Sådan skaber transport- og logistikvirksomheder værdi
Der er mere end nogensinde brug for strategisk skarphed, hvis logistikaktører skal levere værdi og holde skansen på markedspladsen. McKinsey peger på fire læringer og fem anbefalinger.
Konsulenthuset McKinsey er dykket ned i alverdens data om logistikindustrien på tværs af fly, freight forwarding, kurer-ekspres-pakker, tog, shipping, lastbiler og kontraktlogistik. Det har de kombineret med deres egne big data-analyser og finansanalyser af 264 børsnoterede transport- og logistikselskaber. Den bunke data har de brugt som grundlag for at formulere fire læringer og fem anbefalinger til, hvordan transport- og logistikvirksomheder skaber værdi for kunderne i en grad, så de kan forvente at vokse og vinde på fremtidens markedsplads.
Fire læringspunkter
- Logistikvirksomheder skuffer aktionærernes forventninger henover en ti års periode: Logistikvirksomhederne leverer en total return to shareholders (TRS) på 7,2 procent; mens sektorens cost of capital er på 10,5 procent. ROIC (return on invested capital) fr sektoren er 7,5 procent, hvilket er lavere end de fleste sektorer.
- Men der er undtagelser: Der er eksempler på virksomheder, der går mod strømmen og skaber succes. Det gælder fx Ryanair og EasyJet. De har begge foretaget modige strategiske satsninger, som har givet pote og kontinuerlig vækst, høj produktivitet og kontrol med omkostninger.
- Bedre ROIC er nøglen til at genskabe investortillid: Det er ikke nok at satse på vækst, der skal også satses på evne til at tilbagebetale kapitalinvesteringer, hvis sektoren skal genskabe investorernes tillid.
- Vinderstrategier fokuserer på megatendenser: Der sker mange ændringer inden for transport og logistik, som sætter agendaen for fremtidens marked. Det er fx fremkomsten af megabyer, deletransportløsninger og tilhørende disruptive teknologier, den digitale udvikling, gennemtænkte investeringer i aktiver, reguleringer og geopolitiske faktorer og ikke mindst højere volatilitet i efterspørgslen.
Fem anbefalinger
- Vær agil i allokering og prioritering af ressourcer: Sektoren er aktivtungt, og fejldisponeringer kan blive meget dyre. Grundlaget for allokering af ressourcer er ikke desto mindre sådan gjorde vi sidste år. Det holder ikke i en verden under hastig forandring, hvor ikke mindst e-handel og omnichannel vender op og ned på tingenes tilstand. McKinsey fremhæver Singapore Post som et godt eksempel på en virksomhed, der agerer agilt i forhold til e-handelsudfordringer, kommunikerer tydelig retning, bygger stærke processer og tiltrækker de rette kompetencer og det rette tankesæt.
- Tackl aktiv-dilemmaet: McKinseys analyser viser, at logistik- og transportvirksomheder betaler for høje priser for at lease aktiver (lastbiler, fly etc.), og at mange kunne score en stærk konkurrencefordel ved selv at eje en større del af aktiverne. Der er også store gevinster at hente ved at købe uden for spidsbelastningssæsoner, hvor priserne stiger, fordi alle mangler kapacitet; ligesom der er eksempler på virksomheder, der forstår at investere i og udnytte den nyeste teknologi til at skabe fordele.
- Gør din digitale transformation til en succes: Stort set alle virksomheder er udsat for et digitalt pres fra kunder, aktionærer, gamle og nye konkurrenter. Udfordringen er at vende en trussel til en mulighed, og det vil kræve en klar og gennemtænkt digital strategi, der er tilpasset virksomhedens specifikke værdidrivkræfter. Det vil som regel omfatte digitalisering af kerneprocesser, forstærkning af it-grundlaget for forretningsmodellen og udfoldelse af helt nye løsninger.
- Udvikl systematiske fusionskompetencer: Transport- og logistiksektoren har i mange år konsolideret sig og gjort brug af fusioner som kilde til vækst, og alt tyder på, at den tendens vil fortsætte. Evnen til hurtigt, effektivt og smertefrit at vurdere samt integrere en opkøbt virksomhed med den købende virksomhed vil derfor blive kritisk. Ligesom selskaberne skal være dygtige til at indgå alliancer og eksekvere samarbejdet, så alle parter får mest muligt gevinst.
- Ledelse i en usikker verden: Vinderstrategier vil i dag ofte indebære, at et selskab anlægger nye vinkler på markedet. Selskabet skal derfor være dygtig til, at vurdere risici og håndtere usikkerhedsfaktorer på alle niveauer fra bestyrelsen og direktionen til driftsgulvet. En stor usikkerhedsfaktor er fx regulatoriske ændringer, der hurtigt kan skabe store risici for en virksomhed. Evnen til at forebygge risici og hurtigt at konvertere trusler til muligheder bliver vigtige.
Kilde: Pathway to value creation - A perspective on how transportation and logistics businesses can increase their economic profit (direkte download). McKinsey, September 2015.