Vestas vinder Deloittes big data-pris

Vestas er blevet hædret for brugen af data til at optimere vindmøllers præstation.

Partner i Deloitte Michael Borges overrækker Deloittes big data-pris til senior product marketing manager Tinie Hauch Tarp og product manager Troels Munck fra Vestas. Foto: Deloitte. .

12.06.2015

SCM.dk

Kan data fortælle en virksomhed, hvornår dens produkter trænger til vedligeholdelse, allerede inden de rent faktisk trænger?

Det kan det i Vestas, der 11. juni modtog Deloittes big data-pris for virksomhedens anvendelse af sofistikeret data til at optimere vedligeholdelsen af vindparkerne.

Læs også: Nordens virksomheder satser på den tredje platform

Til at begynde med var det væsentligt for Vestas at levere stabil performance på vindmøllerne og minimal nedetid. Det indbefatter stor viden om, hvor lang tid de enkelte komponenter holder. Men gennembruddet kom, da Vestas fandt et punkt, som alle skulle optimere henimod, nemlig tabt produktion, fortæller vice president og ansvarlig for Service Product Management i Vestas, Anders Hvashøj.

”Vi ville vide, hvor meget de enkelte komponentfejl bidrog til nedetid. Derfra gennemgik vi komponent for komponent og fandt ud af, hvordan vi rent teknisk kunne forbedre møllerne. På verdensplan har vi nu under to procent tabt produktion”, siger Anders Hvashøj.

Væsentligt konkurrenceparameter
Denne type anvendelse af sofistikerede analysemodeller er ifølge dataekspert i Deloitte Michael Borges et af de væsentligste konkurrenceparametre i forretningsverdenen lige nu. Data kan blandt andet bidrage til at forbedre processer eller sørge for, at virksomheden altid har det helt rigtige tilbud til sine kunder.

”Big data er ikke bare et buzz-ord. Det er rent faktisk noget, virksomhederne investerer massivt i lige nu. Der er ingen tvivl om, at data er en guldgrube for virksomheder, der søger at opnå større effektivitet eller forstå deres kunders adfærd. Alle steder ser vi, at de bedste virksomheder ikke længere tager beslutninger på baggrund af formodninger. De tager beslutninger på baggrund af fakta”, siger Michael Borges.

Læs også: IBM henter 25 konsulenter fra Deloitte

Data spiller en stadigt større rolle for Vestas, og i dag er datadrevet forretningsudvikling en integreret del af kulturen i virksomheden, fortæller Anders Hvashøj:

”Vi har været på en kulturel rejse de seneste ti år. Lige fra at vi ikke rigtig troede på data, til at vi tror 100 procent på datadrevet forretningsudvikling”.

Vestas indsamler i dag data fra 27.000 vindmøller hvert 10. minut.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle