SCM Agendaen – Husk mennesket i implementering af Internet of Things

Nye digitale Industri 4.0-teknologier som for eksempel Internet of Things kan både styrke produktivitet, bidrage med nye forretningsmodeller og forbedre ergonomi for medarbejdere. Implementering af sådanne teknologier kræver høj grad af medarbejderinddragelse samt forståelse for, hvad formålet er og hvordan teknologien understøtter nye arbejdsprocesser. Hør en levende samtale optaget hos Velux i Østbirk.

Podcast-værterne har været en tur i Østbirk for at høre om Velux' erfaringer med at indføre ny digital teknologi..

07.04.2022

SCM.dk

Industri 4.0 kaldes også for den fjerde industrielle revolution, hvor der sker automation i integrationen af den fysiske og den digitale verden. Der findes en række forskellige teknologier på materiale- og fremstillingsteknologier, teknologier der skaber forbindelser og beregninger i form af Data Analytics. Teknologierne er i hastig udvikling. Nogle velkendte teknologier er robotter i forskellige varianter, 3D print, Augmented Reality, Remote Control, Big Data, simulering og ikke mindst Internet of Things. Brugen af teknologierne sker blandt andet for at øge produktiviteten – det vil sige, at vi får mere ud af de indsatte ressourcer, eller at vi kan lave det samme med færre ressourcer. Brugen af de nye digitale teknologier sker også af ergonomiske årsager for eksempelvis at undgå tunge løft. Endelig ser vi også, at de nye digitale teknologier kan skabe nye forretningsmodeller for eksempel som led i servitization, hvor man på lange afstande (remote) kan overvåge maskiner og vejlede lokale operatører i for eksempel vedligeholdelse ved brug af Augmented Reality.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Velux i Østbirk til en snak om Internet of Things med direktør Kristian Justesen og Lean Manager og erhvervs-ph.d.-studerende Henrik Saabye – begge fra VELUX fabrikkerne i Østbirk og Bræstrup. 

Skab et læringsmiljø
Podcasten handler om, den erfaring, Velux har opnået med at skabe et læringsmiljø i forbindelse med implementering af Internet of Things. Da implementeringen startede, var der en forventning om, at når systemet var oppe at køre, så ville operatørerne mere eller mindre af sig selv begynde at løse problemer baseret på de nye data, og performance ville dermed forbedres. Men efter 4-5 måneder kunne det konstateres, at der ikke var sket noget. Ved en nærmere analyse kunne følgende blandt andet konstateres:

1) Operatørerne så det ikke som deres job at løse problemer, men kun at påpege hvor problemer var, så andre kunne løse dem,

2) Evnen til at løse problemer kunne karakteriseres som brandslukning, hvor man altså ikke havde en systematisk tilgang til problemløsning (man fik sjældent fundet og fjernet ’root-cause’),

3) operatørerne opfattede ikke, at Internet of Things var noget, der understøttede dem i deres daglige arbejde, men de så det i stedet som et IT-system, som skulle servicere ledelsen eller vedligehold,

4) der manglede et understøttende læringsmiljø, hvor operatører kunne reflektere og eksperimentere med brugen af det nye system og de data, der genereres og

5) lederne havde ikke i tilstrækkelig grad fokus på at skabe et understøttende læringsmiljø til at udvikle medarbejdernes evne til at løse problemer.

Lære-at-lære
”Vi udviklede og kørte et aktionslæringsforløb med fokus på at udvikle organisationens evne til at lære-at-lære.” siger Henrik Saabye. Først blev det øverste ledelseslag trænet, hvorefter de fungerede som coaches/sponsorere for næste lag osv. helt ned til operatørerne. Formålet med aktionslæringsforløbet var, at deltagerne skulle løse et konkret problem samtidig med, at de skulle lære at: 

  • definere problemer 
  • løse problemer systematisk 
  • opøve kritisk refleksion
  • opnå forståelse for Industri 4.0
  • coache andre i at a) definere problemer, b) løse problemer systematisk og c) reflektere kritisk.

”Med kritisk reflektion menes at kunne reflektere over egne antagelser og adfærd. Man kan ofte tænke, at de problemer, man møder, er andres skyld og uden for egen kontrol” siger Henrik Saabye.

”Det er en stor forandrings- og ledelsesproces. Det kræver, at lederne anerkender, at hvis de skal ændre deres organisation, så starter forandringen hos dem selv via kritisk refleksion. Dernæst kræver det, at lederne arbejder med deres evne til at udvikle deres organisations evne til at lære-at-lære (løse problemer), ved at de fokuserer på at stille de rigtige spørgsmål – frem for at komme med svar. Det handler også om, at lederne arbejder med at tage ting og udfordringer inden for egen kontrol frem for at blive reaktive og skyde skylden på omgivelserne” siger Kristian Justesen.

Vil du sponsere en podcast på SCM.dk?

  • Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
  • Invitér dine kunder eller relevante kilder.
  • SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
  • Alt stemmes overens med kunden.
  • Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
  • Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Peter Andersen på +45 27130010 eller skriv på pan@horisontgruppen.dk.

Det sociale fokus er afgørende
Man skal huske på, at det er vigtigt med et socialt eller menneskeligt fokus, når ny teknologi skal implementeres. ”Implementeringen vil højst sandsynligt fejle, hvis medarbejderne ikke forstår formålet med teknologien, ikke kan se hvordan teknologien understøtter dem til at forbedre deres arbejde eller føler, at de ikke har kompetencerne til at benytte eller samarbejde med teknologien” siger Kristian Justesen.

Deltagere:

  • Direktør Kristian Justesen og lean manager og erhvervs-ph.d.-studerende Henrik Saaby, VELUX fabrikkerne i Østbirk og Bræstrup.
  • Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

30.04.2024SCM.dk

COO vil industrialisere COOP’s processer

29.04.2024SCM.dk

Virksomheder får hjælp til at navigere i AI-landskabet

26.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra MC9400 & MC9450 håndterminaler

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

24.04.2024TrueCommerce

Sponseret

WEBINAR: E-fakturering i Tyskland

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle