Danske erhvervsledere frygter handelskrigens konsekvenser
Et stort flertal af danske erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrigen. Over halvdelen forventer allerede en negativ effekt på virksomhedens profitabilitet i de kommende 12 måneder som følge af de ændrede toldsatser. Usikkerheden holder mange tilbage, men enkelte virksomheder handler og tilpasser sig den nye virkelighed. Det viser en ny pulsmåling fra PwC.
"Når det gælder toldsatser og risikoen for handelskrig er bekymringen størst her og nu. Ser vi længere frem er der dog tegn på en forventning om, at usikkerheden vil aftage. Det peger på en tro på, at de internationale spændinger vil finde et mere stabilt niveau, og at de globale handelsrelationer gradvist vil normalisere sig – selvom mange stadig frygter en ny eskalation, og det er vanskeligt at forudsige de langsigtede konsekvenser”, siger Lars Baungaard, administrerende direktør og Senior Partner i PwC. Foto: PwC
PwC’s pulsmåling viser tydeligt, hvordan økonomisk usikkerhed og trusler om handelsrestriktioner påvirker både global vækst og dansk erhvervsliv: 73 procent af erhvervslederne er bekymrede for en yderligere eskalering af handelskrigen med flere restriktioner.
Desuden forventer over halvdelen (52 procent) af erhvervslederne, at ændringer i toldsatser mellem USA, Kina og EU vil påvirke virksomhedens profitabilitet negativt i de kommende 12 måneder. Ser man lidt længere frem, forventer 20 procent en negativ påvirkning om tre år, mens 40 procent af erhvervslederne er usikre på de langsigtede konsekvenser.
"Når det gælder toldsatser og risikoen for handelskrig er bekymringen størst her og nu. Ser vi længere frem er der dog tegn på en forventning om, at usikkerheden vil aftage. Det peger på en tro på, at de internationale spændinger vil finde et mere stabilt niveau, og at de globale handelsrelationer gradvist vil normalisere sig – selvom mange stadig frygter en ny eskalation, og det er vanskeligt at forudsige de langsigtede konsekvenser”, siger Lars Baungaard, administrerende direktør og Senior Partner i PwC.
PwC’s pulsmåling viser, at erhvervslivet ser mere pessimistisk på den globale økonomi. Hver anden virksomhed forventer, at den globale økonomi vil opleve faldende vækst de kommende 12 måneder, mens 24 procent tror på fremgang. Knap 3 ud af 10 vurderer, at væksten vil forblive uændret.
"Sammenlignet med årets begyndelse har vi set en markant nedgang i erhvervslivets tro på vækst i verdensøkonomien. Det vidner om en stigende usikkerhed som virksomheder skal navigere i – præget af blandt andet geopolitiske spændinger og generelt meget “støj” fra skiftende politiske udmeldinger. Det stiller endnu større krav til lederskab og evnen til at træffe langsigtede, ansvarlige beslutninger”, fortæller Lars Baungaard.
Den afdæmpede tro på verdensøkonomien afspejler sig også i forventningerne til væksten i egen virksomhed. På den korte bane forventer 19 procent af erhvervslederne vækst i høj eller meget høj grad i løbet af de kommende 12 måneder. På tre års sigt stiger andelen til 39 procent. Samtidig svarer 34 procent, at de har nedsat deres vækstforventninger i forhold til deres vurdering ved årsskiftet 2025 mens cirka hver tiende har opjusteret.
"Også i forhold til virksomhedernes tro på vækst i egen virksomhed ser vi omfangsrige nedjusteringer i forhold til tidligere på året. På den korte bane er der en vis forsigtighed, men på længere sigt er optimismen dog fortsat til at få øje på. Det vidner om en tro på en stabilisering i verdensøkonomien og på egne strategiske styrker og evnen til at skabe vækst – trods en stadig mere kompleks og omskiftelig verden”, understreger Lars Baungaard.
PwC’s pulsmåling viser desuden, at knap halvdelen (47 procent) afventer større klarhed, før de iværksætter konkrete tiltag i lyset af den øgede usikkerhed. Blandt de virksomheder, der allerede har handlet, er de mest udbredte initiativer at tilpasse organisation og omkostninger til lavere vækst end forventet (32 procent), øge deres fokus mod det europæiske marked (31 procent) samt justere forsyningskæder, organisation og markedsfokus (22 procent).
Læs også: SCM er (også) en politisk disciplin
"Usikkerhed lammer ikke alle – men den sætter mange i venteposition. Mens halvdelen af virksomhederne afventer en større klarhed ser vi, at mange allerede har omstillet sig til en ny virkelighed med lavere vækst og ændrede markedsvilkår. Det handler ikke kun om at håndtere kriser, men om at tilpasse sig strategisk til en mere uforudsigelig fremtid, og her er det naturligt, at ledelserne optimerer sine virksomheder bedst muligt i forhold til de mulige, fremtidige scenarier”, slutter Lars Baungaard.
229 danske erhvervsledere har deltaget i PwC’s pulsmåling om økonomisk usikkerhed, handelsrestriktioner og vækst. Besvarelserne blev indsamlet i perioden fra den 8. maj til den 11. juni 2025. Undersøgelsen belyser, hvordan danske virksomheder navigerer i en tid præget af geopolitisk uro, økonomisk usikkerhed og øgede regulatoriske krav.
Kilde: PwC
/ PiB