Den veldresserede palleløfter og andre højdepunkter
Dagsordenen nåede vidt omkring, da Jungheinrich viste frem af produktpakken og delte ud af de strategiske tanker om bl.a. lithium-ion-batterier til årets presseevent i Hamburg. Palleløfteren, der selv følger med plukkeren hen ad gangen, var et af højdepunkterne.
Klædt i virksomhedens genkendelige gule og grå nuancer står den der, palleløfteren fra den tyske storaktør Jungheinrich, og ser ikke i sig selv specielt revolutionerende ud. Men det elektrificerede stykke maskineri i ECE-serien er udstyret med et af selskabets nyere påfund, løsningen easyPILOT Follow.
Læs også: Lagerstyring 4.0 er på vej til et lager i din nærhed
Den vender vi tilbage til. Jungheinrich havde nemlig en bred vifte af emner og produkter på dagsordenen, da virksomheden tidligere på året inviterede pressefolk fra det meste af verden til en dags seance i hjembyen Hamburg, for at fortælle om tingenes tilstand i såvel koncern som industri, og selvsagt også vise en del af maskinparken frem.
Under overskriften Innovations & Highlights bød bestyrelsesmedlem for salg og marketing, Lars Brozska, velkommen i krydstogscenteret på Hamburgs havnefront, og berettede om god vækst for selskabet i 2017, der bød på en stigning i antallet af solgte enheder på 27 procent sammenlignet med 2016.
”Markedet vokser, og det er blandt andet på grund af udbredelsen af lithium-ion-batterier, som højeste mode, fordi de gradvist bliver både billigere og bedre. Generelt regner vi med solide investeringer i de kommende år, hvor automation er et af de områder, vi vil satse massivt på”, sagde han.
Netop de komplette, automatiserede løsninger er noget af det, Jungheinrich gerne vil tilbyde mere af i fremtiden. Via sine Logistics Solutions vil man gerne kunne levere ’alt fra én kilde’; dvs. både manuelle systemer, semi- og fuldautomatiske opsætninger.
Det indebærer bl.a. at man gerne vil sørge for kommunikation mellem hardware og ERP-/WMS-systemer, og på den måde bygge bro gennem sit Logistics Interface. I den forbindelse er forskellige AGV’er og conveyors i høj grad i spil, eksempelvis som på den BMW-fabrik andetsteds i Tyskland, hvor 14 AGV’er nu har været i drift i tre år, 24 timer i døgnet, fem dage om ugen. Med en ROI på under et år har de for længst tjent sig selv hjem, fortalte bestyrelsesmedlem for Logistics Systems, Dr. Klaus-Dieter Rosenbach.
Automation sparer tid
Og så er vi tilbage ved palleløfteren fra indledningen. Med easyPILOT Follow i sving kan den simpelthen, som en veldresseret cockerspaniel, automatisk følge efter sin bruger rundt på lageret, kun forbundet via en lille fjernbetjening i medarbejderens lomme.
På den måde kan man ifølge Jungheinrich spare ressourcer, fordi plukkeren får frie hænder og dermed kan forbedre sin effektivitet med op til 30 procent i timen. Samtidig sørger kollisionsbeskyttelse med sensorer og LED-lys for, at sikkerheden er i top.
Modellen ECE 225 med easyPILOT Follow er blandt de nominerede til dette års Ifoy Awards, der bliver uddelt på førstedagen af CeMAT-messen i Hannover i slutningen af april.
Lithium-ion er fremtiden
At lithium-ion-batterier, som Lars Brozska var inde på, er hot stuff for tiden, understregede dagens sidste session i cruisecenteret, der meget passende er bygget af gamle shippingcontainere. Her var en hel temablok således dedikeret til batteritypen, som Jungheinrich fokuserer meget på i disse år.
”Vi betragter os selvom som en pioner på det her område. Vi er den aktør med flest lithium-ion-trucks i industriel drift på verdensplan, og vi kan levere et komplet system med både truck, batteri, opladere og rådgivning”, sagde leder af Jungheinrich Logistiksysteme, Richard Brandstetter.
Inden for den kommende tid er planen at hele opladningsproceduren skal opgraderes, så den både er automatisk og integreret, foregår med højere energieffektivitet og er endnu mere simpel i brug. Endelig skal batterierne også forbindes i netværk, muligvis via IIoT, og så har man et mål om at designe sin egen lithium-ion-celle på sigt.
Udover de forskellige oplæg og demonstrationer bød dagen også på fremvisning af en stribe produkter, inkl. indtil flere nyheder – også involverende lithium-ion-batterier – som de fremmødte pressefolk fik et smugkig på, inden de bliver delt med offentligheden på denne uges LogiMAT-messe i Stuttgart.
Læs også: Amazon satser på brændselscelledrevne køretøjer
I en branche, der ifølge Richard Brandstetter stadig er 98 procent manuel, så er automation et af de gennemgående temaer for mange af produkterne, da det kan spare både tid og udgifter til vedligehold (automatisk drift slider mindre på materiellet, end når der er mennesker involveret), ligesom øget fleksibilitet, hastighed og sikkerhed for såvel ansatte som varer gør sig gældende.