Styrk omnichannel oplevelsen med en planlægningsplatform fra Optilon

Vi elsker alle en god kop kaffe, men for et af verdens mest anerkendte mærker har forsyningskæden haft sine udfordringer. I denne artikel har Nespressos Supply Chain Manager forsøgt at nedbryde hvordan virksomheden håndterede sine udfordringer, og styrkede omnichannel oplevelsen, ved at digitalisere sin end-to-end forsyningskæde. Læs artiklen og lær hvordan de skabte en succes.

Nespressos komplekse Supply Chain
Navnet Nespresso fremmaner billeder af kaffekapsler og luksusbryggemaskiner til koffeinelskere verden over. Men der er meget mere end ekspert kafferistning og håndværk bag denne ikoniske virksomheds succes.
Det er ikke nogen enkel opgave at give kunderne adgang til hele udvalget af kapsler og kaffemaskiner på alle salgskanaler, på tværs af butikker, samtidig med at lagerbeholdningerne optimeres.
Nespresso tacklede denne udfordring ved at digitalisere sin end-to-end forsyningskæde - fra efterspørgselsprognoser til ordreleverancer til salgssteder - takket være planlægningsplatformen SO99+ som forhandles i Norden af Optilon. Ved at bruge SO99+ holder kaffemærket lagerniveauet af kapsler og maskiner på et minimum og forbedrer kundeservicen ved at sikre produkttilgængelighed inden for alle salgskanaler.

Hvad drev Nespressos forsyningskædeplanlægningsprojekt?
Vi lever i et stadig mere dynamisk og tempofyldt forretningsmiljø, der driver organisationer som Nespresso til at søge innovative løsninger, der kan forenkle transaktioner og reducere ineffektivitet i hele værdikæden. Vi har altid værdsat løbende forbedringer, og inden for forsyningskæden følte Nespresso behovet for et værktøj, der kunne understøtte efterspørgsels- og udbudsfunktionen for at sikre et exceptionelt serviceniveau.
SO99+ har givet mulighed for betydeligt at øge end-to-end kontrol over genopfyldningsprocessen i detailnetværket. Supply Chain optimering giver mulighed for at garantere produkttilgængelighed for købere i butikkerne.

Hvilke kritiske problemer har Nespresso løst med denne løsning?
Forudsigelse af detailforbrugernes efterspørgsel er blevet meget mere kompleks. Ved at bruge daglige forecast og genopfyldningsbegrænsninger såsom lagerkapacitet, sikkerhedslager, lager, leveringstid osv., forenklede SO99+ platformen opgaven med at oprette ordrer til individuelle salgssteder og overvåge lagerniveauer.
Derudover fortæller et alarmeringssystem i realtid om hvor der er en risiko, der ikke er på lager, hvilket giver mulighed for at træffe øjeblikkelige korrigerende handlinger. Dette er en af de vigtigste fordele ved at hjælpe med at opfylde kundernes forventninger.

Hvilke planlægningsteknologier blev brugt?
Nespresso implementerede forecasting og -planlægning, lageroptimering og genopfyldnings applikationerne af platformen for at muliggøre bedre overvågning af alle interne og eksterne variabler på tværs af forsyningskæden, fra efterspørgselsmodellering til størrelsen af genopfyldningsordrer til salgsstederne.

Nespresso har været i stand til at automatisere forskellige planlægningsaktiviteter, hvilket har givet større effektivitet og bedre resultater, lige fra integration af databaser med data til ordreforslag til opgaven med at udarbejde salgsforecast. 


AI-automatisering giver mange fordele:

  • Øget forecast nøjagtighed
  • Mindre lagermangel og reduceret forældet varebeholdning
  • Optimeret transport
  • Øget driftseffektivitet på alle stadier af forsyningskæden
  • Øget lydhørhed for øjeblikkelige korrigerende handlinger
  • Reduceret risiko for menneskelige fejl

Hvordan interagerer Nespresso-teamet med planlægningssystemet?
Efterspørgsels- og udbudsteamet er blevet fornyet af de fordele, som værktøjet giver Nespresso: medarbejderinddragelse, forbedret planlæggerproduktivitet og effektivitet og jævnere, forbundne informationsstrømme. De særligt involverede er Supply Planners, der dagligt bruger SO99+ platformen.

Hvilken indflydelse har løsningen på omnichannel kundeoplevelsen?
Et nøjagtig salgsforecast og en strømlinet forsyningskæde muliggør fuldt optimerede lagerniveauer, hvilket sikrer produkttilgængelighed inden for alle Nespressos salgskanaler. Et element, der adskiller Nespresso, er et stærkt fokus på omnichannel, hvilket giver mulighed for at garantere service til kunderne, herunder købsmuligheder for e-handel til overkommelige priser på www.nespresso.com-webstedet, på Nespresso-appen og gennem Nespresso’s kundeservice.

At tilbyde enestående service til salgsnetværket gør det også muligt for Nespressos butikspersonale at imødekomme kundernes behov og tilbyde en øget oplevelse ved at fremvise kvaliteten af kaffen.
Vil du selv lære mere om hvordan du skaber en end-to-end tilgang til Supply Chain planlægning så kan du downloade dette White Paper fra Optilon

Denne artikel er bygget på et interview med Simone Zaffuto, Supply Chain Manager hos Nespresso Italia offentliggjort i Digital360. Den oprindelige artikel kan ses her.

Læse mere her.

Mere fra...

07.11.2023Optilon Danmark

Sponseret

Har dit lager et skjult potentiale, der kan realiseres ved intelligent planlægning af forsyningskæden?

22.05.2023Optilon Danmark

Sponseret

Supply chain - ny betydning på ledelsesniveau

21.05.2023Optilon Danmark

Sponseret

Supply chain – ny betydning på ledelsesniveau

08.09.2022Optilon Danmark

Sponseret

Vær med idag klokken 13-16.30 - Årets vigtigste Supply Chain konference

18.08.2022Optilon Danmark

Sponseret

Har i en plan for Cybersecurity i Supply Chain?

08.08.2022Optilon Danmark

Sponseret

Re-imagine the Supply Chain: Konference 8. September