Samarbejde på tværs: Forskere vælter siloerne
Nu har der været nok snak. Supply chain-folk og andre har i årevis talt om, at virksomheder skal arbejde mere på tværs af funktioner og være mere procesorienterede. Nu tager tre forskere fra tre forskellige fagområder egen medicin og slår kludene sammen i stort projekt, der skal gøre det, andre taler om: Rive murene ned og fokusere på LEDELSE af forsyningskæderne.
5,5 millioner plus det løse. Så meget har de tre forskere indtil videre modtaget i finansieringsstøtte til deres ambitiøse og opsigtsvækkende forskningsprojekt Innovation in Business Networks, der skal rulles ud de næste 3- 5 år. De tre forskere er alle tilknyttet Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet men med tre forskellige indgange og fagfelter. Professor Jan Stentoft Arlbjørn er supply chain management-forsker, lektor og Ph.D. Kent Wickstrøm Jensen er forsker i organisationsudvikling og professor Per Vagn Freytag er forsker i salgs- og markedsføring.
Forskere bryder murene ned
Vi ønsker at tage egen medicin, tage tyren ved hornene og gennemføre en forskningsindsats om det tværfunktionelle samarbejde, der i også i sin egen proces er tværfaglig. Vi ønsker at drage fordel af de forskellige fagtraditioner og smelte viden fra de tre fagfelter sammen i en fælles bestræbelse på at finde frem til måder, modeller og værktøjer, der kan sætte skub i det tværgående samarbejde i virksomheder, som alle er enige om kan skabe store fordele. Det er ofte i grænseområderne mellem forskellige discipliner, at man finder innovationen og de store kvantespring, fortæller de tre forskere.
Kundens stemme hvad er det, egentlig?
Forskere, eksperter og praktikere har i mange år talt om The Voice of the Customer, at kunden er kongen, at alle forretningsaktiviteter skal være styret af kundens behov.
Men det har vist sig ikke at være så enkelt. Der er mange forskellige mere eller mindre strukturerede tilgange til at opsamle viden om kundens behov og formidle det videre tilbage i værdikæden. En af de store udfordringer er, at kunden ikke altid selv kender sit behov. En anden udfordring er, at der i virkeligheden er meget lid konsensus om, hvad behov egentlig er for noget, fortæller markedsforskeren Per Vagn Freytag.
Supply eller Demand Chain Management?
Inden for SCM er begrebet Demand Chain Management dukket op introduceret af den engelske professor Martin Christopher, som en reaktion på den øgede kundeorientering af forretninger og værdikæder. Men opfattelser som Demand Chain og andre modeller for kundebehovsstyret ledelse af forsyningskæder er i virkeligheden baseret på markedsføringsprofessoren Philip Kotlers berømte 4 Per, som blev formuleret i 1967. Det er i dag en umoden og naiv model, der ikke holder vand i nutidens forretningsmiljø, fortæller supply chain-forskeren Jan Arlbjørn.
Hvordan kommer de interne netværk op at danse?
Forskningsprojektet skal udvikle nye begreber og modeller for, hvordan virksomheder skaber netværkssamarbejder på tværs af funktioner som indkøb, lager, transport, salg, produktudvikling og finans.
Inden for organisationsteori og forskning har vi faktisk en masse solid viden om, hvordan forskellige netværk eller communities mellem virksomheder bliver dannet, fungerer og skaber værdi. Bilindustrien og virksomheder som IBM, Danfoss og Vestas har fx en masse erfaringer med leverandørnetværk, hvordan de tackler den kompleksitet, netværkene medfører og hvordan man bedst styrer og leder sådanne netværkskonstruktioner. Disse modeller og metoder vil vi gerne føre ind i supply chain management-området, så virksomheder kan blive dygtigere til at lede forsyningskæde på tværs af funktioner, faggrænser, kulturer, sprog og geografiske afstande, fortæller organisationsforskeren Kent Wickstrøm Jensen.
Forsyningskæden trænger til LEDELSE
Hvorfor er supply chain management-området så relativt dårlig til det med det tværfunktionelle samarbejde? Det hænger ifølge Jan Arlbjørn ganske enkelt sammen med, at supply chain-disciplinen er relativ ung og der ved stadig befinder sig på de lave trin på modenhedstrappen. SCM er jo ikke mere end cirka 20 år gammel, er vokset ud af discipliner som Warehousing, Operations og Distribution og er blevet drevet frem af den teknologiske udvikling samt globaliseringen. Der har i virkeligheden været meget lidt fokus på at udvikle ledelsesdelen. Vi ønsker derfor at styrke M i supply chain management og bidrage til at udvikle metoder til at professionel ledelse af forsyningskæderne, fortæller han.