Vestas vinder Deloittes big data-pris
Vestas er blevet hædret for brugen af data til at optimere vindmøllers præstation.
Kan data fortælle en virksomhed, hvornår dens produkter trænger til vedligeholdelse, allerede inden de rent faktisk trænger?
Det kan det i Vestas, der 11. juni modtog Deloittes big data-pris for virksomhedens anvendelse af sofistikeret data til at optimere vedligeholdelsen af vindparkerne.
Læs også: Nordens virksomheder satser på den tredje platform
Til at begynde med var det væsentligt for Vestas at levere stabil performance på vindmøllerne og minimal nedetid. Det indbefatter stor viden om, hvor lang tid de enkelte komponenter holder. Men gennembruddet kom, da Vestas fandt et punkt, som alle skulle optimere henimod, nemlig tabt produktion, fortæller vice president og ansvarlig for Service Product Management i Vestas, Anders Hvashøj.
Vi ville vide, hvor meget de enkelte komponentfejl bidrog til nedetid. Derfra gennemgik vi komponent for komponent og fandt ud af, hvordan vi rent teknisk kunne forbedre møllerne. På verdensplan har vi nu under to procent tabt produktion, siger Anders Hvashøj.
Væsentligt konkurrenceparameter
Denne type anvendelse af sofistikerede analysemodeller er ifølge dataekspert i Deloitte Michael Borges et af de væsentligste konkurrenceparametre i forretningsverdenen lige nu. Data kan blandt andet bidrage til at forbedre processer eller sørge for, at virksomheden altid har det helt rigtige tilbud til sine kunder.
Big data er ikke bare et buzz-ord. Det er rent faktisk noget, virksomhederne investerer massivt i lige nu. Der er ingen tvivl om, at data er en guldgrube for virksomheder, der søger at opnå større effektivitet eller forstå deres kunders adfærd. Alle steder ser vi, at de bedste virksomheder ikke længere tager beslutninger på baggrund af formodninger. De tager beslutninger på baggrund af fakta, siger Michael Borges.
Læs også: IBM henter 25 konsulenter fra Deloitte
Data spiller en stadigt større rolle for Vestas, og i dag er datadrevet forretningsudvikling en integreret del af kulturen i virksomheden, fortæller Anders Hvashøj:
Vi har været på en kulturel rejse de seneste ti år. Lige fra at vi ikke rigtig troede på data, til at vi tror 100 procent på datadrevet forretningsudvikling.
Vestas indsamler i dag data fra 27.000 vindmøller hvert 10. minut.
- JKK