Voksende e-handel udfordrer logistikken i detailhandelen
Detailhandlen står over for store udfordringer. Kunderne er mere krævende og illoyale end nogensinde før. Konkurrencen er knivskarp, og den hurtigt voksende e-handel påvirker kundernes indkøbsmønstre og stiller nye krav til detailhandlernes logistik.
Multi- og omni-kanal er et varmt emne i detailhandelen lige nu. Ordet Multikanal illustrerer detailhandelens mange indbyrdes afhængige kanaler og understreger, hvordan den traditionelle detailhandel nu for alvor bliver suppleret med e-handel. I denne artikel vil vi beskrive nogle innovative aktørers proaktive indsats for at løse netop dette.
Der er ikke nogen universalmodel for, hvordan en effektiv logistik for e-handel skal se ud. Til gengæld stiller e-handelen krav til udformningen af distribution, lager og automatiserede håndteringsløsninger. Traditionelt har man i detailhandelen fokuseret på at bygge så mange pallepladser som muligt, og man har reduceret arealerne til plukning, pakning og sortering. E-handelens mange enkeltordrer kræver langt mere manuel håndtering, som kan sammenlignes med reservedelshåndtering af enkelte artikler. Udfordringen for detailhandlerne er at skabe lagermiljøer, der kan håndtere både den traditionelle opfyldning af butikkerne og den voksende e-handel.
Følgende aktører har fået hjælp af Swisslog til at tilpasse logistikken til en mere dynamisk og fragmenteret efterspørgsel ved at investere i nemmere, hurtigere og mere fleksible integrerede logistikløsninger:
FESCO redesigner plukningshåndteringen med SmartCarrier
FESCO, som indgår i koncernen Fossil Group, har for nylig redesignet plukningshåndteringen i sit tyske distributionsanlæg. Formålet er at imødekomme øget efterspørgsel i butikkerne og på nettet. FESCOs nye lager- og transportørsystem er baseret på Swisslogs SmartCarrier-teknologi. Systemet kan håndtere op til 2400 bevægelser til og fra lager pr. time, og kapaciteten kan øges yderligere efter behov."Vore kunders uforudsigelige indkøbsmønstre og væksten i e-handelen betyder, at vi har brug for hurtige og fleksible løsninger. SmartCarrier er en effektiv teknologi, der er virkelig godt integreret med resten af vores infrastruktur", siger Joseph Otter, logistikchef hos FESCO GmbH.
40.000 it- og elektronikartikler via kataloger og e-handel
Et andet eksempel er den schweiziske Competec Group, der installerede pluknings- og lagersystemet AutoStore 2012. Virksomhedens løsninger håndterer 40.000 it- og elektronikartikler, som sælges via kataloger og e-handel. Det gigantiske sortiment indeholder alt fra computertilbehør og software til mobiltelefoner og digitalkameraer.
AutoStore tilbyder ASDA England optimal arealudnyttelse
ASDA er en af de store dagligvarekæder i England med en markedsandel på ca. 17 %. De er også en del af den amerikanske detailgigant Wal-Mart, som tilhører verdens største detailkæde. Med over 550 butikker i England og med mere end 35.000 produkter inden for dagligvarer, tøj, husholdningsartikler og elektronik bliver ASDA karakteriseret som en af de førende og mest innovative frontkæmpere inden for logistik. Direktør for netværksudvikling i ASDA distribution, Ant Everett, siger:
- Vi har set på utallige måder til bedre udnyttelse af pladsen i vores eksisterende distributionssystem. ASDA er derfor utrolig spændt på udviklingen af denne innovative teknologi, som vil forandre den måde, hvorpå vi i dag håndterer og lagrer små enheder.
Medline vælger AutoStore
En anden virksomhed, som har valgt AutoStore, er amerikanske Medline, som producerer og distribuerer mere end 125.000 produkter inden for medicoteknik og kirurgi. Kunderne er forskellige handelsvirksomheder inden for sundhedsbranchen såsom apoteker og andre detailforhandlere. Produkterne distribueres via Medlines 30 distributionsanlæg. AutoStore-løsningen giver en hurtig og sikker automatiseret plukning, som er ideel til e-handel.
"En effektiv og kvalitetspræget totalløsning"
Den norske elektronikdistributør Berggård Amundsen & Co investerede i 2012 i en AutoStore-løsning. Berggård Amundsen er totalleverandør af elektronikvarer med landsdækkende distribution via 24 hubs over hele Norge. Kunderne køber og bestiller i høj grad online. "Denne investering er nøglen til fortsat drift mange år fremover på vores centrallager i Ski i Norge. Vores ambition og mål er en effektiv og kvalitetspræget løsning, og der er Swisslog er en vigtig samarbejdspartner", udtaler Terje Østrem Karlsen, logistikdirektør hos Berggård Amundsen & Co.
AutoStore er en løsning, som giver stor fleksibilitet, hvad angår højde, længde og bredde. Anlægget er enkelt at installere og kan nemt udvides efter behov. For Berggård Amundsen betød den valgte løsning en enkel installation i det eksisterende centrallager, hvilket indebærer betydelige besparelser sammenlignet med andre løsninger.
Snart lanceres CarryPick
I første kvartal af 2014 introducerer Swisslog den nye og banebrydende løsning CarryPick. Med CarryPick understøttes e-handelen gennem effektiv styring af bokse og enkelte artikler, der skal leveres med strenge krav om korte leveringstider, omkostningseffektivitet og smidig returhåndtering. CarryPick er en enkel løsning til ordre- og leveringshåndtering i forbindelse med e-handel. Den nye løsning består af små automatiske vogne, som flytter mobile reoler til stationer, hvor de enkelte ordrer plukkes.
I dag handler kunderne, hvor de vil, og når de vil
I en tid, hvor forbrugere og kunder handler og bestiller varer i butikker og online døgnet rundt, skal hele forsyningskæden tilpasse sig efter kundernes varierende behov, og det kræver langt større fleksibilitet.
For eksempel betyder den voksende e-handel, at færre varer distribueres på palle og i kasser til fordel for et stigende antal enkeltordrer, der sendes som pakker.
En af konsekvenserne er, at der bliver behov for større håndteringsområder til plukning og pakning, hvilket igen kræver endnu højere effektivitet og hurtigere gennemløb.