Sådan skaber transport- og logistikvirksomheder værdi

Der er mere end nogensinde brug for strategisk skarphed, hvis logistikaktører skal levere værdi og holde skansen på markedspladsen. McKinsey peger på fire læringer og fem anbefalinger.

McKinsey har blamdt andet brugt data fra flyfragtindustrien i sin analyse. Foto: Flickr/Bill Word.

11.07.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Konsulenthuset McKinsey er dykket ned i alverdens data om logistikindustrien på tværs af fly, freight forwarding, kurer-ekspres-pakker, tog, shipping, lastbiler og kontraktlogistik. Det har de kombineret med deres egne big data-analyser og finansanalyser af 264 børsnoterede transport- og logistikselskaber. Den bunke data har de brugt som grundlag for at formulere fire læringer og fem anbefalinger til, hvordan transport- og logistikvirksomheder skaber værdi for kunderne i en grad, så de kan forvente at vokse og vinde på fremtidens markedsplads.

Fire læringspunkter

  1. Logistikvirksomheder skuffer aktionærernes forventninger henover en ti års periode: Logistikvirksomhederne leverer en total return to shareholders (TRS) på 7,2 procent; mens sektorens cost of capital er på 10,5 procent. ROIC (return on invested capital) fr sektoren er 7,5 procent, hvilket er lavere end de fleste sektorer.
  2. Men der er undtagelser: Der er eksempler på virksomheder, der går mod strømmen og skaber succes. Det gælder fx Ryanair og EasyJet. De har begge foretaget modige strategiske satsninger, som har givet pote og kontinuerlig vækst, høj produktivitet og kontrol med omkostninger.
  3. Bedre ROIC er nøglen til at genskabe investortillid: Det er ikke nok at satse på vækst, der skal også satses på evne til at tilbagebetale kapitalinvesteringer, hvis sektoren skal genskabe investorernes tillid.
  4. Vinderstrategier fokuserer på megatendenser: Der sker mange ændringer inden for transport og logistik, som sætter agendaen for fremtidens marked. Det er fx fremkomsten af megabyer, deletransportløsninger og tilhørende disruptive teknologier, den digitale udvikling, gennemtænkte investeringer i aktiver, reguleringer og geopolitiske faktorer og ikke mindst højere volatilitet i efterspørgslen.

Fem anbefalinger

  1. Vær agil i allokering og prioritering af ressourcer: Sektoren er aktivtungt, og fejldisponeringer kan blive meget dyre. Grundlaget for allokering af ressourcer er ikke desto mindre ”sådan gjorde vi sidste år”. Det holder ikke i en verden under hastig forandring, hvor ikke mindst e-handel og omnichannel vender op og ned på tingenes tilstand. McKinsey fremhæver Singapore Post som et godt eksempel på en virksomhed, der agerer agilt i forhold til e-handelsudfordringer, kommunikerer tydelig retning, bygger stærke processer og tiltrækker de rette kompetencer og det rette tankesæt.
  2. Tackl aktiv-dilemmaet: McKinseys analyser viser, at logistik- og transportvirksomheder betaler for høje priser for at lease aktiver (lastbiler, fly etc.), og at mange kunne score en stærk konkurrencefordel ved selv at eje en større del af aktiverne. Der er også store gevinster at hente ved at købe uden for spidsbelastningssæsoner, hvor priserne stiger, fordi alle mangler kapacitet; ligesom der er eksempler på virksomheder, der forstår at investere i og udnytte den nyeste teknologi til at skabe fordele.
  3. Gør din digitale transformation til en succes: Stort set alle virksomheder er udsat for et digitalt pres fra kunder, aktionærer, gamle og nye konkurrenter. Udfordringen er at vende en trussel til en mulighed, og det vil kræve en klar og gennemtænkt digital strategi, der er tilpasset virksomhedens specifikke værdidrivkræfter. Det vil som regel omfatte digitalisering af kerneprocesser, forstærkning af it-grundlaget for forretningsmodellen og udfoldelse af helt nye løsninger.
  4. Udvikl systematiske fusionskompetencer: Transport- og logistiksektoren har i mange år konsolideret sig og gjort brug af fusioner som kilde til vækst, og alt tyder på, at den tendens vil fortsætte. Evnen til hurtigt, effektivt og smertefrit at vurdere samt integrere en opkøbt virksomhed med den købende virksomhed vil derfor blive kritisk. Ligesom selskaberne skal være dygtige til at indgå alliancer og eksekvere samarbejdet, så alle parter får mest muligt gevinst.
  5. Ledelse i en usikker verden: Vinderstrategier vil i dag ofte indebære, at et selskab anlægger nye vinkler på markedet. Selskabet skal derfor være dygtig til, at vurdere risici og håndtere usikkerhedsfaktorer på alle niveauer fra bestyrelsen og direktionen til driftsgulvet. En stor usikkerhedsfaktor er fx regulatoriske ændringer, der hurtigt kan skabe store risici for en virksomhed. Evnen til at forebygge risici og hurtigt at konvertere trusler til muligheder bliver vigtige.

Kilde: Pathway to value creation - A perspective on how transportation and logistics businesses can increase their economic profit (direkte download). McKinsey, September 2015.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby