Robotterne skal nok komme

Hos Prime Cargo ved man godt, hvilken vej vinden blæser: mod det automatiske lager. Men det skal ske i det rigtige tempo og med de rigtige varer i tankerne, én størrelse passer nemlig ikke nødvendigvis til alt.

Prime Cargos lagerbygning i Kolding hjemsted for en konstant varetrafik året rundt. Foto: Prime Cargo.

07.07.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

At robotteknologien er kommet for at blive i logistiksammenhæng vil de færreste nok være uenige i, og det er man bestemt heller ikke hos speditørvirksomheden Prime Cargo i Kolding. Her har man siden 1998 leveret tredjepartslogistikløsninger til et væld af kunder inden for detailbranchen, og i de senere år med fokus logistikken omkring e-handel, der som bekendt er i solid vækst både herhjemme og i udlandet.

Det er ensbetydende med god travlhed hos virksomheder som netop Prime Cargo, der håndterer store mængder pakker i trinene fra afhentning af varerne hos producenterne til levering i kundernes postkasser. Men selvom pakketrafikken ind og ud af den 15.000 m2 store ompakningscentral er omfattende, så er håndteringen primært manuel, fortæller logistikchef Morten Høilund.

”Vi er i gang med at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender” - Morten Høilund..

”Vi er ikke så automatiserede endnu, det er manuelt arbejde med vogne, transportbånd og PDA’er, der dominerer hos os. Det er et forholdsvis simpelt setup og det fungerer grundlæggende godt. Når det er sagt, så er automatisering og robotteknologi selvfølgelig noget vi holder øje med og vi har faktisk gang i en analyse for at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender”, forklarer han.

Specialisering nødvendig
For Prime Cargo er den centrale udfordring virksomhedens store spænd i de varegrupper, man håndterer, og som gør det sværere end som så at finde en samlende løsning. Varer i kategorier som brugskunst, kosmetik, isenkram, legetøj og ikke mindst tekstiler er godt nok alle sammen i den mindre kategori sammenlignet med eksempelvis hårde hvidevarer, som Prime Cargo bevidst ikke håndterer, men ikke desto mindre er variansen reelt for stor til, at man kan få alt med.

”Vi breder os over rigtig mange kategorier, og det sætter en grænse for graden af automatisering, vi kan opnå. Vi arbejder med at opstille forskellige scenarier for at få en idé om, hvad der kan betale sig, og hvordan vi tilpasse vores forretning. Et redskab i den forbindelse kan jo være, at vi kan blive nødt til at specialisere os yderligere og vælge nogle varegrupper fra, hvilket vi faktisk bør”, siger Morten Høilund.

Her taler han af erfaring. Ikke alene viser markedet langt hen ad vejen, at nichevirksomhederne klarer sig rigtig godt, så har Prime Cargo også selv prøvet kræfter med større forsendelser, med visse udfordringer til følge. Bl.a. havde man en overgang andel i nogle sendinger af solpaneler, der var svære at håndtere, og det samme gjorde sig gældende med de større legeelementer i form af gyngestativer og rutsjebaner, virksomheden tidligere har arbejdet med.

Prime Cargo og e-handel

E-handlen i Danmark voksede med næsten 18 procent fra 2014 til 2015 og nåede ifølge FDIH sidste år op på knap 87 mia. kr. Heraf blev ca. en tredjedel brugt i danske netbutikker. Prime Cargo er af Danmarks største speditørfirmaer med speciale i håndtering af e-handelsvarer til både private og erhvervskunder.

Klar til julehandlen 2017
”Vi er bevidste om, at automatisering ikke nødvendigvis giver mening for alle kunder, men på den anden side vil vi gerne i større grad undgå manuel håndtering, som er fysisk hårdt for vores medarbejdere. Så noget af det vi arbejder med i den analyse, vi har startet op, er forskellige former for funktionsopdelinger, hvor vi ser på, hvad og hvor meget der kan klares med robotter, og hvordan vi får økonomien i det til at hænge sammen, hvilket naturligvis også er afgørende”, understreger Morten Høilund.

Netop de finansielle aspekter er også vigtige i den igangværende analyse, Morten Høilund henviser til. Via den vil Prime Cargo således afdække fremtidsperspektiverne og potentialet i en øget anvendelse af robotteknologi og automatisering i og omkring terminalbygningerne lidt nord for Kolding.

”Planen er, at vi skal have et grundlag på plads inden sommeren i år, som vi kan arbejde videre ud fra og regne på rent økonomisk, og så følger investeringer og implementering derefter. Det langsigtede mål er, at vi er up and running med et mere automatiseret flow op til julehandlen i 2017, der for os for alvor starter omkring oktober. Inden da skal der jo være plads til en rimelig lang testfase, men det tror vi også nok skal lykkes, og det er i hver fald noget vi er ret spændte på”, slutter Morten Høilund.

Prime Cargo blev i foråret 2015 opkøbt af den japanske logistikvirksomhed Mitsui-Soko Group og har i dag, ud over basen i Kolding, kontorer i København og polske Stettin samt syv steder i Kina.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia