Kampagne skal lokke unge til chaufførfaget
Vognmandsfaget vil om få år mangle op mod 4000 chauffører. Derfor vil ATL og 3F blandt andet gennem Facebook og computerspil arbejde målrettet for, at flere vælger et liv på landevejen.
Vognmændenes arbejdsgiverforening, ATL, og fagforeningen 3F har netop lanceret en ny kampagne, der skal få flere unge til at vælge erhvervet til og give det et nyt image.
Og et nyt image er tiltrængt, viser en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Voxmeter. Her mener de unge respondenter, at et job som lastbilchauffør associeres med ord som usundt, asocialt og lavstatus.
Læs også: Stop for østeuropæiske chauffører
De gode historier om at være lastbilchauffør er blevet skudt bagud og gået i glemmebogen. Nu skal vi have gjort det attraktivt igen, siger Lars William Wesch, branchedirektør i ATL til Dagbladet Børsen
Kampagnen satser derfor på andre, utraditionelle elementer for at lokke de unge til. Eksempelvis har de to parter brugt syv millioner kroner på at udvikle spillet Cargo Dynasty et webbaseret strategispil, der skal give unge en ide om mulighederne i vognmandsfaget.
Læs også: Fredericia bygger nyt, stort transportcenter
Et andet tilbud er et år som udvekslingskører i Canada, hvor vidderne er store, og naturen bjergtagende. Her har ATL og 3F valgt at satse på de sociale medier, hvor unge der netop nu er udvekslingskørere skriver om deres oplevelser som ægte truckere på Canadas endeløse landeveje.
Det forventes at branchen inden for få år vil mangle 4000 chauffører. Allerede i dag er kun 25 procent af chaufførerne under 40 år.
-JPN