Top 20 leverandører af gaffeltrucks og løfteudstyr
Gaffeltruckbranchen er i opbrud. Der sker mange opkøb, som går på tværs af segmenter og teknologier. Målet er at kunne levere mere one-stop-shopping til kunderne, der efterspørger totalløsninger med høj grad af automatisering og integration.
Der sker større forandringer i den globale top 20-liste over leverandører af industrielle løftetruck-løsninger end nogensinde tidligere i branchens historie. De to største leverandører på listen har begge foretaget markante opkøb det seneste år. Toyota har opkøbt Bastian Solutions og Vanderlande Industries, ligesom KION har opkøbt Dematic.
Fakta om de syv gaffeltruck-klasser
ITA har defineret syv klasser for gaffeltrucks:
- Klasse 1: Elektriske trucks med ”cushion” eller ”pneumatic” dæk.
- Klasse 2: Elektriske trucks til snævre gange med solide dæk.
- Klasse 3: Elektriske hånd-trucks med solide dæk.
- Klasse 4: Trucks med intern forbrændingsmotor med sæde og ”cushion” dæk til indendørs brug på hårde overflader.
- Klasse 5: Trucks med intern forbrændingsmotor med sæde og pneumatiske dæk til udendørs brug på grove overflader.
- Klasse 6: Trucks med elmotor eller intern forbrændingsmotor der kan trække (i modsætning til løfte) mindst 450 kg.
- Klasse 7: Stort set alle med dieselmotor og pneumatiske dæk, velegnet til udendørs brug i ujævnt terræn.
”Disse opkøb repræsenterer en dramatisk afvigelse fra normen”, fortæller Brett Wood, der er formand for the Industrial Truck Association (ITA) og også bestyrelsesformand samt adm. direktør for Toyota Material Handling North America.
Han uddyber: ”Jeg ser det som en konsolidering 2.0. Tidligere foregik opkøb mellem direkte konkurrenter, men nu opkøber gaffeltruck-producenter automationsleverandører og omvendt. Det er første gang, vi ser den form for brancheglidning og -sammensmeltning”.
Vækst på syv procent
Han forventer, at kunder inden for få år vil anvende én leverandør til alt, hvad de har behov for til et lager. ”Det er gode nyheder for kunderne, som i fremtiden kan se frem til at interagere med én eller to leverandør(er), og i stedet bruge deres kræfter på deres egen forretning uden at skulle bruge mange ressourcer på materialehåndtering”, fortæller Brett Wood.
Den gennemsnitlige vækst fra 2015 til 2016 var på syv procent, hvilket er det højeste nogensinde. En af de kraftige tendenser er, at eldrevne trucks tager markedsandele med en vækst på 11 procent fra 2015 til 2016. Det svarer til, at elektriske trucks står for 62 procent af salget.
2016 rangering | 2015 rangering | Virksomhed | 2016 omsætning (mio. US dollars) | Vækst i procent | Hovedkvarter |
1 | 1 | Toyota Industries Corporation | 8563 | 0 | Aichi, Japan |
2 | 2 | KION Group | 5879 | 3,9 | Wiesbaden, Tyskland |
3 | 6 | Mitsubishi Nichiyu Forklift Co. Ltd. (inl. UniCarriers) | 3407 | 69,3 | Kyoto, Japan |
4 | 3 | Jungheinrich AG | 3252 | 8,5 | Hamburg, Tyskland |
5 | 4 | Crown Equipment Corp. | 2910 | 10,2 | New Bremen, USA |
6 | 5 | Hyster-Yale Materials Handling Inc. | 2570 | -0,3 | Cleveland, USA |
7 | 8 | Anhui Forklift Truck Group Corp. | 928 | 2,3 | Hefei, Anhui, Kina |
8 | 11 | Doosan Industrial Vehicle | 781 | 10,6 | Seoul, Sydkorea |
9 | 12 | Hangcha Group Co. Ltd. | 774 | 9,9 | Hangzhou, Kina |
10 | 10 | Clark Material Handling International Inc. | 740 | 0,1 | Seoul, Sydkorea |
11 | 9 | Komatsu Ltd. | 616 | -18,9 | Tokyo, Japan |
12 | 13 | Hyundai Heavy Industries | 477 | 0 | Ulsan, Sydkorea |
13 | 14 | Combilift Ltd. | 227 | 7,1 | Monaghan, Irland |
14 | 15 | EP Equipment Ltd. | 200 | 25,0 | Hangzhou, Kina |
15 | Ny på listen | Konecranes | 185 | 0 | Hyvinkää, Finland |
16 | 15 | Lonking Forklift Co. Ltd. | 163 | 0 | Shanghai, Kina |
17 | Ny på listen | Manitou | 136 | 18,3 | Ancenis Cedex, Frankrig |
18 | 18 | Hubtex | 76 | 0 | Fulda, Tyskland |
19 | 19 | Paletrans Equipment | 69 | 0 | Cravinhos, Brasilien |
20 | 20 | Godrej & Boyce Manufacturing | 67 | 6,3 | Mumbai, Indien |
Kilde: Modern Materials Handling, mmh.com
Denne artikel er del af et tema:
Tema om SCM-toppen