Strategiplaner er tomme ord

I stedet for at lave flotte og uforpligtende strategier og dermed drømme sig frem til alt det, de ideelt set gerne vil, må ledelsen konkret definere såvel deres egen som medarbejdernes rolle i planen. I modsat fald kan ledelsens troværdighed hurtigt lide skade. Det mener professor i ledelse, Flemming Poulfelt og erhvervsforsker Mark Holst-Mikkelsen, som i fællesskab har analyseret hvad 60 danske virksomheder har gjort - og navnlig ikke gjort - for at gennemføre deres overordnede strategi.

08.02.2008

SCM.dk

Af Peter Jürgensen

Sidste år siden spurgte den amerikanske konsulentvirksomhed McKinsey & Company. en lang række virksomhedsledere, hvilken værdi de tillagde deres forretningsplaner. Undersøgelsens resultat var overraskende, hele 80 % erkendte, at deres tilgang til egne strategier var ineffektiv.
"Det er tal, som virkelig må vække til eftertanke", siger Flemming Poulfelt, professor ved Institut for Ledelse, politik og filosofi ved Copenhagen Business School.
Til dels inspireret af de amerikanske erfaringer, har han derfor i fællesskab med erhvervsforsker Mark Holst-Mikkelsen fra konsulentvirksomheden Strategos udarbejdet første del af en omfattende analyse med titlen "Det danske strategibarometer". Målet var at belyse, hvad danske virksomheder har gjort - eller ikke gjort - for at gennemføre og effektivisere deres overordnede strategi.
Researchmaterialet er imponerende. I alt har de to forskere gennem en periode på trekvart år spurgt 4.000 medarbejdere på 60 forskellige virksomheder, hvordan de arbejder med strategi, samt hvad de i den forbindelse har fokus på. Tilsammen repræsenterer disse virksomheder 45.000 medarbejdere samt en omsætning i omegnen af 100 milliarder kroner.
"Emnet har to vigtige indfaldsvinkler: Enten kan man vælge at undersøge, hvordan virksomhederne udvikler deres strategi - eller man kan spørge dem, hvordan de eksekverer strategien. Vi valgte det sidste, fordi det efter vores opfattelse er det vigtigste. Det nytter jo ikke noget, at ledelsen ved, hvor de vil hen, hvis de ikke kan få organisationen med", siger Flemming Poulfelt.
"Den litteratur, som omhandler virksomhedsstrategi, fylder adskillige hyldemeter, og hvis en gruppe ledere samles rundt om et bord, vil der være næsten lige så mange meninger om, hvor der bør sættes ind, som der er deltagere rundt om bordet. Nogle vil for eksempel mene, at planerne ikke er gode nok og derfor bør være langt mere detaljerede. Andre vil være af den opfattelse, at det slet ikke er planen, som er afgørende, men at den kun er et middel i en ledelsesproces, som skal gøre organisationen stærkere. Atter andre vil mene, at det er opfølgningen og rapporteringen, som skal blive bedre - ud fra en holdning om, at det jo ikke er for sjov, at man laver strategiplaner,” siger", sigerMark Holst-Mikkelsen.
"Vi har først og fremmest sat fokus på de udfordringer, som virksomhederne er fælles om: Altså selve udførelsen af strategierne samt hvordan ledelsen har formået at få medarbejderne til at forstå, hvad strategierne handler om", tilføjer Flemming Poulfelt.

Stort uudnyttet potentiale
De to forskeres konklusion på undersøgelsen er, at strategi først og fremmest skal give mening for samtlige involverede, hvis den overhovedet skal have en chance for at blive ført ud i livet.
"Mange af de virksomhedsledere, vi har talt med, vurderer at deres organisation har et stort uudnyttet potentiale, når det drejer sig om at forklare og synliggøre strategierne på en sådan måde, at de kan realiseres. Virksomhedernes egen oplevelse er, at de i gennemsnit kun udnytter 60 % af deres potentiale. Så ved at være skarpere på, hvorledes man udfører sin strategi i praksis, er det også muligt at realisere en større værditilvækst i virksomheden. Strategien skal ikke kun give mening, der skal også forpligtelse til at føre den ud i livet. Samtidig skal der være handlekraft bag strategien. Virksomheden skal være i stand til at agere i forhold til de mål, man har sat sig", siger Flemming Poulfelt.

Alle skal kunne se deres egen rolle
Flemming Poulfelt og Mark Holst-Mikkelsen er ikke i tvivl om, at såfremt en strategi skaber mening, vil det klart påvirke resultatskabelsen og dermed i sidste instans lønsomheden
"Hvad enten det drejer sig om HR eller Supply Chain, er det de samme mekanismer, som gør sig gældende. Hvis strategien og de ønskede mål ikke kan kommunikeres ud, er der slet ingen idé i at planlægge en strategi. Frem for alt er det vigtigt, at den enkelte medarbejder forstår sin egen rolle i strategien og oplever den som betydningsfuld", siger de to forskere.
Som et led i undersøgelsen har de blandt andet set på, om der er en sammenhæng mellem overskudsgrad og oplevelsen af, at strategien giver mening. Ikke helt overraskende viser det sig, at der absolut er en sammenhæng.
Også i forhold til strategisk samarbejde med andre virksomheder eller leverandører, er det vigtigt, at den anden part føler sig forpligtiget af ens egne mål. Påvirkningsmulighederne er her væsentlig mindre, og den egentlige værdi ved samarbejdet skal derfor være tydelig og gennemtænkt.

Den tomme retorik
"Det er vigtigt, at strategiplanen ikke bliver så bred, at den bliver udvandet, hvilket der til stadighed er en risiko for. I stedet for at lave flotte analyser og drømme sig frem til alt det, man gerne vil, må lederne huske at definere og klargøre såvel deres egen som hver enkelt medarbejders rolle i strategien. Hvis ikke strategien både er styret og samtidig afstemt med hver enkelt involveret medarbejder, er det jo alt sammen blot tomme ord", mener Mark Holst-Mikkelsen.
"Selv i en velfungerende organisation kan det være svært nok at sikre handlekraften. Hvis en virksomhedsledelse adskillige gange formidler planer, som aldrig føres ud i livet, opbygges der falske forventninger hos medarbejderne, og dermed mister ledelsen helt sin troværdighed. Der er ikke noget, der er så demotiverende som tom retorik. Desværre ser vi alt for ofte eksempler på, at ledelsen i danske virksomheder råber "Ulven kommer", siger Flemming Poulfelt, som giver følgende råd med på vejen til virksomhedsledere:
"De bør altid på forhånd spørge sig selv, om den organisation, som de leder, nu også har de ressourcer, personer og kompetencer, som kan føre de ønskede strategier ud i livet. I sidste instans falder ansvaret altid tilbage på ledelsen selv…" .

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle