Sådan vælger du mellem WMS eller ERP

Danske virksomheder står over for en bølge af halvgamle ERP-løsninger, der trænger til en opgradering. Mange logistikchefer bliver i den forbindelse stillet over for det svære valg: Skal vi investere i et WMS eller kan ny funktionalitet til ERP klare opgaven lige så godt?

”Hvis dit lager indeholder kraner, miniloadanlæg, automater eller andet automatik, så er der behov for et WMS til at styre processerne”, fortæller Benny Nielsen fra Herbert Nathan & Co. Foto: Consafe Logistics..

15.01.2014

SCM.dk

En billig lagerstyringsløsning kan ifølge Fred Johnsen fra PA Consulting hurtigt vise at blive meget dyr. Foto: PA Consulting..

”Er det virkelig nødvendig at skulle over i et eksternt system, som er lige så ”dyrt” som vores ERP-system, eller kan vi ”nøjes” med en modulløsning til vores ERP-system, som faktisk står over for en opgradering, da den er to versioner gammel nu?”.

Sådan lyder spørgsmålet fra en læser af Erhvervsmagasinet SCM, der er supply chain manager i en mellemstor dansk virksomhed.

Vi har sendt spørgsmålet videre til eksperterne Benny Nielsen fra Herbert Nathan & Co. og Fred Johnsen fra PA Consulting.

De to eksperter er langt hen ad vejen enige i, hvad de anbefaler supply chain ledere, der står midt i de svære overvejelser om, WMS (warehouse management system) eller ERP (enterprise resource planning) er den smarteste løsning, og de fremhæver følgende fem gode råd.

1. Afklar dine behov
”Det allervigtigste er at afklare egne behov, og det skal være meget eksakt. Det er den absolut vigtigste forudsætning for at træffe det rette valg”, lyder det fra begge eksperter.

Der er mange faktorer at tage højde for, og de vil alle være bestemt af, hvordan virksomhedens vare- og informationsflow er, og hvilken rolle lagerstyringen spiller i virksomhedens forretningsstrategi.

Begge eksperter giver udtryk for, at selvom det kan lyde banalt, at virksomheder skal starte med at afklare egne behov, er det ikke desto mindre noget, mange virksomheder ikke får givet sig tid nok til at undersøge grundigt, når den daglige drift konstant kræver fuld opmærksomhed.

Læs også: Automatisering sætter fart på lageret

Det involverer grundspørgsmål som: Hvordan er mine primære lagerprocesser? Hvad er mine primære måltal for lagerstyringen? Hvilke krav til it-understøttelse og funktionalitet stiller det?

2. Udnyt dit ERP max
Eksperterne er også enige om, at ERP-løsningerne i dag er betydeligt mere udviklede end, de var for fem-ti år siden, og at nye standardfunktionaliteter kan dække de fleste elementære lagerstyringsbehov.

”Mange ERP-løsningers standardfunktionalitet kan understøtte pluk, stregkodeskanning og –udskrivning, udskrive forsendelsespapirer etc., så hvis behovet er elementær lagerstyring, så kan de fleste komme langt med deres ERP-løsning”, fortæller Benny Nielsen.

”Mange virksomheder udnytter slet ikke deres eksisterende ERP-løsning fuldt ud. Jeg havde for nylig en kunde, der var senior vice president for supply chain, som sagde, at hvis de bare kunne bruge 10 procent af deres totale it-budget på at træne folk, ville de være utrolig meget bedre stillede, fordi de ville være i stand til at udnytte de eksisterende it-systemer langt bedre. Pointen er, at mange virksomheder har ERP-systemer, der indeholder meget relevant funktionalitet, som virksomheden slet ikke udnytter”, fortæller Fred Johnsen fra PA Consulting.

<p>”WMS … kan mange ting …., som ERP-systemerne ikke kan” </p>

Benny Nielsen, Herbert Nathan & Co

Læs også: For mange får for lidt ud af deres ERP

Danske virksomheder står generelt over for en bølge af opgraderinger af ERP-løsninger, der er 5-10 år gamle.

De nye opgraderinger indeholder mange nye standardfunktionaliteter, der ikke var tilgængelige i de gamle versioner, og som kan dække de fleste basale lagerstyringsbehov.

3. WMS kan mere
Men ERP-systemets fokus er ikke lager. Så hvis det er kritisk for virksomhedens forretning, at de hurtigt og præcist kan styre og ændre på en ordres vej gennem logistikken, eller logistikken indeholder avancerede løsninger, så er der brug for en dedikeret WMS-løsning.

Læs også: Svært at hitte rede i WMS-junglen

”Hvis den nye standardfunktionalitet ikke dækker de behov, som virksomheden har i forhold til mere avanceret lagerstyring, batchstyring, push-pull produktion, cross docking m.m., så er man tvunget ud i en udvælgelsesproces, hvor ”uafhængige” WMS-løsninger bliver målt op i mod hinanden”, fortæller Fred Johnsen.

Benny Nielsen supplerer: ”Hvis dit lager indeholder kraner, miniloadanlæg, automater eller andet automatik, så er der behov for et WMS til at styre processerne. Både selve it-systemet og konsulenterne fra WMS-leverandører er specialister i lagerstyring, og det giver en helt anden dybde i løsningerne. WMS er langt mere avancerede til lagerstyring og kan mange ting omkring arbejdsmiljø, tunge løft, pakke lastbiler på den smarteste måde etc., som ERP-systemerne ikke kan”. 

Læs også: British Engines Ltd. vælger LOGIA WMS til styring af lageret på Rotary Power

Benny Nielsen peger også på, at virksomhedens modenhed på lagerområdet spiller en rolle.

Skal virksomheden plukke de lavthængende frugter, kan en ERP-lagerløsning være glimrende; men skal virksomheden til at plukke de svære højthængende frugter, vil et WMS sikkert være et bedre værktøj.

4. Pas på med integrationen
Den største udfordring ved implementering af en WMS-løsning er integrationen til de omkringliggende systemer og processer.

Det er ikke en udfordring ved elementære rutineprægede processer, men så snart der sker ændringer, forstyrrelser eller der skal reageres hurtigt, så bliver integrationen en udfordring.

”Har din virksomhed ind imellem brug for at ændre på en ordre, som allerede er plukket og måske pakket og er på vej ud i en lastbil, så er der brug for en stærk integration mellem ERP og WMS, så signalet fra ordrehåndteringen i ERP hurtigt kan komme ind i maven på WMS-systemet og aktivere de rette aktiviteter, der skal til for at justere på leveringen af ordren i tide”, fortæller Benny Nielsen.

Læs også: For mange får for lidt ud af deres ERP

Fred Johnsen supplerer: ”Din værdikæde skal være en end-to-end proces, hvor tingene hænger tæt sammen. Du skal ikke have en række silo-løsninger, som ikke spiller ordentligt sammen på tværs, og det gælder både it og processer”.

5. Kig på TCO
Hvis man ender op i en udvælgelsesproces af en ny WMS-løsning, så husk at anskue løsningen ud fra det totale omkostningsbillede.

En billig løsning kan hurtigt vise at blive meget dyr.

”Husk at identificere og evaluere andre områder end kun den konkrete funktionalitet, herunder områder som for eksempel TCO i hele løsningens livscyklus, leverandørers finansielle styrke, løsningens påvirkning på virksomhedens overordnede it-landskab, eventuelle behov for nye tekniske kompetencer indenfor it-drift og infrastruktur, krav til fleksibilitet i forhold til virksomhedens fremtidige strategiskift, skalerbarhed i forhold til nye geografier, forretningsenheder, lines of business etc.”, lyder det fra Fred Johnsen.  

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

07.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få automatisering ind i driften uden det økonomiske pres

06.10.2025SCM.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

02.10.2025SCM.dk

Ny model kan gøre SMV’ers forsyningskæder robuste i en usikker verden

30.09.2025SCM.dk

Sådan skruer du ned for afhængighed og påvirkning af natur

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense