Sæt prisen og få succes med logistik
Succesfulde virksomheder, uanset industri, har taget magten over deres priser og evner at ændre dem, så de afspejler værdien af deres produkter og service.
Ifølge en ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er prispresset højere i logistikbranchen end i andre sektorer et forhold, der gælder i alle lande.
Undersøgelsen fastslår desuden, at kun virksomheder med en stærk positionering og ledelse kan modstå prispresset.
Ifølge Dr. Philipp Biermann, der er partner i konsulenthuset bag undersøgelsen, bærer logistikvirksomheder ofte selv skylden for egen elendighed.
Tre fjerdedele af logistikfirmaerne får ikke den betaling, de fortjener, for deres service. Årsagerne er den aggressive priskonkurrence i branchen og udbredelsen af standardiserede ydelser, siger han ifølge scmr.com.
Tag magten over priserne
Biermann noterer sig, at de succesfulde virksomheder, uanset industri, har taget magten over deres priser og evner at ændre dem, så de afspejler værdien af deres produkter og services.
Selv om marginerne er væsentlig lavere i logistiksektoren, end i andre sektorer, må evnen til prisfastsættelse ikke undervurderes, siger han.
Logistikvirksomheder, der evner en stærk prissætning, opnår ifølge undersøgelsen i gennemsnit 17 procent højere marginer end deres konkurrenter.
En stærk markedsposition og salg af kvalitetsprodukter forøger kraftigt en virksomheds muligheder for en bedre prisfastsættelse. Det garanterer samtidig international succes, siger Biermann.
Undersøgelsen viser dermed, at virksomheder med et stærkt ledelsesmæssigt fokus og en specialiseret organisering af prisfastsættelser har de bedste chancer for at hæve priserne og opnå holdbare avancer.
Den globale prisundersøgelse baserer sig på svar fra 151 adspurgte i transport- og logistiksektoren i Europa, Asien, Nord- og Sydamerika, skriver scmr.com.
- JKK