Sådan kan passiv RFID videreudvikles
Rasmus Krigslund, ph.d. fra Aalborg Universitets Institut for Elektroniske Systemer, har i sin afhandling beskæftiget sig med videreudvikling af Radio Frequency Identification (RFID).
Hvad er værdien i at udvikle RFID til at indsamle flere data?
Der er en stigende interesse for at bruge RFID-tags som dedikerede sensorer. Men fordi passiv RFID på grund af prisen er den type, der spås den største udbredelse, ligger mit fokus i afhandlingen her, selv om det giver væsentlige begrænsninger i forhold til aktive tags og sensorer generelt. Derfor er der i projektet udviklet en metode til at bestemme orienteringen udelukkende baseret på karakteristikken af det signal, der modtages fra taggen. Det betyder, at metoden kan benyttes sammen med de standard passive tags, der benyttes i dag.
Idéen er kort sagt at indsamle flere data om det objekt, som RFID-taggen sidder på, eller om det miljø som den befinder sig i, end blot taggens ID. For eksempel temperatur, luftfugtighed og position. Sidstnævnte kan udvikles til, at man også kan se, hvordan taggen vender, og dermed anvende den som en orienteringssensor.
Hvor kan information om taggens orientering gøre nytte?
Information om taggens orientering kan eksempelvis anvendes i WMS, hvor taggede paller og rullebure automatisk registreres, når de enten ankommer eller forlader varehuset. Det er rimeligt at antage, at tags på henholdsvis paller og rullebure er påsat på samme måde. At være i stand til at opfange information om orienteringen af læste tags er derfor en hjælp til at vurdere, om de ankommer eller forlader varehuset eller om taggen blot sidder på en palle, der flyttes rundt på inde i varehuset.
Hvilke varetyper kan især have gavn af systemet?
At anvende RFID-tags som orienteringssensorer kan i princippet anvendes sammen med alle produkter, der på en eller måde skal behandles varsomt og måske er påført et denne side op-mærkat.
Hvis RFID allerede anvendes som identifikationsmiddel i forsyningskæden, vil det end ikke kræve ændringer i infrastrukturen, men blot ekstra information der kan opsamles via den eksisterende kommunikation mellem læser og tags. På den måde kan man til enhver tid se, om produktet nu vender, som det helst skal, så man undgår, at varerne bliver ødelagt.