23.01.2018  |  SCM 4.0

Amazons kasseløse supermarked åbnet for alle i Seattle

Efter godt et års prøveperiode kun for ansatte er Amazons højteknologiske supermarked, der er blottet for traditionelle kasseapparater, åbnet for den brede offentlighed i Seattle.

Ingen køer, ingen udgangskasser til betaling, bare tag hvad du skal bruge og gå. Sådan lyder den kortfattede beskrivelse af Amazons supermarked i hjembyen Seattle, der i går slog dørene op for alle byens indbyggere.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Amazon Go, som butikken hedder, har faktisk ligget på adressen 2131 7th Avenue i den centrale del af den nordvestamerikanske storby siden december 2016, men hidtil har de godt 167 kvadratmeter med primært madvarer (bl.a. fra Whole Foods) været forbeholdt selskabets egne ansatte.

Teknologien, der gør det kasseløse minimarked muligt, er med Amazons ord ”den samme, der bliver brugt i selvkørende biler”, hvilket omfatter computer-’syn’ (vision), sensorer og kunstig intelligens i machine learning-kategorien.

”Vores Just Walk Out-teknologi registrerer automatisk, når produkter tages fra eller returneres til hylderne og holder styr på dem i en virtuel indkøbsvogn. Når du er færdig med at handle, kan du bare forlade butikken. Kort efter sender vi dig en kvittering og trækker pengene fra din Amazon-konto”, forklarer Amazon videre.

Præcis hvordan systemet virker, har Amazon ikke sagt meget om, men New York Times var på besøg til gårsdagens åbning og beretter om ”opsætninger (arrays) med små kameraer, hundredvis af dem over hele butikken”, sat op i loftet til at registrere alle varebevægelser – vel at mærke uden at den enkelte salat, sandwich eller juicekarton er mærket med en speciel chip, RFID-tag eller lignende.

Vareovervågningen og den automatiske registrering betyder også, at der ikke er behov for indkøbskurve eller -vogne, da de handlende kan putte ting og sager direkte i poser og tasker.

Stadig behov for ansatte
Som kunde scanner man blot Amazon Gos app på sin smartphone på vej ind i butikken, systemet registrerer alle varer og man kan så forlade forretningen uden ophold. Et par minutter efter kommer der så en elektronisk bon på ens indkøb. Se i øvrigt videoen nederst.

Uden kasseapparater er der selvsagt ingen ekspedienter, men det betyder dog ikke, at butikken er tom for personale. Dels skal hylderne jævnligt fyldes op med varer, og derudover er der, ifølge NY Times, folk på plads til at hjælpe de handlende med spørgsmål, tekniske udfordringer eller bare at finde de rigtige ting. Endelig sidder der også en medarbejder og tjekker kundernes ID ved alkoholsektionen.

”Vi har bare sat vores medarbejdere på andre slags opgaver, som vi mener bidrager til kundeoplevelsen”, forklarede Amazons ansvarlige for Amazon Go, Gianna Puerini, til NY Times.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

Hvordan Amazon planlægger at bruge teknologien i fremtiden er indtil videre et ubesvaret spørgsmål. Ifølge Gianna Puerini har selskabet ”ingen planer” om at implementere løsningen i de små 500 Whole Foods-butikker, koncernen overtog sidste år, men om der kommer flere butikker eller Just Walk Out-teknologien måske skal sælges til andre detailkæder eller lignende er altså uvist.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere