E-indkøb – den nødvendige automatisering

Danske virksomheder skal i stigende grad vænne sig til at foretage deres indkøb elektronisk, hvis de vil bevare deres konkurrencekraft. De har faktisk slet ikke noget valg, og vinderne er dem, der går forrest, siger en af branchens sværvægtere.

Elektroniske indkøb er et centralt redskab for virksomheder, der vil optimere deres processer og dermed højne serviceniveauet og fleksibiliteten i deres drift på området..

18.01.2017

SCM.dk

”Det handler om at være klar til næste step, om at skabe løsninger på nogle andre præmisser, om at transformere indkøb fra en sur pligt til en god opgave via gode KPI’er og om at spare tid og penge samtidig.”

Læs også: Basware hædret for supply chain-finansiering

Sådan siger adm. direktør for Basware, Henrik Stanley-Madsen, om den udvikling, der i hans øjne lige nu sker på e-indkøbsområdet. Hans virksomhed udvikler og sælger løsninger til netop e-indkøb og e-fakturering, og har derfor et solidt indblik i det digitaliseringsskift, der er ved at ske på området.

Det grundlæggende mål for virksomhederne er at kunne optimere deres processer og dermed højne serviceniveauet og fleksibiliteten i deres drift på indkøbsområdet. Her er automatisering et centralt redskab, og et af de vigtige værktøjer, der kan sikre en endnu bedre integration mellem virksomhed og leverandør.

”Der er generelt en positiv hype omkring mulighederne i stedet for fokus på de potentielle trusler. Så med de kommende krav fra det offentlige, så skal digitaliseringen nok komme”, siger adm. direktør for Basware, Henrik Stanley-Madsen..

Det er specielt de store virksomheder, der ifølge Henrik Stanley-Madsen, i stigende grad vil stille krav om e-fakturering, elektronisk og automatisk behandling af ordrer osv. Det inkluderer i høj grad den offentlige sektor, hvilket er blandt de afgørende tunger på vægtskålen.

”Når staten og kommunerne begynder at kræve fuldt elektroniske transaktioner, fakturaer og indkøbsordrer, så bør alle interesserede virksomheder reagere i en fart, for ellers vil de blive tvunget til det senere, hvis de vil være med. De virksomheder, der tror de har et valg i den forbindelse, tager fejl, og de, der handler og går forrest, vil være dem, der vinder”, siger han.

Ud med papir, øget effektivitet
For at understøtte den proaktive dagsorden, har Basware selv udviklet løsningen WeProcurement, der kan give virksomhederne både besparelser, strategiske muligheder og konkurrencemæssige fordele. Det skal også gøre investeringen spiselig for mindre virksomheder.

”Det kan virke som en svær proces at kaste sig ud i som SMV, men udgifterne falder hurtigt, og som sagt, så er det i vores øjne absolut et nødvendigt skridt. Øget effektivitet gavner alle parter, vi får afskaffet nogle forældede papirgange og det giver bedre end-to-end-adgang til information, og dermed bedre transaktionsmuligheder”, siger Henrik Stanley-Madsen, og peger på en undersøgelse man har foretaget sammen med Mastercard der viser, at 82 procent er klar til at give kontantrabatter ved hurtigere betaling.

Et af de firmaer, der rådgiver virksomheder verden over på netop e-procurementområdet, er det engelske konsulenthus Efficio. Her har man blandt andet øje for det langsigtede perspektiv, og at sikre forbedringer, der er levedygtige og håndterbare for den enkelte virksomhed. Det arbejde starter allerede i planlægningsfasen.

”Fra første færd er det vigtigt at forstå det aktuelle behov hos virksomheden, for at være sikker på, at der rent faktisk er brug for den løsning, man har i sigte. Bare fordi noget er tilgængeligt, betyder ikke at det er rigtigt. Derfor skal businesscasen være sund, processer og policies skal være på plads, og der skal være opbakning fra topledelsen, ellers så falder det til jorden”, siger Christo Zeller, der er blandt Efficios seniorrådgivere med mange års erfaring på indkøbssiden.

Et andet forhold, virksomheder med digitaliseringsplaner ifølge Zeller bør forholde sig til, er at det nye værktøj skal understøtte og udvikle de processer, der allerede finder sted.

”Det er vigtigt, at man som virksomhed først får styr på sine eksisterende forretningsgange, så man kan målrette og simplificere sine krav den vej rundt. Ved at have den bedst mulige forståelse for de kommercielle forsyningsmodeller, kan man fremtidssikre sin platform optimalt”, siger han.

<p>Bare fordi noget er tilgængeligt, betyder ikke at det er rigtigt. Businesscase, processer og policies skal være på plads, og der skal være opbakning fra topledelsen</p>

Christo Zeller, Efficio

Brugervenlighed bliver afgørende
Jesper Schade leder Efficios nordiske kontor i København, og han fremhæver de forhold omkring driften af et nyt system, som selskaber, uanset størrelse, bør være opmærksomme på ved investering i automatiseringsløsninger.

”Man skal sørge for, at man køber en service og ikke bare noget software. Noget der er let at integrere, som er device and user friendly, agilt og fleksibelt. Det er lettere sagt end gjort, men vinderen er dem, der formår dette og sikrer en solid implementering,” siger Jesper Schade.

Netop brugervenlighed vil være et afgørende parameter i fremtiden, spår både Christo Zeller og Henrik Stanley-Madsen. Det gælder nemlig også for den professionelle verden om at flytte den positive oplevelse, langt de fleste af os har, når vi handler online personligt, over til erhvervsindkøbssfæren.

”De gamle programmer var svære at anvende, og her skal de nye værktøjer være meget lettere og mere interaktive. Det er kravene fra forbrugerverdenen, der er rykket ind i forretningscirklerne, og derfor er det også vigtigt, at virksomhederne forstår deres behov, så det ikke bliver unødigt kompliceret for dem”, siger Christo Zeller.

Læs også: Samarbejde giver grøn medicin

Det perspektiv er Henrik Stanley-Madsen enig i, og han er samtidig optimistisk på virksomhedernes vegne.

”Som sagt, så mener jeg ikke, at virksomhederne har et reelt valg, når det kommer til automatisering på det her område, så deres mindset skal være på plads. Men masser af eksempelvis ERP-leverandører er godt i gang, og generelt er der en positiv hype omkring mulighederne i stedet for fokus på de potentielle trusler. Så med de kommende krav fra det offentlige, så skal det nok komme”, slutter Henrik Stanley-Madsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025SCM.dk

Additive manufacturing skal være en del af fremtidens industri

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Business Central Update

Hold dig opdateret med, hvordan du kan arbejde smartere på tværs af salgs-, service-, projekt- og driftsteams.

Dato

18.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

18.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

Fellowmind Denmark A/S
Seminar
Fremtidssikret IT-ledelse i en tid med AI og Copilots

Et inspirationsseminar for IT-beslutningstagere med fokus på governance, sikkerhed og strategisk anvendelse af Microsoft 365 og AI. Det er gratis at deltage, men der er begrænset antal billetter, der fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Dato

19.06.2025

Tid

08:30

Sted

INCUBA Next, 18. etage, Åbogade 15, 8200 Aarhus N

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense