Verdens største luftfartøj letter snart

Verdens største luftfartøj er snart i luften, og det kan gavne logistikken på svært tilgængelige steder, lyder det fra virksomheden bag.

Airlander 10 i aktion. Foto: Hybrid Air Vehicles.

31.03.2016

SCM.dk

Den engelske virksomhed Hybrid Air Vehicles (HAV) gør klar til at lancere det civile testprogram for sit kæmpe luftkøretøj Airlander 10 inden for de næste to måneder. Det skriver Supply Management.

Læs også: Luftskib skal revolutionere 3PL

Luftkøretøjet bruger - i modsætning til andre konventionelle luftskibe - flere heliumfyldte skrog, hvilket giver en langt større løftekapacitet samtidig med, at luftfartøjet kan læsses og aflæsses som et konventionelt fly.

Airlander 10 i sin midtengelske hangar. Foto: HAV.

Luftskibet, der er 92 meter langt, kan løfte op til ti tons last med en maksimal fart på 90 km/t, og det er i stand til at være i luften i op til tre uger med ét ton nyttelast. 

Ifølge HAV er Airlander 10 ideel til at fragte store elementer, så som vindmøllevinger, til steder som f.eks. Nordsverige, hvor der er få asfalterede veje. 

Airlander 10’s storebror
Om cirka tre år forventes Airlander 10’s storebror, der får navnet Airlander 50, at være klar til flyvning. Og det luftfartøj vil ligefrem revolutionere logistikken på svært tilgængelig steder, lyder det fra HAV. 

Airlander 50 kommer til at kunne have en last på 60 ton ved flyvninger på under 500 km og 50 tons på længere flyvninger. Ligesom Airlander 10 kan dens motorer dirigeres i flere retninger. Det gør det muligt at lette og lande lodret, og dermed kræver det kun et stykke fladt jord. Det betyder eksempelvis, at fartøjet kan forsyne svært tilgængelige miner. 

”I øjeblikket er mange miner i områder som det nordlige Canada afhænge af isveje, som kun er åbne i omkring seks uger om året for at modtage omkring 100.000 tons forsyninger", siger Andy Barton, der er business development director for HAV’s kommercielle markeder. 

Den nye og større Airlander 50 kan bære op til 60 ton, når den er færdig, formentlig i 2019. Illustration: HAV.

Han mener, at lanceringen af Airlander 50 vil betyde, at der ikke længere er brug for isveje.

Andy Barton mener desuden, at virksomhedens kommende luftskib vil revolutionere logistikken i blandt andet det nordlige USA og Siberien, hvor der mange steder heller ikke er asfalterede veje. Luftkøretøjet gør det nemlig muligt at transportere varer med både lavere økonomiske og miljømæssige omkostninger end ved vejtransport. 

Tirsdag lancerede HAV en crowdfunding-kampagne, hvor virksomheden efterspurgte 500.000 pund – svarende til godt 4,7 millioner. Allerede efter en halv dag var målet nået, skriver virksomheden på sin hjemmeside

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby