Robotterne skal nok komme

Hos Prime Cargo ved man godt, hvilken vej vinden blæser: mod det automatiske lager. Men det skal ske i det rigtige tempo og med de rigtige varer i tankerne, én størrelse passer nemlig ikke nødvendigvis til alt.

Prime Cargos lagerbygning i Kolding hjemsted for en konstant varetrafik året rundt. Foto: Prime Cargo.

07.07.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

At robotteknologien er kommet for at blive i logistiksammenhæng vil de færreste nok være uenige i, og det er man bestemt heller ikke hos speditørvirksomheden Prime Cargo i Kolding. Her har man siden 1998 leveret tredjepartslogistikløsninger til et væld af kunder inden for detailbranchen, og i de senere år med fokus logistikken omkring e-handel, der som bekendt er i solid vækst både herhjemme og i udlandet.

Det er ensbetydende med god travlhed hos virksomheder som netop Prime Cargo, der håndterer store mængder pakker i trinene fra afhentning af varerne hos producenterne til levering i kundernes postkasser. Men selvom pakketrafikken ind og ud af den 15.000 m2 store ompakningscentral er omfattende, så er håndteringen primært manuel, fortæller logistikchef Morten Høilund.

”Vi er i gang med at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender” - Morten Høilund..

”Vi er ikke så automatiserede endnu, det er manuelt arbejde med vogne, transportbånd og PDA’er, der dominerer hos os. Det er et forholdsvis simpelt setup og det fungerer grundlæggende godt. Når det er sagt, så er automatisering og robotteknologi selvfølgelig noget vi holder øje med og vi har faktisk gang i en analyse for at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender”, forklarer han.

Specialisering nødvendig
For Prime Cargo er den centrale udfordring virksomhedens store spænd i de varegrupper, man håndterer, og som gør det sværere end som så at finde en samlende løsning. Varer i kategorier som brugskunst, kosmetik, isenkram, legetøj og ikke mindst tekstiler er godt nok alle sammen i den mindre kategori sammenlignet med eksempelvis hårde hvidevarer, som Prime Cargo bevidst ikke håndterer, men ikke desto mindre er variansen reelt for stor til, at man kan få alt med.

”Vi breder os over rigtig mange kategorier, og det sætter en grænse for graden af automatisering, vi kan opnå. Vi arbejder med at opstille forskellige scenarier for at få en idé om, hvad der kan betale sig, og hvordan vi tilpasse vores forretning. Et redskab i den forbindelse kan jo være, at vi kan blive nødt til at specialisere os yderligere og vælge nogle varegrupper fra, hvilket vi faktisk bør”, siger Morten Høilund.

Her taler han af erfaring. Ikke alene viser markedet langt hen ad vejen, at nichevirksomhederne klarer sig rigtig godt, så har Prime Cargo også selv prøvet kræfter med større forsendelser, med visse udfordringer til følge. Bl.a. havde man en overgang andel i nogle sendinger af solpaneler, der var svære at håndtere, og det samme gjorde sig gældende med de større legeelementer i form af gyngestativer og rutsjebaner, virksomheden tidligere har arbejdet med.

Prime Cargo og e-handel

E-handlen i Danmark voksede med næsten 18 procent fra 2014 til 2015 og nåede ifølge FDIH sidste år op på knap 87 mia. kr. Heraf blev ca. en tredjedel brugt i danske netbutikker. Prime Cargo er af Danmarks største speditørfirmaer med speciale i håndtering af e-handelsvarer til både private og erhvervskunder.

Klar til julehandlen 2017
”Vi er bevidste om, at automatisering ikke nødvendigvis giver mening for alle kunder, men på den anden side vil vi gerne i større grad undgå manuel håndtering, som er fysisk hårdt for vores medarbejdere. Så noget af det vi arbejder med i den analyse, vi har startet op, er forskellige former for funktionsopdelinger, hvor vi ser på, hvad og hvor meget der kan klares med robotter, og hvordan vi får økonomien i det til at hænge sammen, hvilket naturligvis også er afgørende”, understreger Morten Høilund.

Netop de finansielle aspekter er også vigtige i den igangværende analyse, Morten Høilund henviser til. Via den vil Prime Cargo således afdække fremtidsperspektiverne og potentialet i en øget anvendelse af robotteknologi og automatisering i og omkring terminalbygningerne lidt nord for Kolding.

”Planen er, at vi skal have et grundlag på plads inden sommeren i år, som vi kan arbejde videre ud fra og regne på rent økonomisk, og så følger investeringer og implementering derefter. Det langsigtede mål er, at vi er up and running med et mere automatiseret flow op til julehandlen i 2017, der for os for alvor starter omkring oktober. Inden da skal der jo være plads til en rimelig lang testfase, men det tror vi også nok skal lykkes, og det er i hver fald noget vi er ret spændte på”, slutter Morten Høilund.

Prime Cargo blev i foråret 2015 opkøbt af den japanske logistikvirksomhed Mitsui-Soko Group og har i dag, ud over basen i Kolding, kontorer i København og polske Stettin samt syv steder i Kina.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia