Royal Copenhagen minimerer underskuddet

Forbedringer i Royal Copenhagens supply chain har haft afgørende betydning for, at et massivt underskud i 2009 er barberet kraftigt ned.

Royal Copenhagen har i dag 600 ansatte, heraf 70 funktionærer og 60 timelønnede i Glostrup, resten i Asien. Foto: Royal Copenhagen..

20.08.2012

SCM.dk

Lotte Wamberg har været supply chain chef i Royal Copenhagen siden 2010. Foto: Royal Copenhagen..

Siden 1775 har Royal Copenhagen fremstillet porcelæn i alle afskygninger, fra tallerkener og kopper til juleplatter og figurer. For mange er virksomheden, på linje med Carlsberg og Lego, noget af det mest danske, vi har. Men finanskrisen ramte i 2009 Royal Copenhagen hårdt med et underskud på knap 113 millioner kroner, hvilket satte yderligere skub i udflytningen af produktionen.

Allerede i 2004 startede Royal Copenhagen en fabrik op nord for Bangkok i Thailand, og i juni næste år vil udflytningen være fuldt indfaset. Dermed vil der være en snes timelønnede tilbage på dansk jord, der skal producere Flora Danica-stellet og fungere som kompetencemedarbejdere, der lærer thaierne op i det gamle håndværk.

Global supply chain direktør i Royal Copenhagen Lotte Wamberg lægger ikke skjul på, at det har været en turbulent tid, siden hun kom til virksomheden i 2010. Siden underskuddet i 2009 er det blandt andet forbedringerne i supply chain, der har medvirket til, at underskuddet i årsregnskabet for 2011 er barberet ned til små to millioner kroner. Samtidig er driftsresultatet det bedste, virksomheden har leveret i ti år.

Da Supply Chain Magasinet møder Lotte Wamberg i Royal Copenhagens hovedsæde i Glostrup, fastslår hun hurtigt, at udflytningen til Thailand er et spørgsmål om overlevelse.

”Vi kan simpelthen ikke få økonomien til at hænge sammen, hvis vi kun producerer i Danmark”, siger Lotte Wamberg og fortæller, at det har været forsøgt at finde en model, hvor mere af produktionen kunne bevares herhjemme.

Udflytning tager tid
Den igangværende udflytning giver flere udfordringer inden for supply chain, hvor det i første omgang har handlet om øge kapaciteten på fabrikken i Thailand, der er blevet udvidet i to omgange, senest i foråret, så fabrikken nu er på 10.000 m2 og har 330 medarbejdere. Udvidelserne er foregået i et roligt tempo, da det tager sin tid at lære thaierne det gamle håndværk.

At Royal Copenhagen tilbage i 2004 valgte Thailand som produktionssted, hænger sammen med, at thaierne er malerteknisk meget dygtige, og at landet har en lang, stolt tradition for at fremstille porcelæn. Og naturligvis at lønniveauet er et ganske andet end i Danmark.

Lotte Wamberg er ikke i tvivl om, at bevægelsen fra at tænke i siloer til et tillidsfuldt samarbejde på tværs i organisationen, er afgørende for, at Royal Copenhagen har fået bragt virksomheden på rette kurs. Foto: Royal Copenhagen..

Hvilke udfordringer giver det dig, at produktionen foregår i Thailand?
”I forhold til udvikling af nye produkter designer og udvikler vi stadig alle vores produkter i Danmark, og det bliver der ikke ændret på. Når vi skal produktionsmodne nye produkter, foregår det fremover kun i Thailand, og det kræver en anden tilgang, end når produktionen ligger dør om dør.”, siger Lotte Wamberg.

Made in Thailand
At størstedelen af porcelænet i dag produceres i Thailand, betyder også, at Made in Denmark er ændret til Made in Thailand, hvilket har givet henvendelser fra kunder. 

”Mange tror stadig, at vi producerer i Danmark, men vi fortier ikke, at det ikke længere er tilfældet. Det er vigtigt at understrege, at vi ikke går på kompromis med kvaliteten, og at vi har gjort alt, hvad vi kan for at videregive håndelaget til thaierne. Men vi kan ikke eksistere på længere sigt, hvis ikke vi flytter produktionen. Det er en ren timelønsbetragtning, og de øgede transportomkostninger, når produkterne skal fragtes fra Thailand til Danmark betyder intet i den sammenhæng”, siger Lotte Wamberg.

Hun mener ikke, at Royal Copenhagen har mistet kunder på udflytningen, men nogle er skeptiske, og derfor prioriteres det, at baggrunden for beslutningen bliver forklaret bedst muligt.

”Vi forsøger at lukke ned i Glostrup så ordentligt som muligt og hjælpe medarbejderne videre, for eksempel med tilbud om efteruddannelse. Vores medarbejdere er dygtige og loyale, og det er derfor vigtigt, at vi som virksomhed støtter deres overgang til et nyt professionelt virke. Vi har fra starten valgt at være åbne om vores udflytning, og vi har gjort meget ud af at fortælle både internt og eksternt, at det ikke bare er fordi, at vi vil tjene flere penge, men at det handler om, at vi skal overleve som virksomhed”, siger Lotte Wamberg.

Styrket sammenhængskraft
Et andet forhold, som Lotte Wamberg har sat sit præg på, er at skabe en bedre sammenhæng mellem markedsdelen og supply chain, der i modsætning til tidligere er i konstant dialog.

På hovedsædet i Glostrup har ledelsen, der i de seneste år har fået nye folk på flere poster, indført et fast onsdagsmøde i det såkaldte ”war room”, hvor alle bliver opdateret på, hvordan de forskellige dele af forretningen kører. Et af formålene er at hindre grimme overraskelser som eksempelvis leveringssvigt, som der tidligere var mange af, fortæller Lotte Wamberg. Der er i dag en tæt forbindelse mellem efterspørgslen på markederne og supply chain, hvor forecast på de vigtigste produkter, såsom kampagnevarer, styrer produktionen.

”I starten var der nok nogen, der syntes, at det var lidt bøvlet og mente, at vi bare kunne have nok varer på lager. Vi har stadig et bufferlager, men hele vores produktion er i dag baseret på, hvad markederne siger, at de kan sælge. På den måde er vi langt mere på forkant end tidligere, for eksempel på nye produkter, hvor vi har et års fremsyn”, siger Lotte Wamberg.

Siloerne er revet ned
Lotte Wamberg er ikke i tvivl om, at bevægelsen fra at tænke i siloer til et tillidsfuldt samarbejde på tværs i organisationen, er afgørende for, at Royal Copenhagen har fået bragt virksomheden på rette kurs.

”Der har været stor udskiftning i ledelsen, men ikke i den øvrige organisation, og der er løbet stærkt for at få skuden rettet op” siger Lotte Wamberg, der dog fremhæver, at meget stadig kan forbedres.

”Vi skal være mere proaktive over for vores kunder og gå i dialog om leveringsforbedringer”, siger hun.

Også på it-siden er der plads til at gøre tingene bedre. Lotte Wamberg fortæller, at styring via excel-ark har været fremherskende, men at man nu er ved at implementere nye systemer, blandt andet til styring af kapaciteten på malere, ovne og råvarer på fabrikken i Thailand. Optimering af cost er også på den aktuelle dagsorden.

Om Lotte Wamberg

Lotte Wamberg har været supply chain chef i Royal Copenhagen siden 2010.

Tidligere har hun været direktør for Legoland i henholdsvis Billund og Tyskland og senest direktør for WeightWatchers i Norden.

Bred tilgang
I det hele taget har Lotte Wamberg, der med egne ord har en supply chain baggrund, der var noget rusten, da hun kom til virksomheden, en bred tilgang til udfordringerne. Hun mener, at det er en fordel for organisationen, at hun ikke er ensporet i sine løsninger, og hun beskriver sin rolle som fortaler for samarbejde og åbenhed.

”Det er jo ikke raketvidenskab, jeg beskæftiger mig med – det handler om at finde ud af, hvordan organisationsmekanismen fungerer og få processerne til at hænge sammen på tværs”, siger Lotte Wamberg. Selv om arbejdet i praksis er uddelegeret til flere projektledere, er hun i detaljen med at bygge en stærk bro til Thailand samt medarbejderkommunikationen.

Supply chain-strategien i Royal Copenhagen for de kommende år handler om at fintune de processer, der er igangsat, samt at bevare disciplinen med hensyn til konstante forbedringer. Øverst på Lotte Wambergs dagsorden er, at it- og styresystemerne i Thailand skal helt på plads og dernæst skal distributionsstrukturen have et eftersyn, så nye produkter kan nå hurtigere ud på markederne.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online