Syv SCM-råd fra Amazons Jeff Bezos

I en artikel fra Forbes Magazine giver direktør og grundlægger af Amazon Jeff Bezos eksempler på og råd til, hvordan man håndterer SCM-relaterede problemstillinger.

17.03.2014

SCM.dk

Kunden er målet hos Amazon og Jeff Bezos, og firmaet går trods hård konkurrence fra andre virksomheder ikke på kompromis med sin kundeservice. Foto: Amazon.

Amazon startede i det små, men har siden sin grundlæggelse vokset sig kæmpestort og tilmed revolutioneret mange aspekter af SCM.

Med mere end 130 millioner lagerenheder at styre og millioner af transaktioner at kontrollere ved grundlægger og administrerende direktør Jeff Bezos om nogen, hvad SCM handler om. I en artikel fra Forbes Magasin giver han syv SCM-råd.

”Artiklen giver eksempler på, hvordan Jeff Bezos håndterer forskellige forretningsmæssige og SCM-relaterede problemstillinger”, skriver hjemmesiden supplychain247.com.

Læs også: Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering

Jeff Bezos syv råd

1. Sæt dig i kundens sted: Hos Amazon tænkes kunden ind i alle beslutninger. Til møder internt i firmaet står der altid en tom stol ved siden af? Jeff Bezoz. Den tomme stol symboliserer en vigtig kunde, der ikke har mulighed for at være til stede ved mødet.

2. Lad dig ikke distrahere af dine konkurrenter: Mange virksomheder fokuserer på benchmarking, men dette er ikke tilfældet hos Amazon. Jeff Bezos mener nemlig, at tempoet i branchen er for hurtigt til at kunne konkurrere ordentligt med andre virksomheder. I stedet tilpasser Amazon sig de forandringer, der sker i takt med den hurtige udvikling, men sørger samtidig for at holde fokus på kundens behov.

3. Hold fokus: “Culture of metrics” er det ord, der bruges til at beskrive besættelsen af resultatmåling. Der findes i dag omkring 500 KPI'er, og 80 procent af dem er kunderelaterede. Kunden er altid i centrum hos Amazon.

4. Gør noget ekstra: Jeff Bezoz insisterer for eksempel på at sende varer ude i bokse af høj kvalitet, så det er muligt for kunden at genbruge disse. Da Amazons logo er på samtlige pakker, er der dermed også garanti for gratis reklame, hvis kunden genbruger disse.

Læs også: Amazon og Google truer grossister

5. Plant frø og se dem vokse: Amazon investerer i mange hardwareteknologier, uden nødvendigvis at opnå kortsigtede gevinster, men for på den længere bane at kunne bygge en Kindle-tablet, som folk vil elske.

6. Lær at improvisere: Amazon beder jobkandidater om at lave handlingsplaner, der ligger uden for deres komfortzone, for at teste, hvordan hver enkelt reagerer på ukendte forretningsmæssige problemstillinger. Som tidligere nævnt er tempoet i branchen hurtigt, hvilket betyder, at Amazon har brug for folk, der kan tænke ud af boksen.

7. Skab dit drømmehold: Amazon mener, at et lille arbejdshold er mere effektivt end et stort. For at bestemme den rigtige størrelse på hvert hold, har firmaet udviklet en ”tommelfingerregel”, der lyder således: Er der brug for mere end to pizzaer til at fodre holdet, er holdet er for stort.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle