Disruption vedkommer alle også dig
Disruption er ikke en fjern akademisk diskussion. Det sker lige nu og her også i din branche. Det er teknologiske udviklinger, der skaber radikalt nye muligheder i alle brancher, og det gælder bestemt også logistikken.
Kan man forudsige fremtiden? Nej, det kan man ikke, men man kan sandsynliggøre den og pege på nogle tendenser. Moores lov, som formulerer, at computeres processorkraft bliver fordoblet hver 18-24 måneder, er den væsentligste enkeltstående faktor, der afgør udviklingen af vores globale samfund i disse år.
Sådan sagde Thomas Marschall på PostNords konference Logistik i en eksponentiel verden tidligere på året. Han er tidligere adm. direktør igennem 14 år i to teknologiske startup-virksomheder og har på den måde mærket den digitale udvikling på egen krop. I dag er han foredragsholder om disruption og investeringer i startups og er selv såkaldt business angel.
Læs også: Frygten for disruption kan gøre mere skade end den egentlige disruption
Den udvikling skaber et stort behov for innovation og for at være god til at overskue udviklingen samt skære igennem al den flimmer og støj, der slører overblikket, fortalte han de mere end 120 konferencedeltagere og supplerede:
Disruption opstiller også et grundlæggende valg mellem at se nye teknologiske udviklinger som trusler eller muligheder. Jeg foreslår, at man anskuer disruption som mange nye muligheder.
Se på mulighederne
De fleste ledere og medarbejdere er gode til drift og ikke gode til innovation. Innovation stresser og er dyrt. En vej at gå er 'innovation scouting', hvor man går ud i verden og søger efter innovationer, som andre i lignende situationer er kommet op med.
<p>Disruption opstiller også et grundlæggende valg mellem at se nye teknologiske udviklinger som trusler eller muligheder. Jeg foreslår, at man anskuer disruption som mange nye muligheder</p>
Thomas Marschall
Sandsynligheden for et match er ifølge Thomas Marschall stor, det gælder bare om at lede grundigt nok og sikkert finde hjælp til søgningen på specialiserede platforme.
En fremgangsmåde på udfordringen med at skære igennem flimmeret kunne være en muligheds-audit, hvor man samler alle relevante tendenser samt nye teknologier og kategoriserer dem i tre kasser: Ledelse, omsætning og omkostninger/effektivitet og derefter dykke ned i hver kasse. Det er en nyttig måde at skabe lidt overblik.
Disruption i øjenhøjde
Der er meget hype omkring begrebet disruption, men det handler ifølge Thomas Marschall helt jordnært blot om, at der i kraft af den digitale udvikling i øjeblikket opstår exceptionelt mange muligheder for at skabe nye forretningsmodeller og måder at arbejde på.
En god måde at teste, hvor relevant eller nærværende de nye digitale muligheder er for dig, kunne være at svare på følgende spørgsmål:
Har du...
- Prøvet at køre med Uber?
- Købt og brugt Bitcoins?
- 3D-printet dig selv og/eller dit ledelseshold?
- Lavet en kort video med en drone og publiceret den på et socialt medie?
- Deltaget i en af de mange startup-konferencer?
- Bygget en lille bot eller robot?
- Udsendt 10 tweets på én uge?
- Oplevet en såkaldt SoMe-shitstorm?
- Fået foretaget en DNA & blodtest af en af de nye services?
- Købt en Google Home eller Amazon Echo AI (artificial intelligence, kunstig intelligens)?
- Købt alle dine dagligvarer online i én uge?
- Prøvet at købe noget fra din egen webshop?