Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler

En ny rapport forudser en pæn stigning i salget af alternative drivlinjer til lastbiler. Ikke kun elektricitet, men også brændselsceller og biobrændstoffer er i spil.

Fremtiden vil byde på flere elektriske lastbiler, mener ny rapport fra analysefirmaet Navigant Research..

28.07.2016

SCM.dk

I takt med at klimakravene fra lovgivere og samfund vokser, er lastbilbranchen blandt de industrier, der er nødt til at se på alternative løsninger for at sænke sine udledninger af drivhusgasser, en proces, der allerede er i gang flere steder.

Læs også: Tesla afslører planer for lastbiler og busser

I en ny rapport har analysefirmaet Navigant Research undersøgt markedet for teknologier, der kan forbedre effektiviteten og reducere udledninger fra køretøjer i kategorien medium and heavy duty vehicles (MHDVs) og sat tal på det forventede årlige salg frem til 2026.

Rapporten Medium and Heavy Duty Vehicle Technologies forudser, at salget af alternative drivlinjer (powertrains) til MHDVs på verdensplan vil stige fra omkring 347.000 i 2016 til mere end 820.000 i 2026. Alternativerne dækker over både hybrid, plug-in hybrid, elektricitet, naturgas, propan (autogas) og hydrogen-brændselsceller.

Den canadiske virksomhed Mills, der leverer kontorudstyr, er blandt dem, der har taget elektriske lastbiler i mellemstørrelse til sig. En ny rapport forudser, at det vil sprede sig fremtiden. Foto: Flickr/Jason Vanderhill.

Flere hjælpemidler til rådighed
”Renere og mere effektive køretøjer vil blive stadigt vigtigere efterhånden som standarderne for udledninger bliver hårdere. Elektrisk fremdrift er den rette løsning for nogen typer køretøjer og anvendelser, men flådemanagers kan også vælge imellem et bredt udvalg af hjælpemidler til chaufføren, der kan optimere både effektivitet og sikkerhed i deres vogne”, siger senior research analyst hos Navigant Research, David Alexander.

Disse hjælpemidler (driver aids) kan blandt andet være biobrændstoffer, aerodynamiske forbedringer, dæk med mindre friktion, letvægtsmaterialer og mere effektive gearings- og motorløsninger, der kan forbedre både brændstofeffektivitet, udledningsniveau og operationel sikkerhed i MHDV’erne.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Navigant estimerer, at der i dag er omkring 1,2 mia. køretøjer på vejene verden over, og at under 5 procent af disse tilhører MHDV-kategorien. Af disse kører over 94 procent på en konventionel benzin- eller dieselforbrændingsmotor, og derfor repræsenterer de også en stor del af verdens brændstofforbrug.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup