Sådan banker Danfoss sine logistikomkostninger i bund
Danfoss har i de seneste to år barberet sine omkostninger til fragt, lagerdrift og told ned med omkring 170 millioner kroner. Mange bække små har banet vejen for den gigantiske besparelse.
I løbet af de seneste to år har Danfoss fundet besparelser på logistikken på cirka 170 millioner kroner. Kæmpebesparelsen skal ses i lyset af, at Danfoss bruger 1,2-1,4 milliarder kroner på logistik per år, hvilket er mere end Danfoss globale omkostninger til timelønnede fabriksansatte.
Besparelserne er summen af mange bække små. Vi har jagtet besparelser alle steder, og det har givet en markant virkning, siger Kenneth Bjerregaard, VP & GM Global Logistic Services, i Danfoss Distribution Services. Han forsikrer, at jagten på besparelser kun lige er begyndt. Målsætningen er således, at der skal spares fem-syv procent på logstikken per år.
Læs også: Dansk erhvervsliv overser potentiale på 100 milliarder
Kenneth Bjerregaard står i spidsen for en tværorganisatorisk gruppe i Danfoss, Logistik Forum, der er dannet i erkendelse af, at den største effekt opnås ved at gå bredt ud i organisationen og arbejde med store som små besparelsesprogrammer. Arbejdet drives af Danfoss centrale logistikfunktion, som Kenneth Bjerregaard har ansvaret for.
Logistik Forum består af supply chain-ansvarlige fra divisionerne og folk fra den centrale logistikfunktions ledergruppe. Det involverer også eksterne samarbejdspartnere, blandt andet 3PL, for at finde flest mulige synergier.
Vores Logistik Forum fungerer rigtig godt. At få synlighed omkring logistikomkostninger og arbejde struktureret med at reducere dem har historisk fløjet lidt under radaren i Danfoss, eksempelvis ligger dele af logistikomkostningerne i resultatopgørelsen under andre variable omkostninger. Det er jo en passende stor fællesnævner til, at det ikke er transparent, hvad det helt præcist dækker over. Men i 2013 fik vi virkeligt åbnet op for, hvad pengene går til, siger Kenneth Bjerregaard.
Sådan sparer Danfoss
Nogle af de tiltag i Danfoss besparelsesprogram, som Kenneth Bjerregaard fremhæver som særligt vigtige for reduceringen af omkostninger, er forhandlinger om fragtrater og brug af transportformer. Her har Danfoss søgt at begrænse brugen af de dyrere fragtformer, som eksempelvis luftfragt og ekspresleveringer.
Vi bruger rigtig mange penge på luftfragt, så der er bestemt noget at gå efter ved at se på vores styringsprincipper omkring supply chain. Vi ser også adfærdsdelen efter i sømmene, det vil sige, hvem der skal træffe beslutningen om, hvornår vi skal gøre brug af luftfragt, fortæller Kenneth Bjerregaard.
Læs også: Transportsektoren forventer prisstigninger
Et andet besparelsestiltag er direct flow, hvor der nu bliver leveret mere direkte fra fabrik til kunde eller til distributionscentre tættere på kunden, end det var tilfældet tidligere.
<p>Vi har jagtet besparelser alle steder, og det har givet en markant virkning.</p>
- Kenneth Bjerregaard, VP & GM Global Logistic Services i Danfoss
Før sendte fabrikkerne primært varer via distributionscentre tæt på produktionen og derfra videre ud i verden. Men når det eksempelvis gælder vores større OEM-kunder, giver det god mening at sende varerne direkte fra fabrikken, fordi de typisk kun bestiller et smalt sortiment. Mens andre kunder, der bestiller mere bredt i sortimentet og i mindre mængder, som hovedregel får en samlet levering fra et af distributionscentrene tæt på dem, siger Kenneth Bjerregaard, der desuden fremhæver, at indførelsen af lean i logistikken, som Danfoss i mange år har arbejdet med i produktionen, også har en stor andel i de opnåede logistikbesparelser.
Mange udfordringer
Kenneth Bjerregaard lægger ikke skjul på, at optimeringen af Danfoss distributionsnetværk byder på talrige udfordringer. De tre største knytter sig til kompleksitet, transparens og prioritering af indsatsområder.
Danfoss er en meget kompleks størrelse qua vores struktur og historiske baggrund. Vi vil gerne ensrette vores processer, og det er endnu ikke sket hele vejen rundt. Det får vi først hånd om over tid. Vi rummer mange forskellige forretninger og produkter, og vi har samtidig kunder med vidt forskellige behov, som vores logistiksystem skal kunne håndtere, siger Kenneth Bjerregaard. Han nævner it-strukturen som et eksempel på kompleksiteten.
Læs også: Menneskelige relationer gør outsourcing til succes
I dag er vores it-struktur bundet op på forskellige processer og platforme, hvilket giver en ekstra dimension at forholde sig til, når vi vil noget nyt. Så derfor arbejder vi på at komme over på en samlet platform. Forskellige målemetoder, hvor der tidligere har været divergerende definitioner og målepunkter på tværs af lokationer, har ligeledes reduceret transparensen.
Så der forestår et stort oprydningsarbejde i at ensrette processer og systemer, siger Kenneth Bjerregaard.
Fremtidens distributionsnetværk
Blandt de forhåbninger, som Kenneth Bjerregaard har til distributionsnetværket i nær fremtid, er, at det i højere grad skal kunne håndtere kundernes specifikke ønsker til levering. Det handler for eksempel om at tilpasse labels på emballagen, så leverancerne passer til kundens logistiksystem, samt at leve op til stigende kundekrav om returemballage.
Kundetilpasning øger kompleksiteten, men giver os en konkurrencemæssig fordel, hvis vores konkurrenter ikke er i stand til det samme, fastslår Kenneth Bjerregaard.
Om Kenneth Bjerregaard
- Kenneth Bjerregaard har siden 2008 været vice president hos Danfoss. De sidste halvandet år med ansvaret for Global Logistic Services.
- Han har ansvar for den løbende udvikling af Danfoss distributionsprocesser og -systemer, samt at Danfoss supply chain får den rette understøttelse i samtlige forretningsenheder og -områder.
- Kenneth Bjerregaard er produktionsingeniør fra DTU og har en CBA fra AVT Institute. Han har tidligere været ansat hos blandt andet Martin Professional og LEGO.
Kunder efterspørger også mere transparens, som distributionsnetværket skal geares til.
Vi skal i fremtiden være i stand til at angive datoen for levering på kundens adresse på vores ordrebekræftigelser og ikke som i dag, hvornår varen afsendes fra vores distributionscenter. Det kræver ændringer i vores ordrehåndteringsprocesser og it-systemer. Distributionen skal samtidig understøttes af bedre globale track & trace-løsninger, integreret med vores it-systemer, og skal foregå på tværs af lande og regioner.
Læs også: E-handel udfordrer distributionsnetværk
En mere proaktiv afvigelseshåndtering er også på ønskelisten. Kunden skal kontaktes, inden han selv konstaterer, at en vare er forsinket.
At være proaktiv omkring afvigelser handler om at give kunderne en bedre oplevelse af, at vi er i kontrol. Vi skal analysere i hvilken udstrækning, det kan automatiseres, og hvor der er behov for mere end det. Det kommer blandt andet an på hvilken kunde, vi taler om. Det vil være dyrt, hvis vi skulle ringe alle kunder op, så alfa og omega er at finde den rette balance. Alle kunder skal ikke håndteres ens.