08.03.2017  |  IT

Adgangskoden til fremtidens transport er… data

Transport- og distributionsområdet oplever lige nu den største forandringsæra siden motorkøretøjets introduktion. Det mener fremtidsforskeren Anders Hvid fra Dare Disrupt.

”Transportbranchen har spillet en central rolle for udviklingen af de globale værdikæder de sidste mange årtier, hvor de med stor succes har bundet kæderne sammen på tværs af lande og kontinenter. Det har været en kæmpesejr”, fortæller han og tilføjer:

”Men nu har vi nået en kompleksitetsgrad, der udfordrer og forandrer. Kunstig intelligens og big data samt avancerede forecasting-metoder kan optimere udnyttelsen af kapaciteten. Men vi er på vej ind i en æra, hvor alt har en digital identitet, og hvor disruptive teknologier som droner, selvkørende biler, robotter og 3D print piller grundlæggende ved fundamentet for transportbranchen, som vi kender den”, fortæller Anders Hvid. Det uddyber han på en konference i Fredericia den 9. marts.

Han peger på fire eksempler på tendenser, der udfordrer transporten i disse år:

  1. E-handel og den sidste km 
    Udbredelsen af smartphones og forbrugernes iver efter at købe ind via digitale enheder ændrer distributionsmønsteret. Detailledet er lige pludselig ikke længere det sidste led i kæden, nu skal varerne helt ud til forbrugerne. Det er både dyrt, besværligt og kompliceret. Hvem skal betale, og hvad gør vi med de mange ekstra returvarer, det skaber?
  2. Selvkørende lastbiler 
    Vi kan forvente at se selvkørende lastbiler på udvalgte motorvejsstrækninger allerede i 2017. Otto hedder den første selvkørende lastbil, hvem er ham Otto, og hvad betyder han for konkurrencen?
  3. Big data og platformsøkonomier 
    Digitaliseringen baner vejen for nye aktører, der introducerer helt nye måder at transportere på. Når en container skal transporteres fra USA til Europa involverer det seks-syv mellemledsaktører. Hvordan vil det se ud i fremtiden? Vil nye Uber-agtige modeller skyde genvej i eksisterende værdikæder og skabe nye genveje, der ændrer billedet og skaber nye kædekonfigurationer? Hvad er det Amazon, Google, Uber og den slags nye aktører er i færd med?
  4. 3D print 
    3D-printing truer potentielt med helt at overflødiggøre transport inden for visse vareområder. Det er næppe lige rundt om hjørnet, men områder præget af små serier og behov for freedom of design skal passe på. I Rotterdam havn er der allerede en 3D-printshop, hvor metal 3D-printere printer maskinreservedele til skibe, der skal bruge en ny del lynhurtigt. Hvornår kommer 4D-print?

Teknologi og forretning
Anders Hvid er også underviser på Singularity University, der er et globalt undervisningsfællesskab inden for eksponentielle teknologier og organisationer – eller disruption og digitalisering. Omdrejningspunktet er en undersøgelse af, hvordan de mange nye digitale teknologier påvirker forretninger.

”Da jeg i sin tid selv var studerende på Singularity University, var det temmelig overvældende. Jeg kom fra forretningssiden, og det var uoverskueligt at sætte sig ind i alle disse nye teknologier. Men hemmeligheden er ikke at sætte sig ind i alle detaljer. Det handler om at forstå de overordnede koncepter og så fokusere på, hvordan teknologierne påvirker forretningsmodeller”, fortæller Anders Hvid.

Data, data og data
Hans største anbefaling til ledere, bestyrelser og virksomhedsejere inden for transport er at anerkende, at der er store forandringer på vej, og at det stiller krav om nye kompetencer i transportvirksomhederne.

”Det er ikke tilfældigt, at Mærsk koncernen har ansat Jim Hagemann Snabe som ny bestyrelsesformand. Han har en fortid som direktør for it-virksomheden SAP og har dyb indsigt i digitaliseringen”, fortæller Anders Hvid og tilføjer: ”Data og udnyttelsen af data bliver det store kodeord for fremtidens vindere inden for transport”.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere