Dansk e-handel stiger markant
2014 bliver ifølge Dansk Erhverv et godt år for dansk e-handel. Estimatet viser, at e-handlen ved årets udgang ender 19 procent over niveauet i 2013.
Den danske e-handel når ifølge beregninger fra Dansk Erhverv i år op på 82 milliarder kroner. Sidste år nåede e-handlen op på 69 milliarder kroner, og der er derfor tale om en stigning på 19 procent.
Det tegner til at blive et rigtig pænt år for e-handlen. Mange danskere har taget e-handlen til sig, og Dansk Erhvervs estimater af julehandlen viser desuden, at cirka en femtedel af danskernes julegavebudget vil blive brugt på nettet i år, siger Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.
Læs også: E-handel sætter ny dagsorden for nutidens lagerlogistik
Ifølge Marie Louise Thorstensen understreger den markante vækst i e-handlen, at det er vigtigt, at de forskellige salgskanaler i detailhandlen understøtter hinanden og spiller sammen, hvis de vil klare sig i konkurrencen i fremtidens detailhandel.
De forskellige salgskanaler har forskellige styrker, og vi ser mange fysiske butikker, der etablerer e-handel, mens netbutikkerne omvendt åbner fysiske butikker eller showrooms. Desuden går det stærkt inden for udviklingen af for eksempel mobilbetalinger, effektive og fleksible fragtløsninger og brug af big data, siger Marie Louise Thorstensen.
37 procent af danskernes netkøb består af varer som tøj, sko og elektronik, mens resten er services som flybilletter og rejser.
-KLZ