Robotterne skal nok komme

Hos Prime Cargo ved man godt, hvilken vej vinden blæser: mod det automatiske lager. Men det skal ske i det rigtige tempo og med de rigtige varer i tankerne, én størrelse passer nemlig ikke nødvendigvis til alt.

Prime Cargos lagerbygning i Kolding hjemsted for en konstant varetrafik året rundt. Foto: Prime Cargo.

07.07.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

At robotteknologien er kommet for at blive i logistiksammenhæng vil de færreste nok være uenige i, og det er man bestemt heller ikke hos speditørvirksomheden Prime Cargo i Kolding. Her har man siden 1998 leveret tredjepartslogistikløsninger til et væld af kunder inden for detailbranchen, og i de senere år med fokus logistikken omkring e-handel, der som bekendt er i solid vækst både herhjemme og i udlandet.

Det er ensbetydende med god travlhed hos virksomheder som netop Prime Cargo, der håndterer store mængder pakker i trinene fra afhentning af varerne hos producenterne til levering i kundernes postkasser. Men selvom pakketrafikken ind og ud af den 15.000 m2 store ompakningscentral er omfattende, så er håndteringen primært manuel, fortæller logistikchef Morten Høilund.

”Vi er i gang med at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender” - Morten Høilund..

”Vi er ikke så automatiserede endnu, det er manuelt arbejde med vogne, transportbånd og PDA’er, der dominerer hos os. Det er et forholdsvis simpelt setup og det fungerer grundlæggende godt. Når det er sagt, så er automatisering og robotteknologi selvfølgelig noget vi holder øje med og vi har faktisk gang i en analyse for at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender”, forklarer han.

Specialisering nødvendig
For Prime Cargo er den centrale udfordring virksomhedens store spænd i de varegrupper, man håndterer, og som gør det sværere end som så at finde en samlende løsning. Varer i kategorier som brugskunst, kosmetik, isenkram, legetøj og ikke mindst tekstiler er godt nok alle sammen i den mindre kategori sammenlignet med eksempelvis hårde hvidevarer, som Prime Cargo bevidst ikke håndterer, men ikke desto mindre er variansen reelt for stor til, at man kan få alt med.

”Vi breder os over rigtig mange kategorier, og det sætter en grænse for graden af automatisering, vi kan opnå. Vi arbejder med at opstille forskellige scenarier for at få en idé om, hvad der kan betale sig, og hvordan vi tilpasse vores forretning. Et redskab i den forbindelse kan jo være, at vi kan blive nødt til at specialisere os yderligere og vælge nogle varegrupper fra, hvilket vi faktisk bør”, siger Morten Høilund.

Her taler han af erfaring. Ikke alene viser markedet langt hen ad vejen, at nichevirksomhederne klarer sig rigtig godt, så har Prime Cargo også selv prøvet kræfter med større forsendelser, med visse udfordringer til følge. Bl.a. havde man en overgang andel i nogle sendinger af solpaneler, der var svære at håndtere, og det samme gjorde sig gældende med de større legeelementer i form af gyngestativer og rutsjebaner, virksomheden tidligere har arbejdet med.

Prime Cargo og e-handel

E-handlen i Danmark voksede med næsten 18 procent fra 2014 til 2015 og nåede ifølge FDIH sidste år op på knap 87 mia. kr. Heraf blev ca. en tredjedel brugt i danske netbutikker. Prime Cargo er af Danmarks største speditørfirmaer med speciale i håndtering af e-handelsvarer til både private og erhvervskunder.

Klar til julehandlen 2017
”Vi er bevidste om, at automatisering ikke nødvendigvis giver mening for alle kunder, men på den anden side vil vi gerne i større grad undgå manuel håndtering, som er fysisk hårdt for vores medarbejdere. Så noget af det vi arbejder med i den analyse, vi har startet op, er forskellige former for funktionsopdelinger, hvor vi ser på, hvad og hvor meget der kan klares med robotter, og hvordan vi får økonomien i det til at hænge sammen, hvilket naturligvis også er afgørende”, understreger Morten Høilund.

Netop de finansielle aspekter er også vigtige i den igangværende analyse, Morten Høilund henviser til. Via den vil Prime Cargo således afdække fremtidsperspektiverne og potentialet i en øget anvendelse af robotteknologi og automatisering i og omkring terminalbygningerne lidt nord for Kolding.

”Planen er, at vi skal have et grundlag på plads inden sommeren i år, som vi kan arbejde videre ud fra og regne på rent økonomisk, og så følger investeringer og implementering derefter. Det langsigtede mål er, at vi er up and running med et mere automatiseret flow op til julehandlen i 2017, der for os for alvor starter omkring oktober. Inden da skal der jo være plads til en rimelig lang testfase, men det tror vi også nok skal lykkes, og det er i hver fald noget vi er ret spændte på”, slutter Morten Høilund.

Prime Cargo blev i foråret 2015 opkøbt af den japanske logistikvirksomhed Mitsui-Soko Group og har i dag, ud over basen i Kolding, kontorer i København og polske Stettin samt syv steder i Kina.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

13.11.2024SCM.dk

Jobprøvning, fleksjob eller virksomhedspraktik er hverdag i logistikvirksomhed

12.11.2024SCM.dk

Forsyningskæder er uforberedte på nye vigtige internationale handelsreguleringer

11.11.2024SCM.dk

Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller

11.11.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Den rette labelprinter var nøglen til succesfuld frugtlevering i Italien

08.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Løbende udvikling af lagerets automationsløsninger: Hvorfor virksomheder vælger mindre automatiseringsprojekter, og hvordan WCS understøtter dette

08.11.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Strategiske tips til implementering af industrielle labelprintere

08.11.2024Combilift

Sponseret

Winning Irish Exporter of the Year

07.11.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Fokus på stregkodescannere – opdag de stærke stregkodescannere fra Honeywell?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg