Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

Mac Baren vil i løbet af det næste års tid indføre en sales & operations planning-proces i virksomheden. Målet er at etablere et fælles ”sprog” på tværs af værdikæden og understøtte virksomhedens strategiske 2021-mål om kraftig vækst med samme kapacitet.

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”, fortæller Jarl Freiesleben og Simon Sophus Nielsen. Foto: Mac Baren.

31.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal vækste 30 procent på volumen de næste tre år, og derefter skal vi vækste 10 procent per år. Det skal som udgangspunkt ske uden, at vi øger kapaciteten i produktion eller leverancesystemet. Det betyder, at vores ”maskinrum” skal blive dygtigere og smartere til at få mere ud af mindre”, fortæller Jarl Freiesleben.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben, COO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

”Vi har allerede gennemført en del brown paper-øvelser og procesoptimeringer. Vi har nu besluttet os for at gå all-in på at implementere en stærk S&OP-proces, som vi forventer vil blive en hjørnesten i arbejdet for at nå vores ambitiøse 2021-mål”, supplerer Simon Sophus Nielsen. De to er sideordnede adm. direktører i selskabet hos Mac Baren Tobacco Company A/S.

Én af 10 virksomheder
Mac Baren havde allerede et tæt samarbejde med professor Jan Stentoft og Syddansk Universitet (SDU), og da de blev inviteret med i forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning”, som SDU med støtte fra Industriens Fond gennemfører sammen med ti virksomheder og forskellige samarbejdspartnere, var de ikke sene til at slå til.

Læs også: Hvad er S&OP for en fætter?

”Det er en god chance for os for at få professionel støtte til vores implementering og samtidig udveksle erfaringer med de ni andre deltagende case-virksomheder”, fortæller Jarl Freiesleben.

Fælles forståelse på tværs
De to direktører peger på, at ambitionen med at indføre S&OP i Mac Baren er at etablere et fælles sprog, en fælles forståelse og et fælles reaktionsmønster på tværs af den interne værdikæde.

Det vil for eksempel indebære:

  • Oprydning i varesortimentet med særlig fokus på den ”lange hale” af produkter, der har lav omsætning og/eller indtjening.
  • Etablere det rette salgsmix, der både gavner kunderne og Mac Baren.
  • Endnu bedre udnyttelse af kapacitet.
  • Endnu skarpere forecast af salg på den mellemlange sigt på 3-6 måneder.
  • Udvikling af stærke salgskoncepter med inspiration fra andre brancher som fx automotive.

”De forskellige tiltag skal gennemføres i fællesskab mellem den kommercielle del, HR, it, økonomi og operations, så vi er enige om retningslinjer, standarder, målsætninger etc. Vi ser specielt frem til at arbejde sammen med Mercuri Urval om analyser af medarbejderprofiler, så den enkelte får en afgørende indsigt i, hvorfor kollegaer med meget forskellig personprofil ofte oplever vanskeligheder i samarbejdet. Vi er helt enige med SDU i, at S&OP er 90 procent mennesker og 10 procent teknik”, fortæller de to direktører og tilføjer:

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”.

”Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det skal S&OP hjælpe os med”, fortæller Simon Sophus Nielsen, CCO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

Vandstanden sænkes
Mac Baren Tobacco Company ser ind i en fremtid, hvor kompleksiteten i form af strengere nationale lovgivninger, flere nye lande og nye produkter kun vokser.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Det betyder, at vandstanden sænkes, og der kommer mere pres på vores kapacitet og indtjening. Vi kan ikke forvente at trække på skjulte reserver i kapaciteten i fremtiden, den vil simpelthen ikke være tilstede. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben.

Simon Sophus Nielsen supplerer: ”Det er i høj grad en balanceringsopgave mellem at tilbyde markederne de mest attraktive produkter og udnytte vores kapacitet bedst muligt. Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre det mindre i one-size-fits-all og gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det forudsætter, at vi har et oplyst grundlag, og det skal S&OP hjælpe os med at etablere”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.03.2024SCM.dk

Kunstig intelligens og ny energi kan løfte industrien ind i fremtiden

18.03.2024SCM.dk

Containerskib vælter tre kæmpekraner

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Webinar
How to turn the ESG reporting challenge into benefits

The ESG reporting is a rapidly changing and challenging landscape. We see the importance in helping to navigate in these changes and supporting organisations in their sustainability efforts.

Dato

19.03.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup