Svært at afsende gods med jernbanen
Danske industrivirksomheder har fået vanskeligere ved at benytte jernbanen til godstransport.
Det går trægt med at efterleve regeringen og EU’s ambitioner om at flytte gods fra vej til jernebane, fordi Banedanmark og DSB de seneste år har nedlagt en lang række sidespor, godsbaner og ekspeditionssteder, skriver nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Ifølge en opgørelse, som nyhedsmagasinet har foretaget, er der 18 steder tilbage i landet, hvor der regelmæssigt bliver modtaget eller afsendt jernbanegods. Dermed har industrivirksomhederne fået vanskeligere tilgang til jernbanen.
En af de virksomheder, der må sende gods med lastbiler fremfor tog, er Oranje Beton i Holstebro.
Virksomheden har fået en ordre på levering af kabelrender til metrobyggeriet i København, og da godssporene ved banegården i Holstebro er nedlagt, blev virksomheden tilbudt at køre godset i lastbiler til Fredericia, hvor det kunne omlastes til tog.
Den løsning vil dog ifølge Oranje Beton få økonomien i ordren til at bryde sammen, så derfor vil kabelrenderne sandsynligvis blive transporteret på lastbiler hele vejen til København, skriver Ingeniøren.
- JKK