Harboe får styr på stamdata

Harboes Bryggeri A/S gennemfører løbende og automatiserede sundhedstjek af stamdatakvalitet. Det sikrer højere kvalitet i driften, færre returløb, mange sparede penge til revision og bedre it-sikkerhed.

”Det er min klare opfattelse, at der siden 2010 har været et stigende fokus på problemerne med dårlige varestamdata fra alle sider i dagligvaresektoren”, fortæller Niels Jensen, Danske Dagligvareleverandører. Foto: Danske Dagligvareleverandører..

01.12.2014

SCM.dk

”Vi vil løbende anvende værktøjet til at vedligeholde vores stamdata, ligesom vi har sat værktøjet op til at kontrollere, at nye stamdata om kunder, varer, kreditorer et cetera bliver oprettet korrekt. ”, fortæller Søren Jensen, økonomidirektør, Harboe. Foto: Harboe..

I 2010 undersøgte GS1 Denmark sammen med to dagligvarehandlere og seks af deres leverandører kvaliteten af varestamdata. Formålet var at undersøge uoverensstemmelser mellem de stamdata, der findes om de handlede produkter hos henholdsvis leverandører og dagligvarehandlere. Resultatet var nedslående.

GS1 UK og IBM gennemførte den samme type undersøgelse med britiske dagligvareaktører i 2009. Den engelske rapport satte tal på, hvad ukorrekte varestamdata koster den engelske dagligvarehandel, og da fejlniveauet ser ud til at være på samme niveau i Danmark og England, er det rimeligt at overføre konklusionerne fra den engelske rapport til danske forhold.

Læs også: Tag stamdatakvalitet seriøst

Omsat til beløb svarer det til, at dansk dagligvarehandel og leverandører i perioden 2010-2015 taber 700 millioner kroner som direkte konsekvens af den dårlige varestamdatakvalitet. Beløbet for tabt salg er med et meget forsigtigt skøn sat til 300 millioner kroner.

80 procent har rod i stamdata
I 2009 gennemførte lektor Anders Haug og professor Jan Stentoft Arlbjørn fra Syddansk Universitet en undersøgelse af danske virksomheders stamdatakvalitet generelt. Konklusionen var, at mindre end en femtedel af danske virksomheder har styr på sine stamdata. Undersøgelsen viser, at det halter gevaldig med korrekte data om styklister, leveringsadresser, varebeskrivelser, priser og kampagnepriser, lagerregistreringer, medarbejderoplysninger etc. På alle disse områder er ansvar for datakvalitet ikke direkte forankret hos bestemte medarbejdere, ligesom der ikke er it-systemer, som understøtter arbejdet med at vedligeholde datakvaliteten på tværs af systemer, funktioner og virksomheder i værdikæden.

De forkerte data betyder for eksempel, at en virksomhed kommer til at bestille forkerte varer til lageret eller butikken, mangler forskellige varer, der forsinker eller ødelægger produktionen eller salgsarbejdet, udfører store mængder fejlproduktion eller fejlleveringer, ikke har noget målrettet salg, kommunikerer uensartede budskaber til markedet, udfører en række dobbeltfunktioner etc.

<p>Man kan sige, at værktøjet er en doktorhjælp, der tjekker vores systemdatas sundhedstilstand her og nu.</p>

Søren Jensen, økonomidirektør, Harboe

Den udfordring har Harboe taget op. ”Vi har investeret i it-værktøjet EG Health Check, der hjælper os til at vaske og rydde op i data i vores Microsoft Dynamics AX. Værktøjet tjekker datakvaliteten, og vi har i første omgang fokuseret på de økonomiske, som fx om vi har samtlige data såsom varedata, kundedata, priser og betalingsbetingelser etc. med i en salgsordre. Desuden har vi også haft fokus på leverandørdata”, fortæller økonomidirektør Søren Jensen og tilføjer:

”Da vi kørte sundhedstjekket første gang, blev vi overrasket over, at vi faktisk manglede en del data, og at manglerne sløvede systemet, så det arbejdede langsommere. Vores stamdatakvalitet var rimelig, men der var bestemt plads til forbedringer på nogle områder”.

Søren Jensen fremhæver, at værktøjet ikke kun påpeger, at der en fejl, men også går i dybden og identificerer, hvor fejlen er helt præcist, så det er nemt at korrigere samt forebygge, at fejlen gentager sig i fremtiden.

Konsistens i transaktioner
Søren Jensen peger på, at sundhedstjekket også forbedrer virksomhedens it-sikkerhed. ”Vi er en børsnoteret virksomhed, og kravene til vores sikkerhed er derfor høje. EG Health Check kontrollerer, at vores tilretninger af Dynamics AX er i overensstemmelse med best practice, og at brugernes adgangstilladelser er i orden”.

Men den væsentligste gevinst er indtil videre, at Harboe sikrer, at der er konsistens i alle transaktioner. Alle transaktioner har sammenhæng med en række forskellige data såsom data om varelager, moms, told, kunder etc., og det afgørende, at relationerne til disse data er robuste og korrekte.

Læs også: "Dirty data" er et problem i hele verden

”Man kan sige, at værktøjet er en doktorhjælp, der tjekker vores systemdatas sundhedstilstand her og nu. Når vi opsætter en søgning, identificerer værktøjet fejl, som vi så kan reparere på. Vi vil løbende anvende værktøjet til at vedligeholde vores stamdata, ligesom vi har sat værktøjet op til at kontrollere, at nye stamdata om kunder, varer, kreditorer etc. bliver oprettet korrekt. Det er menneskeligt at begå fejl, og det vil ske. Værktøjet er en automatiseret kontrol, der giver os en kraftig forbedring af stamdatakvaliteten”, fortæller Søren Jensen.

Voksende fokus på stamdata
”Det er min klare opfattelse, at der siden 2010 har været et stigende fokus på problemerne med dårlige varestamdata fra alle sider i dagligvaresektoren. Det nye EU-regulativ 1160, der fra december 2014 stiller skærpede krav til mængden, præcisionen og præsentationen af produktinformationer, har fungeret som en effektiv løftestang for dette fokus”, fortæller Niels Jensen, der siden 2011 har været administrerende direktør for brancheforeningen Danske Dagligvareleverandører.

FAKTA:

Diverse undersøgelser om "dirty data" foretaget af industrieksperter peger for eksempel på, at:

  • 88 procent af alle dataintegrationsprojekter fejler enten totalt eller overskrider budgettet markant.
  • 75 procent af alle organisationer har identificeret omkostninger på grund af dårlige data.
  • 33 procent af alle organisationer har oplevet forsinkelser eller aflysninger af nye it-systemer på grund af dårlige data.
  • Færre end halvdelen af alle virksomheder erklærer sig trygge ved kvaliteten af egne stamdata.
  • Blot 15 procent af alle virksomheder erklærer sig trygge ved kvaliteten af de eksterne data, de modtager.
  • Data om kunder degenerer typisk med to procent om måneden eller 25 procent om året.
  • Organisationer overvurderer typisk kvaliteten af egne stamdata og undervurderer, hvor meget fejl forårsaget af ”dirty data” koster.

Undersøgelserne er fra før 2005, men intet tyder på, at problemet er blevet væsentlig mindre de seneste år. Tværtimod er mængden af og kompleksiteten i data vokset voldsomt.

Kilde: Marsh, R. (2005), “Drowning in dirty data? it’s time to sink or swim: a four-stage methodology for total data quality management”, Database Marketing & Customer Strategy Management, Vol. 12, No. 2, pp. 105–112.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup