Sukkerfabrikker har raffineret indkøbet af værktøj

På 15 år har Nordic Sugars to danske roesukkerfabrikker skåret antallet af leverandører af værktøj og tekniske artikler ned til en tiendedel – og samtidig er indkøbsprocessen blevet digitaliseret.

Ole Eichner-Larsen er indkøbschef i Nordic Sugar med ansvar for at servicere sukkerkoncernens to fabrikker i Nakskov og Nykøbing Falster med alt, hvad der skal bruges af værktøj, reservedele, tekniske artikler samt serviceydelser. Foto: Lemvigh-Müller..

28.02.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal producere 12 måneders omsætning på fire måneder, så der er ikke noget, der må gå galt. Det er vigtigt, at vi har får de ting, vi skal bruge, når vi skal bruge dem, så vi ikke får pauser eller stop i produktionen af sukker”.  

Sådan lyder det fra Ole Eichner-Larsen, der er indkøbschef i Nordic Sugar med ansvar for at servicere sukkerkoncernens to fabrikker i Nakskov og Nykøbing Falster med alt, hvad der skal bruges af værktøj, reservedele, tekniske artikler samt serviceydelser.   

Han forklarer, at fabrikkerne kører i døgndrift alle ugens syv dage fra sukkerroerne høstes medio september og cirka fire måneder frem. Resten af året går med at rengøre, efterse, vedligeholde og forbedre produktionsudstyret og installere nye anlæg. 

Tidskrævende skruenøgleforhandlinger
Ole Eichner-Larsen har, siden han kom til koncernen for 15 år siden, arbejdet på at effektivisere indkøbsprocessen blandt andet ved at samle indkøbene på færre leverandører. Forbedringspotentialet var stort, fortæller han: ”Vi havde 250 leverandører af værktøj og tekniske artikler. Så der var nogen, jeg ringede til, mens kollegaen ved skrivebordet to meter væk ringede til nogle andre. Det var tidskrævende, og vi skulle forhandle priser hver gang”.

<p>Tit kommer folk fra produktionen og siger, at de skal bruge tekniske artikler, og så kan vi hurtigt søge billeder frem i webshoppen og sige 'der er de her fire muligheder, hvilken skal det være?'</p>

Ole Eichner-Larsen

Det var med andre ord ikke særlig rationelt – men det er der blevet rettet op på siden. I dag er de 250 leverandører reduceret til en 20-30 stykker, hvor Lemvigh-Müller leverer størstedelen af det værktøj og de tekniske artikler, der bliver brugt til den almindelige drift og vedligeholdelse af fabrikkerne: ”Det kører meget nemt. Vi bestiller varerne elektronisk, og får det vi skal bruge til tiden. Vi har en samhandelsaftale med Lemvigh-Müller, så priserne ligger fast, og mine medarbejdere skal ikke bruge tid på at ringe rundt og spørge om prisen på en skruenøgle,” siger Ole Eichner-Larsen.

Fra 12 til syv medarbejdere
Strategien med at samle indkøbene hos så få leverandører som muligt har givet synlige besparelser. Blandt andet er de gået fra 12 til syv medarbejdere i indkøbsafdelingen: ”To af de medarbejdere, jeg sparede væk, sidder faktisk hos Lemvigh-Müller i Slagelse. Det er en stor fordel, at de kender os indefra. Hvis vi sender dem et billede af et produkt, og spørger om de kan skaffe det, så gør de det – og de ved, at hvis vi siger, det haster, så er det alvor”, siger Ole Eichner-Larsen.

Automatiseret indkøb – med gode billeder
Som hovedregel foregår indkøbet dog ikke på den ’håndholdte’ måde, hvor Nordic Sugar sender produktbilleder til Lemvigh-Müller med elektronisk post. Tværtimod er indkøbsprocessen digitaliseret. Nordic Sugar kører nemlig EDI, også kaldet elektronisk samhandel, og har en løsning, hvor ordreafgivelse og ordrebekræftelse foregår helt automatisk ved, at Nordic Sugars økonomisystem udveksler data med Lemvigh-Müller.

Det sparer Ole Eichner-Larsens medarbejdere for noget tastearbejde – og samtidig minimerer det risikoen for, at der sker fejl, fordi medarbejderne ikke skal taste lange varenumre ind, når de køber varer.

Herudover har Nordic Sugar også ’punchout’, en løsning hvor Nordic Sugars ERP-system er integreret med Lemvigh-Müllers webshop. Indkøberne får på den måde hele webshopoplevelsen - komplet med billeder, priser, lagerstatus, produktdata og varebeskrivelser, men ordrerne bliver automatisk overført til deres eget system.

Om Nordic Sugar

  • Har i mere end 100 år fremstillet sukker til det nordeuropæiske marked
  • Siden 2009 del af den tyske Nordzucker-koncern
  • Markedsleder i Norden og Baltikum
  • Producerer omkring 2,9 mio. tons sukker årligt på fabrikker i Danmark, Sverige, Finland, Litauen, Tyskland, Polen og Slovakiet

Læs mere her: www.nordicsugar.dk

Læs om Lemvigh-Müllers løsninger indenfor indkøbsoptimering på www.godthjulpet.dk

Især det med billederne er Ole Eichner-Larsen glad for. For det er nemt at forholde sig til:

”Tit kommer folk fra produktionen og siger, at de skal bruge tekniske artikler, og så kan vi hurtigt søge billeder frem i webshoppen og sige ’der er de her fire muligheder, hvilken skal det være?’”.

Løsningsorienteret leverandørsamarbejde
EDI, punchout og andre e-handelsløsninger er afgørende for Nordic Sugars valg af leverandører. De skal ikke bare kunne levere en vare, men også være i stand til at håndtere elektronisk samhandel – og generelt være løsningsorienterede:  

”Vi har opbygget et virkelig godt samarbejde med Lemvigh-Müller gennem årene og får en god service. Hvis tingene brænder på, finder vi altid en løsning sammen”, slutter Ole Eichner-Larsen.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.03.2024SCM.dk

Containerskib vælter tre kæmpekraner

18.03.2024SCM.dk

Odense Robotics StartUp Fund er blandt Europas bedste

23.02.2024SCM.dk

Indien udfordrer Kinas status som verdens fabrik

02.02.2024SCM.dk

Pandora køber nu kun genanvendt sølv og guld

30.01.2024SCM.dk

Geopolitik ændrer indkøbsstrategierne i detailsektoren

23.01.2024SCM.dk

Staten opruster på SCM-kompetence

16.01.2024SCM.dk

Forhøjede fragtpriser truer både forbrugere og virksomheder

20.12.2023SCM.dk

Myndigheder samarbejder om at ruste Danmark til krisetider

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Webinar
How to turn the ESG reporting challenge into benefits

The ESG reporting is a rapidly changing and challenging landscape. We see the importance in helping to navigate in these changes and supporting organisations in their sustainability efforts.

Dato

19.03.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup