Skoda automatiserer reservedelslogistikken

Den tjekkiske bilproducent Skoda har moderniseret reservedelslageret, der forsyner 106 lande med reservedele til Skoda-biler. Materialehåndteringen er centreret om et såkaldt AS/RS, et automatiseret lager- og plukanlæg, og moderniseringen er sket i samarbejde med Witron.

6) Skoda har netop opgraderet reservedelslageret i Tjekkiet og har allerede planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid. Foto: Witron..

21.03.2016

Thomas Woerhle, SCM.dk

Forretning handler for moderne bilproducenter i dag ikke om at sælge nye biler. Det handler om reservedele. Det er her, forretningen giver mening. Skoda har haft succes med at udvikle en professionel reservedelsforsyningskæde, der både formår at fastholde kundeloyaliteten i en tid, hvor konkurrencen kun bliver skrappere, og også løfte omsætningen til mere end 600 millioner Euro om året.

”De største udfordringer for logistikken i reservedelssalg er kvaliteten, leveringshastigheden, on-time-delivery og de mange produktvarianter – og selvfølgelig prisen”, fortæller Petr Jira, operating systems and resources after sales, Skoda og tilføjer: ”Den væsentligste parameter for at måle logistikpræstationer er service level (SL), som vi bruger til at måle succesraten af alle vores salgsleveringer”.

Målet er 98 procents leveringskvalitet, hvilket kræver et robust og fleksibelt logistiksystem. ”Vores service level indeholder naturligvis også mål for plukkvalitet”, fortæller Petr Jira. Målet er færre end tre reklamationer per 1000 ordrer. ”I kraft af vores state-of-the-art logistiksystem ligger antallet af reklamationer faktisk under dette mål”.

En høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Foto: Witron..

Fleksibilitet, tempo og tilgængelighed
”Performance for et lager er det samme som produktivitet”, fortæller Petr Jira. I Skodas tilfælde handler det mere præcist om at udnytte alle lagerkapaciteter optimalt samtidig med, at lagerledelsen reducerer driftsomkostninger og fastholder eller forbedrer serviceniveau.

Høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Det er det blandt andet fordi, lageret håndterer to forskellige logistikflows i et treholdsskift. Det ene flow håndterer alle reservedele fra VW, Audi, Skoda og Audi til 460 servicepartnere eller autoriserede værksteder i Tjekkiet, Slovakiet og de baltiske lande. Ordrer modtaget indtil kl. 18 bliver leveret næste morgen. Det andet flow forsyner Skoda forhandlere i 106 lande verden over med reservedele. Servicepartnere og værksteder står for cirka 65 procent af plukantal på lageret, mens Skoda-forhandlerne står for cirka 65 procent af plukvolumenen.

Automatiseret småvarelager
Skodas reservedelslager kan ikke håndtere den logistiske kompleksitet med manuel håndtering. ”Det kræver automatiserede løsninger og innovative koncepter, og det er årsagen til, at vi samarbejder med Witron om at designe effektive løsninger”, fortæller Petr Jira.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Anlægget indeholder 140.000 lokationer og opererer med fem forskellige bæreenhedsstørrelser. Udnyttelsesgraden er i gennemsnit på mellem 85 og 90 procent, og anlægget står for mere end 40 procent af lagerets daglige ordrepluk.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Foto: Witron..

”AS/RS-anlægget er central for vores evne til altid at have tilstrækkelig kapacitet og en hurtig behandling af kundeordrer. Anlægget giver os både højere kapacitet, bedre plukproduktivitet og hurtigere ordrebehanding”, fortæller Petr Jira og tilføjer: ”Det er vigtigt for os, fordi vi både oplever en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Til gengæld bliver ordrestørrelserne mindre. Det er en konsekvens af, at mange kunder forsøger at reducere deres eget lager. Sammenlagt stiller det skrappere krav til lagerets plukeffektivitet”.

Fleksibel ordreplukning
Skoda-lageret gør brug af Witrons OPS som ordreplukningssystem. Det er kendetegnet ved høj fleksibilitet og kan håndtere en bred vifte af produkter i mange størrelser. Stødpude-linjer placeret foran arbejdsstationerne sørger for, at plukkerne modtager de rette bæreenheder på rette tidspunkt. Arbejdsstationerne er designet i et samarbejde mellem Skoda, Witron og TÜV Rheinland (teknisk inspektionsautoritet), så de imødekommer alle krav til ergonomi og arbejdsmiljø.

”Det omfatter fx, at lastbærere bliver tiltet 45 grader, så de er nemmere at tilgå, mulighed for at justere højde efter medarbejderens arbejdsstilling og markant støjreduktion. Lastbærerne skal på intet tidspunkt løftet eller bæres af medarbejderne”, fortæller Josef Gallersdoerfer, Witron og supplerer: ”Plukmedarbejderen kan vælge mellem at sidde eller stå og mellem brug af touch-skærm eller en fodpedal til at bekræfte ordrer”. Plukningen foregår ved pick-by-light og integrerede områdeskannere. Hvis der skulle ske en plukfejl, bliver medarbejderen gjort opmærksom på det ved et lydsignal. Den gennemsnitlige ordrehastighed er 200 pluk per time per arbejdsstation.

Skodas lager oplever både en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Foto: Witron..

Avanceret truckstyring
Lageret er også blevet opgraderet med et nyt system, der skal guide og optimere truckkørslen på lageret. Det nye system hedder ITM og bliver også leveret af Witron. ”Efter to dages drift havde vi nået vores mål for transportoptimeringen. ITM kommunikerer direkte med vores SAP warehouse management system. Lagertrucks transporterer de varer, der er for store eller ukurante for AS/RS-anlægget, rundt på det 74.000 m2-store lager”, fortæller Petr Jira. Han fortæller også, at alle systemer og anlæg er klar til at blive udvidet med ekstra kapacitet, og at Skoda allerede har planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

29.09.2025SCM.dk

Logistikvirksomhed reducerer energiforbruget til lagerdrift med 50 procent

29.09.2025TECSYS A/S

Sponseret

Sådan kan din webshop tilbyde sen cut-off og stadig levere næste dag

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense