læs rapporten Energibesparelse i godstransportkæder
- JKK