TDC: Bedre overblik og kommunikation
Business Intelligence har hjulpet TDC med at skabe bedre overblik over data i forsyningskæden og mulighed for at analysere.
Af Poul Breil-Hansen
Vi indførte anvendelse af Business Intelligence i vores SCM-område for cirka tre år siden, og vi kan med fast hånd sige, at vi har fået masser af udbytte af vores BI-arbejde, fortæller Supply Chain Manager Steen Mørch fra TDC.
Målet med indførelse af BI-værktøjet Supply Chain Intelligence var for det første at skabe et bedre overblik til medarbejderne, så de kan hente al nødvendig viden fra én kilde frem for at skulle bruge mange ressourcer på at opsøge informationer i de mange kildesystemer. Målet var desuden at give Supply Chain ledelsen et bedre styrings- og opfølgningsværktøj, hvor lederne dagligt kan følge op på centrale Supply Chain nøgletal.
Vi kan for eksempel spore vores ind- og udgående leveranceperformance med mulighed for at analysere årsager til afvigelser. Vi benytter også vores BI-værktøj til at analysere lagerniveauer og til at beregne nye max./min. værdier baseret på den historik, vi har samlet op, fortæller Steen Mørch.
Steen Mørch fremhæver flere forretningsfordele ved TDCs anvendelse af BI. For det første har TDC i dag skabt et miljø, hvor medarbejdere og ledere kan fokusere på at analysere data frem for fokus på selve opgaven med at finde og validere data til analyser. Den opgave var tidligere meget ressourcekrævende. Derudover benytter TDC i dag BI til at kommunikere alle nøgletal inden for SCM.
Det har gjort det lettere for SCM-ledelsen at forankre fokuspunkter samt at kommunikere, hvor det går godt, og hvor der bør sættes ind, fortæller han.
www.scm.dk/ITtema