Trætte chauffører truer trafikken
Næsten halvdelen af lastbilchaufførerne i en ny britisk undersøgelse indrømmer, at de er faldet i søvn under kørslen og dermed har været til fare for trafikken.
Head-nodding. Det hedder situationen, hvor man kort lukker øjnene og efterfølgende vågner op med et sæt. Det er såkaldt mikrosøvn, der kan vare op til 30 sekunder.
Kroppen når at falde i søvn for et kort øjeblik og risikoen for et uheld eller sammenstød er høj.
Denne situation har 46 procent af mandlige lastbilschauffører som medvirker i en ny britisk undersøgelse om kørsel og søvn, oplevet. Det skriver logisticshandling.com.
Undersøgelsen er udført i et samarbejde mellem forsikringsselskabet Direct Line og trafikorganisationen Brake i perioden 2012-2014. 1.000 britiske chauffører har deltaget, og resultatet af undersøgelsen peger på en farlig tendens, hvor træthed truer trafiksikkerheden markant.
Læs også: Flådestyring giver færre fejlkørsler
Hele 14 procent af de mandlige chauffører svarede, at de reelt havde oplevet, at være faldet i søvn under kørslen.
Træthed og kørsel er en dødelig kombination. Der er ikke kun risiko for at falde i søvn bag rattet. Når vi er trætte, er vores reaktions- og koncentrationsevne lav, og vores fokus på omgivelserne er ikke lige så skarpt som normalt, siger Rob Miles, motordirektør i Direct Line, til logisticshandlings.com.
Mindre end fem timers søvn
55 procent af de mandlige chauffører svarer i undersøgelsen, at de har kørt efter mindre end fem timers søvn.
Organisationen Brake, der arbejder med trafiksikkerhed, opfordrer alle britiske lastbilchauffører til at være mere bevidste om søvnmangel og træthedstegn.
Regelmæssige pauser, mindst hver anden time og en god nats søvn dagen før. Sådan lyder opfordringen til chaufførerne.
-TK